שש שנים עברו מאז השקת הצ'רוקי הנוכחי, ^ליברטי^ בשמו האמריקני (להבדילו מהצ'רוקי הקודם אפוף המיתוס), והגיע הזמן לדגם חדש. בהשקה מושקעת על בימת תערוכת ניו-יורק הציגה ג'יפ את הדור הבא של הצ'רוקי, כולל קרקע סלעית וגשם מלאכותי (!) – גוללו מטה לסוף הידיעה ותמצאו קישורים לסרטוני-וידאו מההשקה. אבל מתחת לכל הרעש והצלצולים, קצת קשה לראות מה באמת השתנה. לאורך כל ההודעה לעיתונות חוזר שילוב המלים All-new, אבל בתכל'ס קשה להמנע מהשאלה: מה בדיוק All-new? העיצוב, כמובן, חדש: פחות מעוגל ופחות ^רך^ – אבל נראה כמו שילוב בין דודג' נייטרו לחרטום של הג'יפ קומנדר. התוצאה לא הומוגנית, לא מקורית ולא מרשימה, ובעיקר חבל על הפנסים המעוגלים – סימן היכר מסורתי של ג'יפ – שכבר אינם עימנו. בסיס הגלגלים גדל מ-2.65 ל-2.69 מ', שאר המממדים גדלו בשיעור קל או נותרו ללא שינוי. בצד המכני אנו מתבשרים על מיתלים All new, אבל תצורתם הבסיסית זהה לאלו של הצ'רוקי היוצא: עצמות עצה כפולות עם קפיצי-סליל מלפנים, סרן חי עם קפיצי סליל מאחור (אם כי שם השתנה מבנה הזרועות והחיבורים התומכים בסרן, שמוגדר עכשיו Five=link). מנוע הבנזין הבסיסי נותר ה-V6 הותיק בנפח 3.7 ל', אולי נקודת התורפה המרכזית בצ'רוקי יחסית למתחריו. עם גל-זיזים עילי בודד וללא פטנטים המקובלים כיום כגון תזמון משתנה, התפוקה עדיין רק 210 כ^ס מאד לא מרשימים; שיא המומנט עדיין מגיע מאוחר יחסית, 4,000 סל^ד (בגרסת השוק האמריקני), אם כי ג'יפ מצהירה על שינויים בשסתומים ובתא השריפה המשפרים את הפעולה בסל^ד נמוך (ומסייעים גם לשיפור צריכת הדלק). לא עוזרת העובדה שהמנוע הזה נאלץ להמשיך להסתדר עם תיבה אוטומטית בת 4 הילוכים בלבד – בשנת 2007! למקרא הדברים הללו, קשה להבין למה לקח להנהלת מרצדס כל כך הרבה זמן להחליט להפטר את חטיבת קרייזלר... כמו בעבר, אגב, האמריקנים זוכים גם לאופציה ידנית עם 6 הילוכים. עדיין מוצעות שתי אופציות לתיבות העברה: Select-Trac היא היותר מתקדמת (שמוגדרת, ניחשתם נכון, All-new וכלן היא נקראת Selec-Trac II, אבל באמת שאין לנו מושג מה השתנה), ומאפשרת גם שילוב קבוע בנסיעה על כביש. Command-Trac היא המסורתית יותר, עם שילוב חלקי ללא דיפרנציאל מרכזי. בשתי התמסורות יש Low עם יחס כמו בעבר, 1:2.7. מה שכן חדש הן מערכות העזר. בגרסאות 4x4 מקבלים בקרת גלישה במורד כסטנדרד (המופעלת כשהתמסורת במצב Low), ויש גם סיוע לזינוק בעליה כציוד תקני ואפשרות למערכת ייצוב בגרירת טריילר בנוסף למערכת ESP הסטנדרטית. מערכת ה-ABS כוללת פונקציה לזיהוי שטח משובש, המשנה את אופן הפעלת המערכת כדי לאפשר בלימה יעילה יותר בעת נסיעת שטח. בתחום אבזור-הפנים מציע הצ'רוקי מערכת משולבת חדשה לניהול פונקציות בידור, תקשורת וניווט, המכונה MyGig וכוללת כונן קשיח בנפח 20 ג'יגה. אבל ללא ספק הפריט המוצלח ביותר בצ'רוקי החדש הוא גג-הבד הענק המתקפל, שכינוי בג'יפית Sky Slider. מדובר בגג רך המתקפל בתצורת אקודיון, וניתן לקיפול קדימה או אחורה עם עצירה בכל מצב. אנו לא בטוחים שפריט זה לבדוק מצדיק את השימוש הרב באותו ביטוי All new, אבל הוא בהחלט מגניב ומוסיף לצ'רוקי משהו חדש וייחודי (גם אם לא בדיוק חדשני – הרי לסיטרואן דה-שבו המקורית היה גג שכזה...). מחוץ לשוק האמריקני יקבל הצ'רוקי גם מנוע דיזל מסילה-משותפת המוגדר, אכן כן, All New, למרות שנפחו נותר 2.8 ל'. למרות שתיק העיתונות אינו מפרט זאת, אנו מנחשים שמדובר בגרסה היותר מתקדמת של אותו מנוע (עם גל-זיזים עילי כפול ו-4 שסת' לצילינדר) אשר מוצעת עם הג'יפ רנגלר החדש. שיווק הדגם החדש יתחיל בארה^ב ברבעון השלישי של השנה, כמובן כדגם 2008. סרטון: ג'יפ צ'רוקי, ההשקה בתערוכת ניו-יורק > סרטון: ג'יפ צ'רוקי, הדגמת פעולת הגג >