המדריך לנהג המהיר מניח שאתם נוהגים מהר, אבל יש הבדל גדול בין נהיגה מהירה בקו ישר לבין נהיגה מהירה תוך השתלבות בתנועה צפופה. המטרה שלנו במדריך הזה היא להפוך את הנהיגה שלכם לבטוחה יותר ולא למסוכנת יותר.
אם הגעתם לכאן ואתם אומרים לעצמכם שכל הטיפים האלה מיותרים כי תמיד צריך להאיט ואז הכל נפתר, אזי לחצו כאן וחזרו לעמוד הבית.
לעומת זאת אם אתם נוהגים מהר ורוצים לשפר את סיכויי ההשרדות שלכם ושל הנהגים איתם אתם חולקים את כבישי הארץ אני מציע שתקראו בעיון רב את המדריך הנ"ל.מתרגלים נהיגה ספורטיבית בניידת סמויה.
1) שמירה על קשר עין עם התנועה.
כאשר נוסעים בגוש מכוניות, בעיקר כאשר מדבור במהירות גבוהה יחסית יש לסרוק במבט, אחת לזמן קצר מאוד את מבנה גוש המכוניות, מיקום הרכבים השונים בגוש וכן מאפייני התנהגות של הנהגים כגון: יונדאי גטס, נהגת מבוגרת, כנראה לא תזוז מהנתיב שלה, שומרת 110 קמ"ש, הונדה סיוויק טיפוס מפוקפק מחליף נתיבים בעצבנות וכד'. בצורה זו בכל נק' זמן תדעו איזה רכב נמצא היכן והאם יש למישהו כוונות לסטות מנתיב, להשתולל או סתם לעכב את התנועה.
הטיפ: השאיפה להגיע למצב בו אם תעצום את העיניים תוך כדי נהיגה תדע לצייר את מפת הרכבים הנמצאים מסביבך ומה מאפייני הנהיגה שלהם.
2) עקיפה בטוחה.
כל נהג מהיר מגלה מהר מאוד שלא ניתן להסתפק בעקיפה משמאל, הנתיב השמאלי רווי בד"כ בנהגי שבת ונהגי מכוניות פאר וג'פים שחושבים שזה שקנו רכב ב 300,000 שקלים הם גם קיבלו בעלות על הנתיב השמאלי. ויש גם את אלה שפשוט חושבים שהם אלה שקובעים את המהירות לנתיב השמאלי, לאלה גם אם תשבו על הזנב ותאותתו באורות הגבוהים לא יזיז דבר וגם אם הם ישימו לב לכך הם ימשיכו בשלהם. במקרים כאלה רק עקיפה מימין תושיע אותנו וכמה שיותר מהר כדי לקצר את הסיכון שכרוך בכך שפתאום הוא יחליט לנהוג בהתאם.
הטיפ: כאשר מתקרבים אל רכב נעקף וברצונכם לעוקפו יש להחליט מראש אם רוצים לגרום לו לפנות את נתיב נסיעתו או שרוצים לעוקפו מימין, ולפיכך לפעול. המצב הכי מסוכן הוא כאשר ננסה לגרום לו לסטות לנתיב ימני, נתייאש מההיענות שלו ואז כאשר נחליט לעוקפו מימין הוא יסטה ימינה בדיוק כאשר אנחנו נמצאים בשטח המת שלו.
3) שמירת מרחק.
נהגי ישראל מקשים מאוד על היכולת שלך לשמור מרחק. מצד אחד אם תשמור מרחק תקני באופן רציף יזלגו למרחק שתשמור רכבים אחרים שינצלו את המקום הפנוי להתקדם. מצד שני אם תיצמד לרכב שלפניך בד"כ תגלה שאתה נוהג אחרי נהג שיבלום מידי פעם באופן לא מוסבר או כן מוסבר עקב זה שהוא מדבר בסלולרי או עסוק עם מערכת הניווט שלו.
הטיפ: נסה תמיד להיות ראשון באופן יחסי לגוש התנועה, ואם אין אפשרות כזו מצא מבין קבוצת הרכבים שמסביב רכב אשר סגנון ורמת נהיגתו מתאימים לך ושמור ממנו מרחק סביר יותר. יש להימנע מנסיעה אחרי מיניבוסים או ג'יפים היות והם חוסמים את האפשרות לראות את הרכב שנוסע לפניהם ומקטינים את זמן התגובה שלך לבלימה.
4) השתלבות בתנועה.
על מנת שתנועה תשתלב טוב יותר על כל אחד להכיר את המגבלות של השני/רכבו. אי הכרה זו תביא למצב שיגרום לנהג מסויים לחרוג ממגבלות ועלולה להביא למצב מסוכן לדוגמא, לעולם אין להוביל אחריך בשיירה רכבים כבדים במהירות גבוהה, יכולת הבלימה שלהם נחותה ולכן עלול להיגרם מצב בו תביא אותם לחריגה מהיכולות שלהם. כאשר רואים רכב משתלב במחלף יש לאתר את כוונותיו ולראות אם הוא מהמשתלבים המהירים, אלו שמנצלים את נתיבי ההאצה או האם הוא מאלה שעוצרים בנתיב ההאצה ומחכים שתיגמר התנועה ובכך יוצרים הפרעה לזרימת התנועה.
הטיפ: נסו לזהות מגבלות של רכבים שכנים, וע"י כך למנוע מהם מצב שבו הם מגיעים למצבים שיביאו אותם לחריגה ממגבלותיהם.
5) צפה את הבלתי צפוי.
למרות שלכאורה לא אמורים לפגוש הולכי רגל בכבישים מהירים, לא אחת קורה שנתקלים בדמות החוצה בלילה את הכביש, או שאיזה נהג מונית שיש לו אישור לעצור בכל נקודה בגבולות המדינה בכל רגע שיחפוץ. כאשר נוהגים מהר אירועים אלה קורים מטבע הדברים יותר מהר, זמן התגובה יתקצר ועלול להיווצר מצב בו אם לא התכוננו מספיק לארוע כזה, לא ישאר לך זמן להגיב.
הטיפ: יש ללמוד את תוואי הכביש מספיק הרחק קדימה כדי לנסות ולחזות אירועים היכולים להשפיע עלינו כאשר אנו מתקרבים אליהם, באותה מידה יש לנקוט צעדים מכינים כגון סטיה מיידית מנתיב הנסיעה שלנו כאשר אנו מבחינים בארוע תעבורתי המתרחש בצד הכביש.
6) התנהגות בצמתים.
כאשר מתקרבים במהירות לקראת צומת אליה משתלבים רכבים אחרים יש תמיד לצפות לגרוע מכל, דהיינו נהגים המשתלבים לצומת יחד איתך יעשו תמיד את הדבר הכי גרוע מבחינתך, והכי לא צפוי למשל:
א. ישתלבו בפניה שמאלה לכביש רב נתיבי ויתחילו לעבור מיד במהירות נמוכה לנתיב ימני תוך חיתוך אלכסוני של הכביש.
ב. יתחילו להשתלב ואז יעצרו בפתאומיות עקב חוסר ביטחון.
ג. יעצרו בתוך הצומת או יגלשו לאט לאט לצומת עד שיחסמו אותה תוך כדי שמאלצים אותך לבלום עד כדי עצירה.
הטיפ: כאשר מגיעים במהירות לצמות יש לצפות לבלתי צפוי מבחינת נהגים משתלבים אחרים ולהתרחק מהם ככל האפשר. לצומת יש פוטנציאל בטיחותי גבוה הרבה יותר מכביש פתוח.
7) מהירות בסיבובים/מחלפים.
מי מאיתנו לא אוהב לסחוט את דוושת ההאצה בעיקולי המחלפים. מחלפים רבים במקום שיהוו פינת חמד לנהיגה מאתגרת מהווים מלכודות מוות. מחלפי איילון הנמצאים באוירה פסטורלית של דשא ירוק, בעצם מאותתים לנהג באור אדום שאם משקים כאן את הדשא כנראה שזרימת מים חלקלקה מכסה גם חלקים מהכביש ולפעמים בדיוק מאחורי העיקול, באופן כזה שכניסה מהירה
לעקומה מבטיחה את סיומה תוך כדי החלקה נשלטת על הצד או תוך כדי היגוי יתר עצבני המוביל אותך לאחת מגדרות המתכת/בטון. מחלפים הם גם נקודות המועדות לשפיכת נוזלים שמנוניים כאשר הם מאוכסנים בכלים גדושים וכוח הסיבוב מנקז את העודפים לכביש ויוצרים מחלף שלג תוצרת הארץ, דבר כזה קרה לחברי כאן. ולא הזכרתי בכלל את השיפועים ההפוכים המצויים בחלק ניכר מהמחלפים המגבירים את הכח הדוחף את רכבנו החוצה מהעיקול.
הטיפ: הפיתוי לנהיגת עקומות/מחלפים מהירה הינו גבוה ולכן יש לוודא היטב לפני הכניסה לעקומה שאכן השטח בטוח ככל שניתן לראות ואין סכנת החלקה.
יש להניח שיתכן מצב שנעבור בשלב מסויים לטיסה בלתי נשלטת בחלק באחד מחלקי העקומה.
8) מעברים בין נתיבים (סלאלום).
נהיגה מהירה לצערנו או לשימחתינו (תלוי בהעדפת הנהג) אינה אפשרית ללא סלאלום (זיג-זג) כאשר נוהגים בנהיגה כזו יש ליישם את כל הטיפים הקודמים היות ונהיגה כזו הינה סוג של נהיגה ספורטיבית היא כרוכה בריכוז רב של הנהג, הקפדה על איתות וסימונים לרכבים שכנים, צפיית התנגהות של רכבים שכנים, תשומת לב מיוחדת לאופנוענים שנהיגת סלאלום היא ארוחת הבוקר שלהם, והקפדה שלו לפגוע במרחב הנהיגה של רכבים נעקפים גם אם הם נוסעים 80 בנתיב שמאלי באיילון.
הטיפ: נהיגת סלאלום הינה נהיגה דורשנית מאוד המחייבת חידוד כל החושים מיצוי ההתנהגות הדינמית של הרכב וכן מגדילה את הסיכון למפגש לא נעים עם רכב אחר או עם שוטר שימהר לרשום בדו"ח נהיגה פרועה/מסוכנת או בשמה המקצועי "נהיגה בקלות ראש". גם סלאלום אפשר לעשות באופן חוקי וללא הפרעה לרכבים סמוכים.
9) הקפדה על כשירות הרכב.
נהיגה מהירה הינה מטבעה דורשנית יותר מנהיגה איטית רגועה, גם הדרישות מהנהג הינן כבדות יותר וגם מהרכב. כל נהג יודע להרגיש מתי הוא במצג שבו כושר הריכוז שלו גבוה מספיק לנהיגה מהירה וכד'. לא כל נהג יודע לחוש את מצב רכבו לפני יציאה לדרך, האם לחץ האויר בגלגלים מספיק, האם יכולת הבלימה של הרכב מאוזנת, האם השאירו לנו בתא המטען חבילה ששוקלת 60
קילו ועכשיו התנהגות הרכב בהעברות משקל תהיה שונה.
הטיפ: חשוב מאוד לשמור על רכב מתוחזק היטב, יש לבדוק לחצי אויר בצמיגים, ואת מבנה הצמיג עצמו, אחת לכמה זמן יש לבצע בלימות חירום רטוב/יבש כאשר הכביש פנוי ולוודא שאכן הרכב בולם באופן מאוזן. יש ללמוד להכיר את מגבלות הרכב והנהג במגרשי החלקה הנמצאים בארץ או בחו"ל.
10) הכשרה.
אני ממליץ לכל נהג להירשם לפחות לאחר מקורסי הנהיגה המתקדמת בארץ, יש בארץ מדריכים מנוסים מאוד שכל שעה שתבלו איתם בהדרכה תשפר לכם את הנהיגה פלאים.
הטיפ: אל תחסכו כמה מאות שקלים, הרשמו לקורס נהיגה מתקדמת.