כשהוצגה הפוקוס לראשונה, ב-1998, הוכה עולם הרכב בתדהמה. אף אחד לא שיער בנפשו שדווקא פורד השמרנית תצליח לייצר משהו כל כך אקסצנטרי, בטח שלא אחרי האסקורט המשמימה. לפוקוס היה לא רק עיצוב חיצוני מחודד ודרמטי ותא נוסעים מלא השראה, היא גם הייתה הראשונה לעשות שימוש במתלה אחורי נפרד והציבה רמות חדשות של הנאה מנהיגה בקבוצה יחד עם נוחות נסיעה מעולה. את השפעותיה על תעשיית הרכב בכלל וקבוצת המשפחתיות בפרט אנו חשים עד היום: יצרנים לא מעטים (ובראשם קונצרן פולקסווגן) העתיקו את מבנה המתלה האחורי הייחודי וחלק גדול אף יותר פורץ את שבלונת העיצוב בזכותה. אפילו אנשי הונדה הודו שלולא הפוקוס לא היו נוצרות האצ'בקים אקסצנטריות כמו המגאן II, ה-C4 וכמובן הסיוויק הנוכחית.
ההצלחה במקרה הזה, לא איחרה לבוא, ובעוד שהקהל רכש אותה בהמוניה והפך אותה למכונית הנמכרת בעולם במשך מספר שנים, הכתירה אותה העיתונות בכ-75 (!) תארים שונים בתקופת ייצורה, כולל תארי "מכונית השנה" הנחשבים – גם באירופה וגם בארה"ב.
היסטוריה מקומית
פורד פוקוס הוצגה כאמור בשנת ,1998 אך רק בשנת 2000 הגיעה לארץ. בתחילה שווקה עם מנוע 1.6 ל' 100 כ"ס ששודך לתיבה אוטומטית או ידנית, בתצורת 4 ו-5 דלתות. רמות הגימור עד שנת 02' הינן LX – כרמת הגימור הבסיסית – ו-GLX כרמת האבזור הגבוהה. בשנת 2002 עברה הפוקוס מתיחת פנים קלה מאוד שכוללת שינויים עדינים בתא הנוסעים ובחזית. משנה זו התווספה להיצע גרסת 2.0 בעלת 131 כ"ס המשודכת לתיבה אוטומטית בלבד. שמה של הגרסה המאובזרת שונה מ-GLX לגיהה. הפוקוס נבחנה במבחן הריסוק האירופי של NCAP עם שתי כריות אוויר והשיגה ציון של ארבעה כוכבים. בשוק קיימים כלי רכב רבים שהיו בבעלות חברות ליסינג והשכרה, חלקן בעלות כרית אוויר בודדת.
נהיגה
מרגע שנחשפה, נחשבה הפורד פוקוס כאמת המידה ששאר היצרנים ניסו לחקות מבחינת התנהגות ונוחות. זה מתחיל בהגה המדויק, שהתברך במשקל נכון ומעביר לידי הנהג היזון חוזר מהגלגלים הקדמיים, ממשיך בזה שהפוקוס תפנה להיכן שתרצו גם כאשר העומס רב, ומסתיים בנכונותה לשתף פעולה במשחקי נהיגה – תכונות נדירות למדי במשפחתיות של תחילת המאה ה-21. התנהגותה של גרסת ההאצ'בק מעט טובה ומאוזנת יותר מגרסת הסדאן, הנוטה להיגוי יתר קיצוני יותר במגבלות. שתי גרסאות המרכב מעניקות נוחות נסיעה טובה מאוד לנוסעים, ברמה אחת מעל רוב בנות הקטגוריה, כולל ההן מצרפת.
חובבי תא המטען הגדול עלולים להתאכזב מתא המטען של גרסת ההאצ'בק, אך יש לזכור כי בגרסת ה-5 דלתות קיימת אופציה לקפל את המושבים וליצור משטח הטענה שטוח, ארוך וגבוה (כותב שורות אלו אפילו העביר דירה עם רכב כזה).
המושבים מעט נוקשים והיחס אליהם מתחלק לאהבה או שנאה. מיקום ידית הגבהת המושב איננו נוח (מנואלה בחלקו הימני-תחתון של הכסא) ובנוסף, השינוי בגובה מתבצע בחלקו הפנימי של בסיס המושב ולא בכולו. הפוקוס מרווחת מאוד גם לנוסעים מאחור בזכות בסיס גלגלים של 261.5 ס"מ, אך מרחב הראש בגרסת ההאצ'בק פחות נדיב לגבוהים. מנוע ה-1.6 ל' פועל באופן חלק ושקט (למעט בסל"ד גבוה) ועולה במעלה הסקאלה בקלות רבה, מפגין כושר נשימה מצוין גם ב-6000 סל"ד. כדי שלא תפחדו להגיע לסל"ד הנ"ל נעדר ממד הסל"ד קו אדום בקצהו. המנוע משודך לתיבת הילוכים פשוטה (ומעט גסה) בת ארבעה הילוכים, התואמת את אופי המנוע ובעלת כפתור ביטול הילוך יותר הממוקם בצורה נוחה. הבלמים טובים, (דיסקים מלפנים, תופים מאחור) כאשר כושר הבלימה נשמר גם אחרי מספר בלימות חירום, ומערכת ה-ABS נכנסת בזמן ולא מוקדם מדי.
עלויות
בשוק המשומשות נמצאים אקזמפלרים רבים שהיו בהשכרה וליסינג. כדאי לבדוק את היסטוריית הבעלויות על הרכב במשרד התחבורה מכיוון שבעלות ליסינג איננה מופיעה ברישיון הרכב. אין סיבה להימנע מרכישת כלי רכב שהיו בבעלות ליסינג או השכרה (למרות שהם פחות מומלצים מכאלה מבעלות פרטית), אך כדאי לבדוק אותם בעין בוחנת במיוחד ולהפחית מן מהמחיר בהתאם. ניתן לזהות את חלק מגרסאות הליסינג וההשכרה לפי העדר חלונות חשמליים מאחור, וכרית אוויר בודדת במקום זוג כריות (מתייחס בעיקר לדגמים עד שנת 02').
האמינות הכללית טובה מאוד וראוי לציין כי למוניטין החיוביים הוסיף היבואן, אשר טיפל ברוב מחלות הילדות במסגרת האחריות ובאופן יעיל מאוד. כן ירבו. בתחילת חיי הדגם התקבלו דיווחים (בעיקר מחו"ל) על קרטועים, בעיקר כשהאוטו קר, והדבר נפתר בעזרת שדרוג תוכנת מחשב המנוע במוסך. שדרוג תוכנה נוסף בוצע עבור כל מי שהתלונן על העברות הילוכים "קשות" בתיבה האוטומטית (אופייני רק בדגמים עד 04'). אם הבעיה קיימת פנו למוסך מורשה לצורך השדרוג.
בדגמי 01'-02' נתגלו בעיות של שחיקת גומיות בתיבה בקילומטראז'ים גבוהים, בעיה פשוטה אשר חייבה פירוק הגיר ושיפוצו, לעתים בעלות גבוהה. עם פתיחת מרכז השירות של "דלק מוטורס" בניר צבי נפתחה במקום גם מחלקת שיפוץ גירים, דבר שהפחית את עלויות השיפוץ עבור הלקוחות.
מנועי החלונות החשמליים נוטים לא להאריך חיים בדגמי 00'-02', וכדאי לבדוק את פעולתם התקינה של החלונות לפני קנייה. בחלק מכלי הרכב עד שנת 02' התגלתה גם בעיה במצוף הדלק שהתבטאה בזיופים במד דלק (מראה שמיכל הדלק ריק מיד לאחר התדלוק). הבעיה נפתרה על ידי החלפת מצוף הדלק, שוב, במסגרת האחריות. נקישות ממסרק ההגה אינן מעידות בהכרח על תקלה, אך כדאי לוודא זאת לפני רכישה במוסך מורשה. כמו כן, נתגלו דפיקות מהסרן הקדמי בחלק מהגרסאות בעת סיבוב ההגה במהירויות נמוכה. בעיה זו טופלה באמצעות החלפת תושבת הבלם – במסגרת האחריות, כמובן.
חשוב לבדוק כי ברדיאטור נמצא נוזל קירור ייעודי ולא מים אשר עלולים לגרום לנזקים במנוע, שכן הוא עשוי אלומיניום הרגיש לקורוזיה. במערכת הקירור ישנו גם מכסה פלסטיק (פלאנג' בלשון המוסכניקים) הנוטה להיסדק ולהזיל מים, ומצריך החלפה. לקוחות לא מעטים דיווחו גם על עיוות של הפח באזור "קיר האש" (המחיצה בין תא הנוסעים לתא המנוע) הגורם לנקישות מטרידות בנסיעה. תקלה זו טופלה אף היא על ידי היבואן במסגרת האחריות. ודבר אחרון: מספר בעלי מכוניות סיפרו על בלאי גבוה של חוטי ההצתה שמצריך החלפה תכופה מהמקובל.
טיפולים יש לבצע בכל שנה או 15 אלף ק^מ, הקודם מבניהם. עלויות החלפים זולות יחסית בהשוואה למשפחתיות אחרות. מחירי השוק של הפוקוס נעים בין כ-40 אלף ש^ח ל-1.6 ל' LX ידנית (4 דל') משנת 00' ועד לכ-85 אלף שקלים בתמורה לפוקוס 2.0 ל' גיהה אוטומטית משנת 05'*.
סיכום
פורד פוקוס היא משפחתית עם ערך מוסף. היא מבצעת את מטלות היום יום בצורה טובה, היא נוחה, מרווחת ובטוחה ומציגה אמינות כללית טובה. לכל אלו מצטרף ערך מוסף בדמות הנאה מנהיגה, תכונה נדירה יחסית ברוב המשפחתיות המקבילות. בנוסף, המחירים נוחים יחסית וההיצע גדול (למעט גרסאות ידניות) בזכות שפע המכוניות שנמכרו לחברות השכרה וליסינג, חלקם עם אבזור בטיחותי מלא (2 כריות אוויר ו-ABS). כך שאם אתם מחפשים מכונית משפחתית משומשת, הפוקוס בהחלט צריכה להיות ברשימת האופציות שלכם.
הכתבה פורסמה במגזין אוטו בגיליון 238
*המחירים מעודכנים ליולי 07'