פיז‘ו 206 - 99‘ – 06‘ - אוטו

פיז‘ו 206 - 99‘ – 06‘

לכבוד הגעת ה-207, יצאנו לבדוק כיצד מסתדרת ה-206 הוותיקה בשוק המשומשות

הכתבה פורסמה במגזין אוטו בגיליון 247. הפיז'ו 206 נכנסה לנעלים גדולות וישנות, מהסוג שלא רוצים לזרוק. ה-205 אותה החליפה היתה המכונית המצליחה ביותר בהיסטוריה של החברה והלקוחות פשוט לא הסכימו להחליפה. פיז'ו אומנם הציגה לה שתי מחליפות לא רשמיות: ה-106 הקטנה מלמטה וה-306 הגדולה מלמעלה, אך הקהל לא השתכנע וה-205 שהוצגה בשנת 83' המשיכה להימכר עד 99' – אורך חיים הגדול כמעט פי 3 מהממוצע בעולם הרכב. אלא שלמרות החששות, ה-206 שהושקה ב-98' הצליחה למלא את הנעליים הגדולות בהצלחה גדולה אף יותר: למעלה מ-5.5 מיליון יחידות נמכרו ממנה במהלך שמונה שנות חייה (יותר מכל פיז'ו אחרת, כולל ה-205...) והחברה נמצאת כיום באותה נקודה בה נמצאה אז. המכונית המוחלפת כל כך מוצלחת ומצליחה, עד כי הוחלט להמשיך את ייצורה במקביל ל-207 החדשה... עלייה וקליטה ה-206 הגיעה לארץ בשנת המודל 99' והוצעה בתחילה עם מנוע ה-1.4 ל' העתיק המספק 75 כ^ס, ששודך לתיבה ידנית (5 היל') או אוטומטית (4 היל'). בשנת הדגם 00' הגיעה ה-XS בעלת שלוש הדלתות עם מנוע 1.6 ל' 8 שס' המספק 90 כ^ס (שהוחלף בשנת 01' ביחידה מתקדמת בעלת 16 שס' ו-110 כ^ס; נמכרו במקביל במשך תקופה מסוימת), כמו גם גרסת ה-1.6 ל' האוטומטית, במרכב חמש דלתות. לקראת סוף אותה שנה עלתה לארץ גם ה-GTI הספורטיבית, עם מנוע 2.0 ל' 138 כ^ס, כאשר הקופה-קבריולה העממית הראשונה, ה-CC, נחתה בארץ בשנת 01' בגרסאות 1.6 ל' ו-2.0 ל' והציעה גג קשיח-מתקפל להמונים. במהלך השנים ה-206 עברה שינוי עיצוב חיצוניים ופנימיים קלילים ובשנת המודל 05' עברה מתיחת פנים שכללה קבלת פנסים שקופים ופגוש אחורי זהה לדגמים הספורטיביים, תוספת תפעול טיפטרוניק לתיבות ועוד. ה-206 נבחנה במבחן הריסוק של ה-E-Ncap וזכתה לציון נאה של ארבעה כוכבים. על הכביש מכיוון שה-206 עדיין נמכרת במלוא המרץ, לא היתה בעיה לקבל מהיבואן את גרסת ה-1.6 ל' להתרשמות חוזרת. הדבר הראשון שבולט הוא שהעיצוב לא הזדקן – אחד המבחנים, לדעתי לפחות, לטיבו של עיצוב מוצלח באמת. מעבר לתא הנוסעים חושף מעט יותר את גיל המופלג, אך עדיין מדובר במקום נעים לשהות בו, למרות המחסור המביך-כמעט באבזור בגרסה הנבחנת. מושב הנהג נוח, אם כי חסר תמיכה צידית ותנוחת הנהיגה לוקה בחסר. מאחור ישנו מרווח סביר לנוסעים ותא המטען בעל נפח מכובד יחסית. מנוע ה-1.4 ל' המיושן בעל זמינות כוח טובה בסל^ד ביניים, אך חסר כושר נשימה בסל^ד גבוה (שם גם הוא טורח לייצר הרבה רעש) וכאשר הוא משולב עם התיבה האוטומטית מתקבלת תחושה עצלה מדי. עם תיבה ידנית המצב משתפר בצורה משמעותית. גרסת