התלת של קאן-אם - אוטו

התלת של קאן-אם

האם שלושה גלגלים זה אחד יותר מדי, אחד פחות מדי – או שמא בדיוק המספר הנכון?

את חברת קאן-אם אתם מכירים בראש ובראשונה בזכות טרקטורוניה, שנמכרו כאן בעבר תחת מותג-הקונצרן 'בומברדייה'. מאז חלה הפרדת-כוחות, החטיבה המוטורית-פאן של בומברדייה התנתקה מהקונצרן הקנדי ושמה שונה ל... טוב, לא משנה. כיום נקראים הטרקטורונים המדוברים בשם חדש-ישן, קאן-אם, שהיה מותג אופנועי-שטח של בומברדייה בשנות ה-70 ותחילת שנות ה-80. עד כאן לפרק ההיסטורי, ונעבור למוצר החדש ביותר של קאן-אם: הספיידר. עם y. אנחנו מכירים את המונח הזה – עם y או I – כמתאר מכוניות פתוחות-גג; במקרה זה, השם נבחר עבור כלי מאד לא שגרתי: Trike, או בעברית צחה "תלת". בחו"ל המונח Trike משמש בדרך כלל לתיאור הכלאה בין אופנוע למכונית, כאשר החלק הקדמי עם גלגל בודד השלוח לפנים נלקח מאופנוע והאחורי – שני גלגלים, לרוב עם צמיגים שמנים – ממכונית. במקרה שלפנינו זהו מצב הפוך. שני גלגלים קדימה, אחד מאחור, כמו במורגנים ישנים, למשל או – להבדיל – ברכבי התצוגה G3X של פולקסווגן ו-20Cup של פיז'ו. אלא שבמקרה זה התוצאה קרובה יותר לאופנוע, בכך שהנוסעים אינם יושבים בתוך תא-נוסעים זה בצד זה אלא על הכלי, זה מאחורי זה. גם מהבחינה המכנית החלק האחורי בהחלט שייך לעולם הדו-גלגלי, בכל הקשור למבנה הכללי ותצורת המיתלה; והמנוע מגיע גם הוא מתחום הדו"ג – מדובר ב-V-טווין מתוצרת רוטאקס בנפח 990 סמ"ק, כמו זה המשמש את אופנועי אפריליה האיטלקיים – אם כי בהספק מופחת. מבנה השילדה והחלק הקדמי מזכירים דווקא טרקטורון, עם היגוי באמצעות כידון ושני גלגלים השוכנים בקצה עצמות-עצה ארוכות וכפולות בכל צד. התפעול אינו שונה מהמוכר לנו מאופנועים וטרקטורונים. לעומת זאת, נמצא כאן מאפיינים שלקוחים נטו מעולם המכוניות. כמו למשל מערכות עזר אלקטרוניות – לא רק ABS וחלוקת עומסי בלימה, אלא אף בקרת יציבות דינמית, המכונה כאן VSS. בתיבת ההילוכים נמצא, בנוסף לחמישה הילוכים קדמיים, גם הילוך אחורי. ואולי הכי מפתיע: יש אפילו הגה-כוח! כל העסק יושב על בסיס גלגלים של 1.73 מ', עם אורך של 2.67 מ' ורוחב של 1.51 מ'. צמד הצמיגים הקדמיים הם במידות 165/65-14, ואילו האחורי הבודד הוא בגודל 225/50-15 (על חישוק ברוחב "7). המשקל? הרבה יחסית לאופנוע, אבל נמוך מאד עבור מכונית: 316 ק"ג בלבד. עם הספק של 106 כ"ס, אפשר לצפות לביצועים ערים. אולי אפילו קצת מפחידים עבור כלי מסוג זה, לך תדע מה הפואנטה? אולי אנחנו לא הכתובת הנכונה לשאלה, כי כפי שאנו רואים זאת, מדובר כאן במשהו שמציע את רוב החסרונות של אופנוע (העדר מיגון בפני מזג אוויר, חובת קסדה ברוב המדינות בהן ישווק) ללא היתרונות של השתחלות בפקקים, מציאת חניה בקלות והפאן של הטיה בפניות. מצד שני, זה עלו ללהתגלות כמשהו משעשע למדי. ובתשובה לשאלתכם – כן, כל זה מיועד לייצור, עם תג מחיר לא-ממש-נמוך של כ-15,000 דולר בארה"ב, שם גם יתחיל השיווק (בשלב ראשון באופן מצומצם), במקביל לקנדה. רק שנה לאחר מכן יגיע הכלי גם לאירופה, ואולי גם אלינו.
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות