הכתבה פורסמה במגזין אוטו בגיליון 244. במשך השנים ביססה עצמה וולוו בישראל כמכונית השרד של השרים והפכה לחלק מהחלום הישראלי האולטימטיבי – וולוו ו-וילה (בניגוד לסובארו וקארווילה?). היצרנית השוודית לא רק הייתה אחת היחידות שהתאימה לדרישות הממשל (רכישת מכוניות יוקרה לא-גרמניות), אלא גם נהנתה מתדמית מכובדת ושמרנית שהתאימה לתפקיד באופן מושלם. ההילה המיניסטריאלית תרמה להצלחת מכירות בלתי מבוטלת ו-וולוו הובילה את טבלת המכירות בקטגוריה שלה באופן שאין שני לו במדינות מערביות שאינן מהגוש הסקנדינבי. המפנה הגיע ב-2002, כאשר לראשונה קטפה אודי את הבכורה במכירות הפרימיום, ומאז החלו שלושת הגרמניות דוחקות את השוודית אט-אט מראשות הטבלה (בשנה שעברה, בזכות גרסה ייעודית לציבור הנכים, זכתה החברה לעדנה מחודשת בקטגורית הסלון וניצבה במקום השני בסיכום המכירות). עם זאת, יש המון אקזמפלרים ואלו נמכרים במחירים אטרקטיביים – אפילו לפשוטי העם. יצאנו, אם כן, לבדוק לעומק האם מדובר ביוקרה שווה לכל נפש. קורות חיים ה-S80 הוצגה בשנת 98' כמחליפת ה-960 (שנקראה S90 לקראת סוף חייה) ועברה מתיחת פנים ב-03'. ה-S80 נמכרה בארץ החל משנת המודל 99 ועד 06'. בתחילה הוצעה הוולוו הגדולה עם מנועי שישה צילינדרים בלבד: 2.8 ל' מוגדש 272 כ^ס (T6) ו-2.9 ל' אטמוספרי שסיפק 204 כ^ס. בשנת 01' הצטרף להיצע מנוע ה-2.4 ל' 5 ציל' המספק 170 כ^ס וגרסת הדיזל (2.4 ל' עם 163 כ^ס) עלתה לארץ שנה מאוחר יותר. אחרון להצטרף להיצע, ב-05', ה-T2.0 עם 180 כ^ס ומומנט של 24.5 קג^מ שהחליף את גרסת ה-2.4 ל' והותאם במיוחד לדרישות הביטוח הלאומי עבור רכב נכים. ה-S80 קיבלה ציון מכובד של ארבעה כוכבים במבחן הריסוק של E-NCAP והיא מצוידת ב-6 כריות אוויר. השר בכבישים עיצוב ה-S80, שהיה חדשני מאוד עבור וולוו בעת הצגתו, הזדקן בכבוד וגם היום הרכב נראה מכובד וסולידי. בפנים תמצאו, כרגיל במוצרי החברה, הנדסת אנוש טובה עם תפעול נוח לכל המערכות ומושב נהג נוח במיוחד, כאשר רק המדרס הלא נוח לרגל שמאל פוגם במקצת. למרות שבסיס הגלגלים אינו מהגדולים בקטגוריה, 279 ס^מ, מרווח הרגליים והראש מאחור מרשים גם עבור אנשים גבוהים. בנוסף, ייהנו הנוסעים מפתח מיזוג בקורה B המאפשר לכוון את האוויר הקר בצורה נוחה. גרסת ^השרים^ עם מנוע ה-2.4 ל' היא גרסת הבסיס (עד 05'). המנוע מספק 170 כ^ס ו-23.4 קג^מ המספקים ביצועים מכובדים, אם כי אלו מושגים עם רעש מנוע שנוכח יתר על המידה מעל 3500 סל^ד ועם אופי פעולה מעט מחוספס. תיבת ההילוכים בעלת חמישה יחסי העברה (רק ב-2.4 ל' ובדיזל) ובעלת פעולה חלקה בנסיעה רגילה, אך מעט חובטת בעומס מלא. מנוע ה-2.9 ל' האטמוספרי מפיק 204 כ^ס ב-6000 סל^ד ומומנט של 29.1 קג^מ ב-4200 סל^ד. המנוע משודך לתיבה אוטומטית עם ארבעה יחסי העברה בלבד ומתעורר רק מעל 4000 סל^ד ואז גם ^תזכו^ ליותר חספוס ורעש. רמת התקשורת של ההגה אינה טובה, וגם הבלמים סובלים מהתחממות תחת עומס, אם כי האחרון לא יורגש על ידי נהג ה-S80 הממוצע (אולי רק על ידי הנכד הפוחז בסוף השבוע). לחיוב נציין כי ה-S80 בגרסה זו היא מכונית נוחה המצליחה לבלוע ברכות את רוב שיבושי הכביש ומספקת תחושה סלונית הולמת. ה-T6 נרכשה בכמויות גדולות יחסית הודות לאבזור הרב שהציעה. לקוחות שהתעניינו בדגם הלא מוגדש נדרשו לשלם מחיר גבוה יותר מ-T6 עם אבזור זהה ולכן בחרו בה. המנוע כפול המגדשים בנפח 2.8 ל' מספק 272 כ^ס שעוברים לגלגלים הקדמיים ויוצרים בעיה של הורדת הכוח לכביש ולחימת הגה חזקה גם בקו ישר. לחיצה בריאה על הדוושה הימנית תגרום ליללות צמיגים, גם עם בקרת אחיזה מופעלת, ולמרות כל אלו תתייצב ה-T6 ב-100 קמ^ש תוך 7.2 שניות זריזות, תמשיך עד 250 קמ^ש מרביים ותספק תאוצות ביניים מרשימות. את הבקרה האחיזה לא מומלץ לכבות, אלא אם ברצונכם לפגוש תת היגוי בכמויות מסחריות. ל-T6 תיבה אוטומטית בעלת ארבעה יחסי העברה עם אופציה לתפעול ידני. המתלים כמובן הוקשחו בגרסה זאת ואיכות הנסיעה בכביש מהיר אך גלי תגרום לנדנוד הרכב, בעוד שבעיר יורגשו פגעי האספלט באופן מוחשי מאחיותיה. במסגרת מתיחת הפנים שבוצעה ב-03' שונה העיצוב קלות, המתלים רוככו ומנוע ה-2.8 ל' של ה-T6 הוחלף במנוע ה-2.9 ל' ששירת את הגרסה הרגילה, אך עם תוספת של צמד מגדשים. ההספק זהה למחליפו, 272 כ^ס, אם כי 200 סל^ד נמוך יותר (5200), כאשר המומנט שופר במעט (0.1 קג^מ) וכך גם הטווח בו הוא מסופק – 1800-5000 סל^ד. גם בגרסה זו עודנו המתלים והם מתמודדים בצורה עדיפה עם כבישים משובשים, אך גם כאן כביש גלי יגרום לנדנוד במהירות גבוהה. גרסת הדיזל, ה-D5, איננה נפוצה. מנוע הטורבו-דיזל 5 ציל' מספק 163 כ^ס ו-34.7 קג^מ ב-1750-3000 סל^ד, וזה מביא לזמינות כוח כמעט מיידית, כאשר השידוך לתיבת הילוכים בעלת חמישה יחסי העברה מצוין. רעש המנוע נוכח מדי, הנוחות טובה מאוד ברוב הזמן, אך יש כאן לא פחות (ואולי יותר) תת היגוי מאשר ב-T6. ובכל זאת, אם תמצאו אחת פרטית (יש אקזמפלרים שנרכשו כמוניות) תקבלו נוחות ונינוחות גבוהה בשילוב עם חיסכון. עלויות ה-S80 סבלה מבעיות אמינות רבות בשנתונים הראשונים (99'-01'), חלקן הודות למערכת המולטיפלקס מהדור ראשון שגרמה לבעיות חשמל רבות, במיוחד ב-T6. במתיחת פנים שונתה המערכת ולאחריה הראתה ה-S80 אמינות טובה יותר. עיקר בעיות החשמל מתבטאות בכשלי חיישנים שונים שתיקונם עלול להגיע לאלפי שקלים בקלות. תושבות בולמי הזעזועים הקדמיים יזדקקו להחלפה באופן תכוף יחסית ועלותם כ-350 ש''ח ליחידה (מוחלפות בזוגות). תיקון נזילות מדוד הרדיאטור שכיח אף הוא, ויעלה לכם כ-3000 ש^ח. הטיפולים השוטפים מבוצעים כל 15 אלף ק^מ ועלותם נמוכה מהצפוי לרכב בסדר הגודל הזה. החלפת רצועת טיימינג מבוצעת ב-120 אלף ק^מ ועלותה כ-3500 ש^ח. בכל מקרה תוכלו לבדוק את עלויות הטיפולים המדויקות באינטרנט, עם הקשת מספר הרכב אותו אתם מעוניינים לרכוש. חשוב לציין כי בגלל רמת המחשוב הגבוהה ברכב חשוב לטפל בו במוסכים מורשי יבואן או אצל מומחים המכירים את הדגם, ומומלץ לחבר את המכונית למחשב במוסך מורשה ולבדוק את תקינות החיישנים והמערכות הממוחשבות ברכב לפני הרכישה, בנוסף לבדיקה במכון. מחירי ^המחירון^ נעים מ-82 אלף ש''ח* ל-2.9 ל' משנת 99' ועד 471 אלף ש^ח* ל-T6 חדשה מודל 06'. כמו ברוב מכוניות הסלון, גם כאן הסחירות משתפרת ככל שהרכב מתיישן וההיפך – מחירי העסקאות בפועל נמוכים יותר ביחס ל^מחירון^ ככל שהשנתון חדש יותר. סיכום מי שמחפש מכונית סלון מרווחת עם תדמית סולידית, ה-S80 היא אופציה מפתה, בעיקר הודות למחיר המחירון הנמוך-יחסית בשנתונים הראשונים. עם זאת, חשוב לזכור כי דווקא מודלים אלו סובלים מאמינות נמוכה ומתקלות יקרות לתיקון. מי שיכול להרשות לעצמו, עדיף כי יבחר את הדגמים שאחרי מתיחת הפנים (מ-03' ואילך) וייהנה מאמינות ומנוחות נסיעה עדיפות. כהמלצה גורפת, היינו מייעצים להימנע מגרסת ה-T6 הפחות אמינה – בעיקר בדגמים שלפני מתיחת הפנים – ולהתמקד באחד משלל המנועים המתאימים יותר לאופיו של הרכב (ולרוב גם לאופי של בעליו). כל שנותר לכם כעת הוא למצוא וילה משומשת במצב טוב – אבל בתחום הזה, לא נוכל לעזור לכם. *המחירים בכתבה נכונים ליום פרסום הכתבה במגזין.