עירוב מנועים? גם GM רוצה - אוטו

עירוב מנועים? גם GM רוצה

נראה שהרעיון לשלב את היתרונות של מנוע בנזין ודיזל הוא באמת מוצלח. עובדה – עכשיו גם ל-GM יש אחד

לא מזמן סיפרנו לכם על מנוע ה^דיזאוטו^ שמפתחת מרצדס – מנוע המשלב בין מחזור ^דיזל^ (בו תערובת הדלק והאוויר נדלקת מעצמה בשל החום הנוצר בזמן הדחיסה) למחזור ^אוטו^ (בו מוצתת התערובת על ידי ניצוץ חשמלי). שם היה מדובר במנוע ניסיוני ששילב מגדש טורבו וטכנולוגיה היברידית כדי להשיג תצרוכת דלק פנטסטית. והנה מתברר שאנשי מרצדס כנראה לא ממש מקוריים – GM הודיעה על פיתוח מנוע הפועל על עיקרון דומה (הם קוראים לו HCCI) אם כי מעט פחות מרחיק לכת בנתוניו, וכאן מדובר כבר על דגמי פיתוח נוסעים. בעוד העיקרון הבסיסי דומה, כאמור – מנוע המדלג בין מחזור ^אוטו^ למחזור ^דיזל^ בהתאם לעומס המופעל על המנוע (דיזל בשיוט, אוטו בעומס גבוה), וכך יכול לנצל את הטוב בכל העולמות (נצילות גבוהה בדיזל, הספק סגולי גבוה בבנזין). אבל בפרטים הקטנים ישנם הבדלים רבים. ראשית – המנוע של GM מסתדר ללא עזרת מגדש כלשהו; גם המערכת ההיברידית ששודכה למנוע בגרמניה הושארה מחוץ לתמונה במקרה הזה. אבל למרות זאת, רשימת הטכנולוגיות הכללות במנוע כוללת מפרט עמוס – מערכת השסתומים זכתה לא רק לתזמון משתנה, אלא גם להרמה משתנה וזה מצטרף להזרקת דלק ישירה. יש כמובן גם פטנט כלשהו המאפשר לשלוט על יחס הדחיסה בצילינדרים, אולם GM, כמו מרצדס, לא ממש נדיבים בפרטים בנושא. מנוע ה-HCCI פועל במחזור דיזל בעיקר בשיוט רגוע של עד כ-90 קמ^ש. בהתנעות קרות, מהירות גבוהה או עומס גבוה הוא עובר למחזור אוטו. אנשי GM מודים כי כרגע המעבר של המנוע בין המחזורים השונים הוא עניין מורגש, אבל מבטיחים כי עם התקדמות הפיתוח לא רק שיורחב הטווח בו נעשה שימוש במחזור דיזל, אלא גם שהמעבר בין המחזורים השונים יהיה ^שקוף^ לחלוטין מבחינת הנהג. במפתיע, אחד היתרונות העיקריים שמונים ב-GM לתצורת מנוע זו מול מנוע דיזל היא דווקא מתחום גזי הפליטה – מערכות טיהור גזי הפליטה הנדרשים במנוע זה זולות ופשוטות משמעותית לעומת עלו הנדרשים לטפל בגזי הפליטה שמייצר מנוע דיזל. כנראה שבעולם של דרישות פליטה הולכות ומחמירות, זה הופך להיות עניין מהותי. הטכנולוגיה הפחות שאפתנית אומנם מאפשרת ל-GM להתקדם מהר יחסית בפרויקט – יש כאמור כבר דגמי פיתוח נוסעים על בסיס אופל וקטרה וסאטורן אורה – אולם גם התוצאות מרשימות פחות מאשר בפרויקט של מרצדס. מול הנתונים המדהימים שקיבלנו מהיצרן הגרמני, מצהירים ב-GM, וגם זה בזהירות אמריקאית אופיינית, על חסכון של עד 15%, בהתאם למתאר הנסיעה המדויק. זה אולי לא נשמע מרשים, אבל המשמעויות הכספיות ולאיכות הסביבה יכולות להיות משמעותיות. השאלה היא רק, כמו תמיד, מה יהיו עלויות היצור.
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות