לא קל לעקוב אחר כל ההתפתחויות כאן, אז נא להתרכז בבקשה. קודם כל כרטיס ביקור: חברת VM-מוטורי האיטלקית שהוקמה ב-1947 מוכרת לנו בעיקר כספקית מנועי-דיזל למותגי קרייזלר וג'יפ (וכן מנועי דיזל של הסופה הישראלית), ועל לקוחותיה נמנית גם יצרנית המוניות הבריטית LTI. גם יונדאי היתה בעבר לקוחה גדולה של מנועי VM, אותם ייצרה ברשיון – אנו מכירים את מנוע ה-2.0 ל'/112 כ"ס שכיום נותר רק בטראג'ט והופיע גם בטוסון. ובכן ב-1995 נרכשה VM על-ידי יצרנית מנועי-הדיזל הענקית "דטרויט דיזל"; באותו זמן היתה זו האחרונה בבעלות פחות-או-יותר שווה של GM וקונצרן תעבורתי אמריקני ענק נוסף, פנסקי (Penske). בשנת 2000 רכשה דיימלר-קרייזלר את דטרויט-דיזל במלואה, כולל VM, אבל ב-2003 רכשה פנסקי בחזרה 51% מ-VM. השנה נחתם הסכם בין פנסקי לדיימלר-קרייזלר על רכישת יתרת 49 האחוזים מידי דיימלר-קרייזלר, הסכם שעדיין כפוף לאישור הממונים על ההגבלים העסקיים בשוק האירופי – ועכשיו, לפני ימים ספורים, התברר כי ג'נרל-מוטורס תרכוש מחצית מהבעלות על VM מידי פנסקי. גם הסכם זה כפוף לאישור. נזכיר עוד כי ממש לא מכבר הודיעה GM על מכירת אליסון, יצרנית התמסורות – שבעבר היותר-רחוק היתה חלק מ"דטרויט דיזל אליסון" כחטיבה אחת בתוך ג'נרל-מוטורס. נו, הצלחתם לעקוב? מוקדם יותר השנה הודיעה GM על פרוייקט משותף עם VM, לפיתוח מנוע דיזל V6 חדש בנפח 2.9 ל' עבור הקאדילק CTS לשוק האירופי, אשר יפיק 250 כ"ס. בנוסף מתכננת GM מנוע דיזל V8 בנפח 4.5 ל' כאופציה חסכונית עבור ההאמר H2 והטנדרים הגדולים שלה, שברולט סילברדו ו-GMC סיירה. בהנחה שהאישורים אכן יתקבלו, יתרחש מצב מעניין בו מנועי דיזל של חטיבת קרייזלר ייוצרו על-ידי חברה שמחציתה נמצאת בבעלות GM...