אף אחד לא ממש מופתע מזה שמרצדס מציגה מכונית היברידית, ובטח לא מהעובדה שה-S נבחרה להיות ראש החץ ההיברידי של החברה, ובכל זאת היא הצליחה לבלבל את כולם. בהצגת ה-S החדשה בפרנקפורט לפני יותר משנתיים הוצגו גם שתי גרסאות היברידיות – אחת כונתה S300 bluetech hybrid, והשניה S400 hybrid, כאשר הראשונה משלבת מנוע דיזל ומנוע חשמלי, והשניה מנוע בנזין ומנוע חשמלי. מאוחר יותר, בתערוכת לוס-אנג'לס שנערכה לפני שלושה חודשים, הציגה מרצדס את ה-S400 bluethch hybrid, עוד גרסת דיזל היברידית. עכשיו, נראה אם תצליחו לנחש איזה שילוב מציעה ה-S400 bluehybrid הסדרתית שתוצג בז'נבה (ויצורה יחל ב-2009)...
החידוש העיקרי ב-S400 החדשה – הרי מכוניות היברידיות ראינו כבר הרבה, ואפילו פאר-היברידית אחת, הלקסוס LS600, כבר נוסעת על כבישי העולם – הוא בסוללה. הדור הנוכחי של המכוניות ההיברידיות, אם מתמקדים ביצרנים הגדולים לפחות, משתמש בסוללות בטכנולוגית ניקל מטאל הידריד (NiMH). טכנולוגיה מוכרת, מוכחת וזולה יחסית, אבל נחותה מבחינה טכנולוגית לעומת טכנולוגית הליתיום איון (Li-ion), בעיקר בנתון תכולת החשמל למשקל או נפח נתונים. טכנולוגית הליתיום איון איננה חדשה - היא נפוצה מאוד במחשבים ניידים וטלפונים סלולאריים מזה שנים – אבל יקרה יחסית. אולם לא רק המחיר היווה מכשלה בפני שילוב סוללות ליתיום איון בעולם הרכב. סוללות אלו סבלו מנטיה להתחמם בעת השימוש ובמקרים קיצוניים אף להידלק ספונטנית, או להתפוצץ בחשיפה לאש – לא בדיוק החומר שהלקוח הממוצע רוצה איתו ברכב. מרצדס הצליחו לפתור את הבעיה, או יותר נכון לרסן אותה, בצורה פשוטה ומתבקשת – הם פשוט חיברו את תא הסוללה למערכת בקרת האקלים של הרכב, שדואגת לשמור את הסוללה כל הזמן בתחום הטמפ' האידיאלי של 15 עד 35 מעלות צלזיוס. ההודעה לעיתונות טוענת כי סידור זה מבטיח כי סוללת הליתיום איון תהיה בטוחה בדיוק כמו מצברי החומצה-עופרת הנמצאים בכל רכב.
צילום: מנהל
מעבר לנתון תכולת החשמל של יחידת הסוללה במערכת ההיברידית – 1900 וואט לליטר, אם כבר שאלתם – לא מציעה מרצדס עודף פרטים ונתונים. אין שום מידע לגבי המנוע (מעבר להיותו מנוע בנזין. הנה – גילינו), תיבת ההילוכים או אפילו אם המכונית תוכל לנוע בכוח החשמל בלבד. כן פורסם ההספק המשולב, העומד על 299 כ"ס, והמומנט – 38.3 קג"מ – בשני המקרים מבלי לפרט סל"ד. התאוצה למאה אורכת 7.3 ש' והמהירות המרבית מוגבלת ל-250 קמ"ש, כמקובל. נתון צריכת הדלק – גולת הכותרת בכל מכונית היברידית – עומד על 12.7 ק"מ לליטר, ונתון פליטת דו-תחמוצת הפחמן הוא 190 גרם לקילומטר. ההשוואה לגרסאות הקיימות של ה-S מתבקשת: ה-S350 מונעת הבנזין מגיעה למאה קמ"ש בזמן זהה, אבל מכסה רק 10 ק"מ לליטר; ה-S320 מונעת הדיזל קצת יותר איטית – היא נדרשת ל-7.8 ש' כדי להגיע למאה – ועדיין מציעה צריכת דלק מעט פחות טובה - 12 ק"מ/ל'. כנראה שבכל זאת יש משהו בטכנולוגיה ההיברידית, למרות הטענות שהעלו יצרנים רבים (בעיקר אירופאים) על כך שמדובר בגימיק טכנולוגי ריק מתוכן אמיתי. נשאר רק לראות כמה עולה לנו תוספת הביצועים והחסכון בדלק של הגרסה ההיברידית, ברגע שיפורסם מחיר ה-S400 BlueHYBRID החדשה.
וה-LS600? היא בליגה אחרת הן מבחינת ההספק המרבי (440 כ"ס), והן מבחינת צריכת הדלק – 10.8 ק"מ לליטר.
אגב, בפסקה הסוגרת של ההודעה לעיתונות, במשפט האחרון ממש, החביאה מרצדס הפתעה: "הפוטנציאל גדול עוד יותר בשילוב בין טכנולוגית דיזל ליחידה היברידית, כפי שמציעה ה-S300 BlueTec HYBRID, למשל". נראה לנו שמישהו במחלקת יחסי הציבור של מרצדס קרא קצת יותר מדי ספרי אגתה כריסטי...