ה-1.6 ל' האוטומטית מרגישה זריזה הרבה יותר מאחותה הקטנה, אך גם כאן נמצאת ה-AL4, תיבת ההילוכים החכמה-מתחכמת שהזכירה לנו שוב למה אנחנו כל כך לא מתחברים אליה. היא חובטת בהעברת הילוכים, בעלת מצבי רוח לא ברורים ונוטה להתחיל את הנסיעה בהילוך שני אם לא בוצעה עצירה מוחלטת. את הפרק הדינאמי היה מעניין לבצע בראי הזמן. עם השקתה ב-98' הורגשה התחלתה של דעיכה בהנאה מנהיגה בדגמי החברה והדבר צוין כאכזבה יחסית, למרות היכולת הכוללת הגבוהה. כיום, ה-206 היא לא רק אחת המכוניות המהנות ביותר בקבוצה של מכוניות שהולכות והופכות יותר כבדות ומנותקות עם השנים, אלא פנינה דינאמית. ההגה ההידראולי (אחד האחרונים מסוגו בקטגוריה), אומנם יותר כבד מאשר תקשורתי ויש לו קצת שטח מת במרכז, אך הוא עדיין חד ומדויק ברמות שכבר לא מוצאים היום. כאשר זה משולב עם שלדה מאוזנת המשתפת פעולה עם כל דרישה של הנהג ושמחה לכשכש בזנבה לפי דרישה, מקבלים מתכון נדיר להנאה גם בגרסאות הבסיסיות. בעיר תשלמו מעט על ההתנהגות וריסון המרכב בכביש המפותל, עם מעט נוקשות, שלא באה על חשבון ספיגה ומשתפרת ככל שעולה מהירות הנסיעה. לביאה לאחזקה ה-206 התחילה את חייה עם מערכת חשמלית פשוטה ששודרגה בשנת 01' למערכת ^מולטיפלקס^, הכוללת מספר מחשבים נוספים וחיווט באמצעות סיב אופטי. המערכת המשודרגת רגישה מאוד להתקנות מקומיות (סטריאו, דיבוריות וכיו^ב) שלא נעשות כנדרש. במהלך השדרוג הוחלפה גם ידית המאותתים והמגבים ביחידה משוכללת יותר הכוללת בתוכה מחשב, היא יקרה יותר ואמינה פחות. התקלה הנפוצה היא העדר התנגדות ומצב בו הידית מאותתת בעצמה לפי הפניית ההגה או באופן אקראי. מחיר הידית עומד על כ-1300 ש^ח כאשר תמורת ידית פשוטה (טרום השדרוג) תשלמו כ-250 ש^ח בלבד. לוח המחוונים איננו עמיד אף הוא וסובל מתקלה נפוצה יחסית של היתקעות מד המהירות, הסל^ד או שניהם יחד. מחיר התיקון הממוצע עומד על כ-1000 שקלים. זיוף של מד הדלק בגלל מצוף לא תקין, נפוץ פחות אך יקר יותר מכיוון שהחלק כולל את משאבת הדלק. עלות משוערת: כ-2000 ש^ח. המזגן בדגמים בני 4-5 שנים ומעלה מתחיל להראות סימני עייפות עם מבחר תקלות שתיקונן נע בין 800 ל-3500 ש''ח. חשוב על כן לבדוק מה מהות התקלה המדויקת ולא להסתפק לקבל הצהרות מוכרים קלאסיות, שיטענו לחוסר גז בלבד. תיבת ההילוכים ב-206 היא ה-AL4 ה^אהובה^ עלינו. אורך החיים שלה איננו ממושך ועומד על כ-130 אלף ק^מ בממוצע. שיפוץ במוסכים מורשי יבואן עלול להיות יקר מאוד וכדאי לקבל הצעה גם ממומחה בתחום. פרט לכך התיבה אמינה במהלך חייה, והתקלות הנפוצות קשורות בעיקר להחלפת שסתומים חשמליים בקרביה. המנועים ב-206, כרגיל בפיז'ו, עשויים אלומיניום ורגישים למי ברז. שימוש במי ברז לאורך זמן יגרום