השנה האחרונה הוותה שיעור קשה לפורד, עם ירידה משמעותית במכירות דגמי הלחם-והחמאה שלה בצפון אמריקה – הטנדרים הגדולים ורכבי הפנאי המסורתיים הכבדים. האקספלורר, מיש הוביל במשך שנים את המכירות בשוק הפנאי האמריקני, ירד מגדולתו – ולמקום הראשון טיפס דגם שבודאי גורם לאמריקנים המסורתיים לתלוש את השערות: הונדה CR-V רכרוכי, תאמינו או לא. האמת היא שהכתובת היתה על הקיר עוד קודם לפני שמחירי הדלק המאמירים דחפו את האמריקנים לכלי רכב קטנים וחסכוניים יותר. העולם כולו נוטש את תצורת השטח המסורתית של שלדת סולם נפרדת והרבה ברזל כבד, לטובת מרכבים אחודים, קשיחים וקלי משקל; וכבר אין מקום למנועי ה-V8 הגדולים המיושנים, הכבדים והזללנים. צריך לחשוב לא רק על כיס הלקוח, אלא גם על הסביבה. ועכשיו, כנראה, גם פורד הבינה את כל זה. רכב הקונספט 'אקספלורר אמריקה' המוצג בדטרויט מציע לא רק עיצוב מעוגל ונעים לעין, אלא גם מאפיינים מודרניים שהתרגלנו לראות ברכבי פנאי של יצרני היוקרה האירופיים – אבל לא אצל שלושת הגדולות מארה"ב. זה אומר מרכב אחוד, ומנועים קטני-נפח המשיגים את תפוקתם באמצעות שילוב של הגדשה והזרקה ישירה. פורד מכנה את דור המנועים הזה 'אקובוסט' (Ecoboost), ומזהה אותו באמצעות האותיות GTDI; מנועי 4 ציל' יחליפו מנועי V6 מיושנים קיימים, ומנועי V6 מהדור החדש יחליפו את מנועי ה-V8. באקספלורר אמריקה מדובר על מנוע 2.0 ל' 4 ציל' עם 275 כ"ס (!), ו-V6 בנפח 3.5 ל' עם 340 כ"ס ו-47 קג"מ. למרות שמדובר בהחלט בקונספט (סידור פנים עתידני, דלתות-הזזה אחוריות והעדר קורות B לא מותירים מקום לספק), האקספלורר אמריקה בהחלט מיועד להגיע לייצור בגרסה סדרתית. מבחינת עיצוב פורד בכיוון הנכון, מבחינת מכניקה – עושה רושם בהחלט שכן. אנו צפויים לדעת בסביבות 2010, כשהדגם הסדרתי יגיע לשוק.