האמת היא שהתכנון הראשוני היה לקחת למבחן את הטורינג 800, האח הגדול והחזק במשפחת הדו-מושביים החדשה של פולריס. ההיגיון המנחה היה שאם כבר טרקטורון מגודל במקום צרעה ספורטיבית, אז לפחות שיהיה עם מנוע ברוטאלי, המקבילה המכודנת לאיזה ריינג' סופרצ'ארג'ר. בסיסי, לא?
אבל ברגע האחרון ה-800 הושבת, ואנחנו קיבלנו את ה-500. מאוחר מדי לנסות למצוא התחמקות אלגנטית ולשלוח לעסק את אלסיבוני או דומאי. בערב, כשהחזאי הודיע שיום המבחן עומד להיות היום החם בשנה, עם הרבה יותר מדי מעלות בצל אפילו בגליל, העסק התחיל לקבל גוונים קודרים באמת...מגילת המפרט
סדרת הספורטסמן טורינג, כפי ששמה מרמז, מיועדת לטיולים. אלו כלים גדולים גם ככה שהוארכו בעוד כ-10 ס"מ לטובת המושב השני, עם הנעה כפולה, תיבת הילוכים רציפה ותיבת העברה עם הילוך אחורי והילוך נמוך.
מתג משונה בלוח השעונים שמתברר כמתג נעילת הדיפרנציאל מעיר את תשומת ליבנו לפריט מכאני נדיר בטרקטורונים: דיפרנציאל. זה מותקן על הסרן האחורי – בין המתלים הנפרדים השולטים בכל גלגל – ומאפשר פניה ללא החלקת גלגלים גם על משטחים קשים. ההנעה הכפולה לא קבועה, והמעבר בינה לבין ההנעה אחורית בלבד מתבצע דרך כפתור על הכידון, שכולל גם מצב הנעה כפולה עם בקרת ירידה במורד! רגע, להירגע! האלקטרוניקה עדיין לא פולשת מעולם רכבי הפנאי האשכנזיים לעולם הטרקטורונים הקשוח. בניגוד למוכר מעולם הממוזגים, כאן מדובר בסך הכול בשמירת יחס קצר יותר בתיבה הרציפה לקבלת בלימת מנוע חזקה יותר – ללא התערבות הבלמים במלאכה – והפעלת בלימת המנוע על כל ארבעת הגלגלים (במצב הרגיל בלימת המנוע עוברת רק לגלגלים האחוריים). לוח השעונים עשיר במיוחד – ביחס לטרקטורונים – יש מד מהירות אנאלוגי ובנוסף לו מד דיגיטאלי המציג שפע מידע. גילינו שהמעבר בין התצוגות השונות נעשה דרך כפתור צהוב על הכידון, שאחראי בכלל לביטול מגבלת המהירות בנסיעה לאחור. לא בדיוק הנדסת אנוש קלאסית, בטח בהעדר כיתוב ברור. אגב, מאוחר יותר גילינו על תפקיד נוסף של כפתור המולטימדיה הצהוב הזה, אבל על כך בהמשך.

כיסא לאליהו הנביא
ההסבה לטנדם לא הסתכמה בהארכת בסיס הגלגלים והמושב. יש גם משענת גב נדיבת ממדים שנראית כאילו הגיע מכיסא מחשב, צמד ידיות אחיזה מלבניות המאפשרות מספר תנוחות לפיתה בהתאם לטעם ומדרסי רגלים הניתנים להתאמה לשני גבהים, להתאמה למורכבים במגוון גבהים. חשיבה נאה. בהתאם להגדרה כטרקטורון טיול (או עבודה, אם אתם מהצד החקלאי של המשוואה) יש גם שני סבלים מאסיביים לנשיאת ציוד. הקדמי כולל גם תאים נסגרים ושניהם כוללים מסילות מטען לקשירה נוחה של הציוד. הביקורת מתחלקת לשניים – אין גישה לתאים הנסגרים ברגע שהסבל הקדמי מועמס ומסילות הקשירה מעוגנות לחלק הפלסטי של הסבל, מה שמגביל (לפחות מבחינת התחושה) את יציבות עיגון המטען. ליתר ביטחון עיגנו את מזוודת הצילום של תומר גם לאחד מצינורות הפגוש הקדמי.
