בקרוב פריט אספנות: שברולט סאברבןאם לפני כעשור או יותר היינו שומעים על הכוונה לבטל כל פיתוח או ייצור עתידיים של רכבי כביש-שטח גדולים על-ידי GM, היה הדבר משול לביטול ייצור סדרה F אצל פורד (...ומתי זה יקרה?); ה'לחם והחמאה' – חמאת בוטנים, הרי באמריקה עסקינן – של היצרניות האמריקניות שינה צורה וטעם והופך לתפריט שמכיל ירקות, בשר דל שומן ואולי קצת מים מינרליים.
רק ביטול תוכניות העדכון והשדרוג שתוכננו אצל GM לרענון סדרות ה-SUV המגודלים של הקונצרן חוסך באופן מידי למעלה מ-2 מיליארד דולר, שממש אין עכשיו בקופה המדלדלת של הענק הנאבק על חייו. הכוונה היתה להציע החל בעדכונים נרחבים ועד לייצור פלטפורמות חדשות לסגמנט זה – פרויקט CXX - שכאמור בוטלה כעת. זה האחרון מתייחס לסדרות כל-חדשות של הקדילאק אסקלייד, שברולט/GMC סאברבן/יוקון שפיתוחן עמד בפתח. "באווירה השוררת בימים אלו יהיה זה קשה מאוד להוציא כמה מליארדי דולרים על המשך השקעה במכוניות גדולות שכאלו", מסביר סגן יו"ר GM, בוב לוץ, את ההחלטה. לוץ, אשר מתוקף תפקידו ממונה על פיתוח המוצרים בקונצרן, מודע היטב לעליית מחירי הנפט ושינוי המגמה בהעדפות הלקוח כיום, כאשר הדרישה למכוניות חסכוניות ומזהמות פחות הולכת וגוברת.
ג'נרל מוטורס: קוברים את הענקים
צילום: מנהל
התקווה החשמלית: שברולט וולט
אין זה סוד ש-GM, עם הפסד של כמעט 19 מליארד דולר רק במחצית השנה הראשונה של 2008, נמצאת בצרות צרורות. הירידה העקבית במכירת רכבי כביש-שטח מגודלים מאז 2004 יחד עם נפילת מניית GM ב-76% תוך שנה תרמו את חלקם במהלך, מהלך שיש לציין כי הנו ברור והגיוני כשמש כיום. כמו קרייזלר – שנמצאת בצרות גדולות עוד יותר – ובפורד, כך גם ב-GM המשבר אינו רק על הנייר; 3 היצרניות האמריקניות הגדולות מוגדרות מזה תקופה על ידי טובי האנליסטים כנמצאות על סף פשיטת רגל. הבעיה המרכזית שהובילה את GM לכדי מהלך שכזה טמונה בעובדה שהמסה העיקרית של כלי הרכב הנמכרים ביותר ושעליהם נבנו תוכניותיה העסקיות במשך זמן רב הם אותם ענקים מגודלים עתירי סמ"קים במנועיהם וצמאי דלק.
המהלך הראשון להחלטה למעשה כבר בוצע. בתחילת החודש הודיע דובר הקונצרן על סגירת מפעלה הוותיק ביותר של GM לייצור טנדרים ו-SUV בג'יינסוויל-וויסקונסין "עד לחג המולד". מפעלים נוספים צפויים להיסגר במהלך 2009.
יו"ר ג'נרל מוטורס, ריק וואגונר, אמר כי "יואץ הליך פיתוח מכוניות קטנות יותר – הן בממדים והן בנפח מנועיהן – וחסכוניות יותר", והזכיר את השברולט וולט שאמורה להימסר לראשוני הלקוחות ב-2010. גם פיתוח המאליבו הבאה – וה'קרוסאובר' ביואיק אנקלייב וGMC אקדיה, נגזרותיה, יזכה לתנופה, כמו גם המשך ההשקעה במנועים היברידיים מתקדמים.