פסטיבל המהירות בגודווד הנו חוויה מוטורית מיוחדת לכל חובב מוטוריקה בכלל, וחובבי היסטוריית המהירות בפרט. כבכל שנה, משנת 1993, בסוף חודש יוני/תחילת יולי (השנה ב-11-13 יולי), מתקיים מרוץ טיפוס הגבעה באחוזת גודווד שבדרום אנגליה. לכאורה ידיעה שולית, אולם לא כאשר מדובר בריכוז נדיר של מכוניות מירוץ מהעבר הרחוק והקרוב ובמפלצות ההווה, המוצגות וננהגות זו לאחר זו.ניק מייסון, מתופף הפינק פלויד לשעבר, לצד האוטו-אוניון המשוחזרת

לאודי מסורת של שחזור אותנטי של מכוניות המרוץ של אוטו אוניון (אחת החברות מהן הוקמה לבסוף אודי המוכרת לנו כיום) הידועות בכינויין חיצי הכסף (למרבה הצער אף לא אחת מהן שרדה את מלחמת העולם) והצגתן בגודווד. השנה תככב שם רפליקה נאמנה מאוד למקור של האוטו-אוניון טייפ D.

אוטו אוניון נולדה ב-1932 עם איחודן של הורך (הוקמה ב-1899), אודי, DKW (אשר רכשה את אודי ב-1928) לכדי חברה אחת. החברה הציגה לראשונה את הלוגו המפורסם בן ארבעת העיגולים המזוהה כל כך עם אודי כיום. חטיבת המרוצים של החברה שכנה בעיר צויקאו (Zwickau), הציגה את חיצי הכסף בעלי מנועי 16 הצילינדרים הרועמים בכדי להתחרות במירוצי הגרנד-פרי במפלצות הקטלניות מבית מרצדס, שכונו אף הן 'חיצי הכסף'. באותן השנים עודדה המפלגה הנאצית שכבר היתה בשלטון בגרמניה את התחרות במסלול בין שתי יצרניות העל הגרמניות דאז – מרצדס ואוטו אוניון – ואף מימנה חלק מעלויות הפיתוח. כל זאת בכדי לדרבן את תעשיית הרכב בגרמניה דאז להביס את המתחרות במסלולים ולשמר לאורך זמן את השליטה המוחלטת כמעט של המכונות הגרמניות במסלולי המרוץ באירופה. על הנשק הסודי שמרצדס פיתחה ועל התקופה המרתקת ואפלה הזו גם יחד תוכלו לקרוא בכתבתו של טל שביט, כאן.

נחזור לגודווד. לכבוד הפסטיבל השנה שוחזרה האוטו אוניון טייפ D משנת 1939, האחרונה בסדרה המהוללת. הטייפ D היתה הדור האחרון של חיצי-הכסף של אוטו אוניון, כאשר מספר הצילינדרים הופחת ל-12 בלבד לאחר שינוי התקנות והגבלת נפח המנועים ל-3.0 ל'. במכונית של עונת 1939 הוכפל מספר מגדשי-העל בהשוואה לטייפ D הראשונה משנת 1938, מה שאיפשר למנוע להפיק 420 כ''ס, 65 כ''ס יותר מבגרסה עם מגדש-העל הבודד. בזכות זאת הצליחו ה.פ. מולר וטאציו נובולארי להשיג שני נצחונות במירוצי הגרנד-פרי של אותה שנה, למרות שהמכונית הוצגה רק באמצע העונה. מהירותה המרבית של הטייפ D האימתנית היתה 330 קמ''ש!

במכונית המשוחזרת המצולמת כאן נעשה שימוש בחלקים מהמכונית המקורית בהליך בניה ושחזור אשר ארך 4 שנים, וזאת למרות שרוב הספרות הטכנית שלה אבדה במלחמת העולם. הנהגים השנה יהיו נהג המרוצים פרנק ביילה, זוכה חמש פעמים בלה מאן ו... ניק מייסון מתופף הפינק פלויד – בעליו של אוסף מכוניות מרוץ קלאסיות ידוע ויקר, ומתחרה ותיק במרוץ 24 השעות של לה-מאן עם חמש השתתפויות. עם כזו השקעה והתרגשות לקראת, מענין מה מכינים באודי לפסטיבל גודווד 2009...