נסיין המושב האחורי שהבאנו איתנו הוא אסף – ג'לוב מגודל וכבד למדי שיכול להביס כל פולניה בתחרות קיטורים (אפילו על המושב האחורי בל-LS460 היו לו הערות...). אחרי מספר דקות, בהן אני לא שומע ממנו אף תלונה אני עוצר לברר אם הכול בסדר – ופוגש פרצוף קורן בתוך הקסדה. המחמאות לממדי ונוחות המושב כל כך נלהבות, שאני מוותר על הכידון ועובר לבדוק בעצמי. ואכן – במבחן החשוב ביותר של טרקטורון טיולים הטורינג מקבל ציון מלא. המושב נוח להפליא, ידיות האחיזה ממוקמות היטב והמתלים מצליחים לספק נוחות מעולה על גבי שביל הכורכר. בהמשך היום, כשאנו עוברים משבילים מפולסים יחסית למשעולים משובשים יותר ויותר, ההערכה לכיול המתלים רק גוברת. אנשי פולריס הצליחו למצוא את האיזון החמקמק בין רך וסופג, התנגדות לסגירת מהלך ושליטה ראויה במסה. שיהיה ברור – עם כמעט 350 ק"ג של משקל יבש, ויותר מחצי טון עם נוסעים, זה לא הטרקטורון למסלול המוטוקרוס. אבל על השבילים המשובשים של אזור הירדן ההררי המתלים הצליחו להתגבר באופן מרשים על גלים, אבנים שתולות, חריצי מים, מדרגות אבן ובקיצור – על כל מה שהיה לשבילים להציע. ואת כל זה הם עשו תוך ריסון ראוי של הטרקטורון והתנזרות מוחלטת מנדנודים למיניהם. לאיכות המתלים מתווסף היגוי יציב ונוסך ביטחון, גם עם מעט כבד. אין כאן את תת-ההיגוי הברוטאלי שפגשנו בטרקטורונים מוארכים אחרים והטרקטורון מגיב היטב ובאופן צפוי להפניית הכידון. שילוב ההנעה הקדמית מכביד מעט על ההיגוי, אבל מוסיף נחישות לתגובה הראשונית להיגוי. על שבילים מוצקים אין בכך צורך, אך בתנאים חלקלקים יותר זה עשוי להיות שימושי. ואם נגענו בהיגוי, הרי שמי שמורגל ברכיבה על טרקטורונים ירגיש מוזר בדקות הראשונות על הטורינג. הדיפרנציאל האחורי והמתלים הנפרדים שומרים את הזנב צמוד לקו שהתוו הגלגלים הקדמיים, כמעט ומבטלים את ההיגוי בעזרת המצערת המקובל. נעילת הדיפרנציאל אומנם מחזירה מעט חיים לזנב, אבל המתלים הנפרדים – ולא –פחות מכך המשקל ובסיס הגלגלים הארוך – עדיין שומרים על זנב רגוע למדי. יתכן ומנוע חזק יותר היה מסייע בכשכושי הזנב, אבל גם מנוע ה-500 מצליח לדחוף את המאסה בקצב מספק. אין כאן את העוצמה המשכרת של מנוע 800 עב מומנט, אך התיבה הרציפה דואגת למצות היטב את פוטנציאל המנוע.
מבחן דרכים: פולריס ספורטסמן טורינג 500 – סיבוב זוגי
צילום: תומר פדר
התוצאה של כל האמור לעיל היא מהירות שיוט נינוחה בתחום ה-50-60 קמ"ש, מבלי להידרש לעמידה במושב או לחימה בכידון ומבלי לזכות לפרצי אדרנלין לא מתוכננים בשל "כמעט"ים". בקצב הזה אפשר לכסות קילומטרים על קילומטרים ולהשאיר מאחור את רב רכבי השטח הנמכרים בארץ. מיכל הדלק הנדיב (22.7 ל') נרתם גם הוא למשימה, ויאפשר לצלוח יום טיול ממוצע ללא עצירות תדלוק.
כשיורדים מהשבילים הפרוצים לקטעי עבירות מאתגרים יותר מגלים תפעול נוח במיוחד של תיבת ההעברה, שעוברת בין המצבים השונים בקלות ובמהירות. מהלכי מתלים נדיבים, מרווח גחון מכובד וההנעה הכפולה מקנים לטורינג יכולת Go Anywhere מכובדת למדי. מלבד ההיגוי הכבד שדורש הפעלת כוח בקטעים הטכניים, צליחת מכשולים היא עניין פשוט למדי של כוון ולחץ (על המצערת). אם בכל זאת התיישבת על סלע, העניין לרוב לא ישאיר נזקים בזכות המיגון המקורי והאריזה החכמה של המכלולים השונים. אגב, זוכרים את כפתור הפלאים הצהוב? אחרי מספר ניסיונות כושלים לחילוץ לאחור, גילינו שההנעה הכפולה עובדת ברברס רק אם לוחצים על הכפתור. תמוה ביותר ולא ממש נוח.

למכור את הג'יפ?
במחיר של 68,000 שקלים, הטורינג 500 הוא לא טרקטורון זול. הטריילבלייזר 330 שהתלווה אלינו כטרקטורון ליווי ישאיר אצלכם יותר מ-30,000 ₪ עודף, לדוגמה. אבל, הטורינג 500 מספק תמורה מצויינת למחיר הגבוה, עם יכולת מעולה לכסות מרחקים במהירות וביעילות, כשהוא מציע אופציה חוקית ונוחה לנסיעה בזוג. זו יכולה להיות חלופה מעניינת לרכב שטח קצר – אם כי יש לקחת בחשבון את הסיבוך הלוגיסטי שבהגעה לתחילת המסלול, ואת העדר המזגן...
הכתבה התפרסמה בגיליון שטח 47