קונספט V4 בתערוכת קלן. פרוייקט גמר של סטודנט לעיצוב?
אופנוע התצוגה העתידני המופיע כאן מוצג על-ידי הונדה בתערוכת האופנועים הבינלאומית החשובה ביותר של השנה, 'אינטרמוט', המתקיימת בימים אלה בקלן שבגרמניה. מדובר בקונספט המבשר על התחלה חדשה – כך אומרת הונדה – בשושלת ה-V4 המפוארת שלה. מן הראוי להסביר כאן כי יותר מכל יצרן אחר, הונדה החזיקה בדגל ה-V4 במשך שנים רבות כתצורה האידאלית לאופנועי ספורט ומרוץ. החל בשנות ה-80' המוקדמות ובמשך כעשור שמרה הונדה על גחלת ה-V4, גם כאשר כל היצרנים היפנים האחרים יישרו קו עם מנועים טוריים שהיו זולים יותר לייצור ואף קלים יותר. לשיאה הגיעה שושלת ה-V4 של הונדה עם ה-RC30 המהולל שיצא לקראת 1988 (אופנוע שכונה גם VFR750R) – אופנוע חוקי לכביש שהיה למעשה בסיס לגרסאות-מסלול, שצברו אינספור נצחונות ברמה העולמית.
הונדה V4: קונפסט עתידני (מדי?)
צילום: מנהל
אבל עם השנים נאלצה גם הונדה להרים ידיים, גם אם בצורה חלקית. מאז שנות ה-90', דגמי הכביש הספורטיביים המצליחים של הונדה, אלו הנושאים את הכינוי CBR, הם בעלי מנועים טוריים רוחביים כמו אצל כל יצרני יפן האחרים. כאשר חרגה הונדה מתצורה זו למנועי V, נעשה הדבר כדי להשיג אליפויות עולמיות במירוצי סופרבייק – והאופנוע בעל מנוע ה-V4 שיועד לכך, ה-RC45 של אמצע שנות ה-90, פותח בעלות אדירה, היה יקר להפליא כדגם חוקי לכביש, והשיג רק לאחר מאמץ רב את האליפות הנכספת... פעם אחת בלבד. היה זה אופנוע הספורט הטהור האחרון של הונדה עם מנוע V4. אחריו נכנעה הונדה למציאות, ייצרה דגם קיצוני בעל מנוע V-טווין לטובת מירוצי הסופרבייק (וזכתה עימו פעמיים בתואר העולמי), ובשנים האחרונות מטילה את יהבה על דגמי ה-CBR כבסיס (מוצלח ומצליח) לאופנועי מסלול באליפויות הסופרבייק והסופרספורט. ומה עם V4?
ובכן הונדה שומרת אמונים לתצורה זו בזירה היוקרתית ביותר של מירוצי אופנועים, אליפות מוטו-GP העולמית. בייצור סדרתי נותר ה-VFR800, דגם ספורט-תיור מתון באופיו, עמוס בגאדג'טים וטכנולוגיה אך בפירוש לא בחזית הספורטיבית מבחינת יכולת (או יעוד).
הונדה V4: קונפסט עתידני (מדי?)
צילום: מנהל
ומה אנו אמורים – או יכולים – להבין מהקונספט שהוצג בתערוכת קלן? לא הרבה. למען האמת, קצת מפתיע למצוא קונספט כל כך רחוק מיישום מציאותי אצל הונדה. האופנוע, גם במציאות, נראה כמו פרוייקט-סיום של סטודנט לעיצוב שלא הביא בחשבון יותר מדי שיקולים פרקטיים (שימו לב לחישוקים, אגב, בסגנון שהגה לפני שנים המעצב השוויצרי הגאוני פרנקו סבארו). תרגיל עיצובי, במלים אחרות. הונדה לא מסרה פרטים טכניים כלשהם מהסיבה הפשוטה שאין כאלו: זהו באמת פרוייקט עיצובי ותו לא, ובאותה מידה יכלה הונדה לספר לנו שלאופנוע יש מנוע V8. או תא-דלק מימני...