שר התחבורה והבטיחות בדרכים שולף שנית. על הכוונת, שוב, נהגי ישראל, שוב ^רפורמה^. לא עוד נקודות לכל עבירה, אלא קביעה של עבירות ^מסוכנות^. נהג שיעבור ארבע עבירות כאלו תוך שלוש שנים, יאלץ לעמוד מול ועדה (ברשות שופט בדימוס אך עם רוב לנציגי משרד התחבורה) ושם יקבע אם רישיונו ישלל לחצי שנה. הנהג יאלץ גם לעבור מבחן נהיגה תיאורטי ומעשי כתנאי לקבלת רישיונו מחדש. בין העבירות: מהירות העולה ב-20 קמ^ש על החוקית, נהיגה בשכרות, נהיגה מסכנת חיים (?), אור אדום וגם דיבור בסלולארי ללא דיבורית. לצערי, גנרל מופז מפגין שוב את תכונתו העיקרית – יד קלה על ההדק ככל שזה נוגע לחירויות אזרחיות בסיסיות. הוא פשוט ^מת^ לקחת לעצמו מידי הרשות השופטת את הסמכות לשלילת רישיונות נהיגה. מופז מסתמך הפעם על החלטות של ועדת מומחים שבחנה את יעילותה של שיטת הניקוד הקיימת והגיעה למסקנה שהיא לא יעילה למרות שהביאה לשלילה של 40 אלף (!) רישיונות נהיגה בשלוש השנים האחרונות. צריך וועדה? די לבחון ולהבחין בעובדה שמספר תאונות הדרכים בשנה בה הוכנסה השיטה החדשה עלה ביחס לקודמתה. לא מפתיע, כי גם השיטה שקדמה לה לא עשתה את העבודה והוחלפה בשיטה הנוכחית, וזו לפי הצעת השר תוחלף בחדשה ונוקשה יותר – אך לא יעילה באותה מידה. צריך שר תחבורה שמבין את תפקידו ואת הבעיה האמיתית הגורמת למספר בלתי נסבל של הרוגים בכבישי ישראל. שר כזה יבדוק קודם כל את הסיבות לתאונות ואת הדרכים האמיתיות למניעתן. יש באמת קשר ישיר בין עבירות לתאונות? תתפלאו אבל התשובה לשאלה זו אינה מובנת מאליה. אולי כדאי שוועדה תסביר לשר שדיבור בסלולארי מסוכן באותה מידה כשהנהג משתמש או לא משתמש בדיבורית והענשת אלו שמדברים ללא דיבורית מחטיאה לחלוטין את המטרה. הבעיה המרכזית של ישראל בכבישים אינה ^נהגים פראיים^, אלא תשתית כבישים שאינה הולמת את כמות התנועה שעליה, ותחבורה ציבורית שרחוקה מלענות על צרכים של מדינה מודרנית. צי המכוניות בישראל גדל מדי שנה, בין היתר כי תושבי הערים חייבים (בניגוד לעמיתיהם בערים הגדולות בעולם המערבי) להשתמש במכונית פרטית מדי יום. צפיפות המכוניות בערים גורמת להרג הולכי רגל ברמות שאינן מוכרות. לא יועילו שלילות סיטוניות של רישיונות על עבירות מהירות בכבישים המהירים כשכמעט וחצי מהרוגי התאונות נפגעים בערים ולא בכביש המהיר. לא נסללים כאן כבישים בקצב בו מתווספות מכוניות לצי הרכב, וחלק גדול מהכבישים הבינעירוניים מסוכנים לנהיגה. לא צריך וועדה בשביל לדעת שבמקום בו קיים מעגל תנועה, גדר הפרדה או סתם אספלט טוב, יש פחות תאונות. השר אמור לדעת שרכבת לאילת תחסוך את רובן המכריע של התאונות על כביש הערבה... את מופז זה לא מעניין. הוא רוצה כוח לשלול רישיונות בעצמו. הוא רוצה כותרת בדרך לתפקיד היאה לו לדעתו. שאלוהי הדמוקרטיה ישמור עלינו אם האיש הזה יגיע לשם. * הכותב הנו העורך האחראי של מגזין 'אוטו'