לקורזיה ובמקרים קיצוניים אף לסדקים בראש המנוע. חשוב לבדוק אפוא את הימצאותו של נוזל קירור ירוק או כחול. כלי הרכב, אגב, מגיעים מהיצרן עם נוזל קירור שקוף דווקא. ניתן למצוא אותו בכלי רכב שלא עברו את גיל שנתיים לרוב (תאריך בו מתבצעת החלפת הנוזל) ואם יש ספק באם מדובר בנוזל מקורי או במים, ניתן לבדוק האם הנוזל מעט שמנוני (מקורי). ירידת מפלס נוזל הקירור מצביעה לרוב על נזילות מבית התרמוסטט, הנפתרות על ידי פירוקו ואיטומו של התרמוסטט בעלות לא גבוהה. ^מנוע הצעדים^ לא מעריך חיים בדגמי ה-1.4 ל' ועלות חלק מקורי עומדת על כ-900 ש^ח, אך ניתן למצוא חלקים תחליפים זהים למקור (רק ללא סמל פיז'ו) במחיר נמוך בהרבה. גם סלילי ההצתה מתבלים מהר יחסית, שוב, במיוחד במנוע ה-1.4 ל'. עלות ההחלפה מגיעה לאלף שקלים והתקלה עלולה לגרום גם לנזק לממיר הקטליטי. מנועי ה-1.6 ל' 16 שס' סבלו מבעיה אחרת, בעיקר בשנים הראשונות לשיווקם, של אטם ראש (פקונג) הכושל לאחר תקופה קצרה. ברוב המכוניות תקלה זו טופלה במסגרת האחריות. באגף השלדה ראויים לציון ^תפוחי^ המשולשים הקדמיים הנוטים לפתח בלאי מואץ. ניתן להחליף רק אותם, במידה ולמוסך יש את הכלים המתאימים, או את כל המשולש, בעלות גבוהה הרבה יותר. גרסאות ה-CC סובלות מבעיות בגג הקשיח המתקפל, החל מהיתקעות הגג באמצע תהליך הקיפול ועד נזילות מים לתא הנוסעים. כדאי לבדוק היטב את תקינות ואטימות הגג טרם הרכישה, ולקחת בחשבון שהחלפת גומיות הגג יקרה מאוד. כמו בכל רכב, כדאי גם כאן לבדוק את היסטורית הטיפולים והתקלות לפני הרכישה ולוודא שלא מדובר באקזמפלר בעייתי, ^לימון^ מהסוג שלא מפסיק להתקלקל. מחירי השוק נעים מ-40 אלף ש^ח* ל-1.4 ל' ידנית משנת 99' ועד 188 אלף ש^ח ל-CC 2.0 ל' חדשה*. הביקוש גבוה לגרסאות האוטומטיות, הרבה פחות לידניות, והמחירים בפועל קרובים לאלו של ^המחירון^. לקצרים בתקציב נספר כי ישנן לא-מעט יחידות ששירתו בחברות השכרה וניתן למצוא אקזמפלרים זולים אף יותר. סיכום ה-206 היא סופרמיני מהדור הקודם – זה שאהבנו. ההגה הידראולי, השלדה משת^פית והחיוך עולה באופן אוטומטי דווקא כשתיבת ההילוכים דורשת מהנהג הפעלה מכאנית. האמינות אומנם לא מושלמת, אבל רחוקה שנות אור משלל הסטיגמות מהם סובלים כלי רכב צרפתיים. גרסאות ה-1.6 מומלצות משמעותית, בעיקר אם אתם מתעקשים על תיבה אוטומטית, ועדיף לחפש מכוניות טרום שנת המודל 01' שמערכת החשמל שלהן אמינה יותר. בתור משומשת זולה היא תספק לכם עיצוב מעודכן, הנאה מנהיגה, נוחות טובה ועלויות אחזקה שפויות ביום יום, וכל זה הופך אותה לאופציה נדירה, במיוחד לחובבי הגה דלי תקציב. * המחירים בכתבה נכונים ליום פרסום הכתבה במגזין.
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות