מי לא מכיר את ב.מ.וו? מי מאתנו לא חלם, בשלב זה או אחר, לנהוג בב.מ.וו? כיום קשה לנו שלא לחשוב על מכוניות ב.מ.וו במונחים של ^מכונת הנהיגה המושלמת^, אבל לא תמיד כך היה המצב. התקופה שאחרי מלחמת העולם השניה היתה עגומה במיוחד, כארש ב.מ.וו נאלצה להשען על האיזטה – מכונית-בועה זעירה מתכנון איטלקי, עם מנועים שנלקחו מאופנועי ב.מ.וו – כדי לשרוד. ב.מ.וו אמנם ייצרה גם מכוניות של ממש, יוקרתיות ואיכותיות, כולל ה-507 הנהדרת; אבל היא היתה מכונית אקזוטית ואיזוטרית שיוצרה כדי להתמודד מול המרצדס 300SL האקסקלוסיבית לא פחות, היתה מחוץ לידם של הכל פרט למתי-מעט, ויוצרה בהיקף כולל של מאות ספורות. השינוי הגיע בתחילת שנות ה-60. ב.מ.וו השיקה סדרה חדשה שהוגדרה כ-Neue Klasse, ^קטגוריה חדשה^ אם תרצו – מכוניות נוסעים קומפקטיות וזריזות, עם תכונות ניהוג ספורטיביות. הראשונה היתה ה-1500, שהושקה בתערוכת פרנקפורט 1961 והיתה מכונית הנוסעים הראשונה של ב.מ.וו עם מנוע בעל ארבעה צילינדרים מאז שנות ה-30. בעקבותיה הגיעה, לקראת 1964, ה-1800, ושנה מאוחר יותר ה-1600 שהחליפה את ה-1500, כולן על בסיס אותו מרכב בעל 4 דלתות. גרסת השתי-דלתות הראשונה, 1600-2, הגיעה ב-1966, עם בסיס גלגלים מקוצר ומנועי 1.6 ל' בשני הספקים: 83 ו-105 כ^ס. גרסה זו האחרונה כונתה ti, ראשי תיבות של Touring International. מכוניות אלו כבר החלו למשוך את תשומת לבם של עיתונאי רכב וחובבי נהיגה דאז: הן לא היו יקרות במיוחד, והמפרט כלל מתלים נפרדים לכל הגלגלים ובלמי דיסק קדמיים. כל אלו לא היו מקובלים באותה תקופה, בודאי לא בקבוצת המחיר של הבימר הקטנה. מגזין ^קאר אנד דרייבר^ הגדיר אז את ה-1600-2 כ^מכונית החסכונית הטובה ביותר שאי-פעם הוצעה לקהל האמריקני מבלי שזה הגיע לו^. באותה שנה, 1966, הושקו גם ה-2000 וה-2000ti, עם מנועי שני-ליטר בעלי 100 ו-120 כ^ס. ואז, ב-1968, הגיעה ההברקה האמיתית: המרכב הקומפקטי וקל-המשקל של ה-1600-2 חובר למנוע השני-ליטר, ובצעד אחד פשוט הונח הנדבך הראשון בקביעת מעמדה ותדמיתה העתידיים של ב.מ.וו. אולי המילה ^הברקה^ אינה במקומה: לפחות אחת הסיבות לבחירה במנוע הגדול היתה יכולתו לעמוד בדירושת זיהום של השוק האמריקני החשוב, שם היתה לב.מ.וו דריסת רגל מועטה לפני כן. עם ה-2002, כפי שכונתה מכונית-הכלאיים החדשה, החלה האגדה להווצר. השמועה עברה מפה-לאוזן אודות יכולתה של המכונית, שגם השיגה הצלחות במסלולי המירוצים. השוק האמריקני אימץ אותה בחום והמכירות המריאו. בעקבות ה-2002 המקורית הגיעה גם גרסת ti עם 120 כ^ס, וגרסה חמה עוד יותר, tii, עם הזרקת דלק מכנית מתוצרת קוגלפישר ו-140 כ^ס. היא גם זכתה למפשקי גלגלים מורחבים, חישוקים וצמיגים שמנים יותר ובלמים מוגדלים. בנוסף לתיבת 4 ההילוכים הסטנדרטית הוצעה כאופציה תיבת 5 הילוכים. ה-2002 יוצרה עד 1975, כאשר המשפחה כולה הוחלפה על-ידי סדרה 3 הראשונה. הגרסה האולטימטיבית של ה-2002 היתה כמובן הטורבו, מכונית הנוסעים האירופית הסדרתית הראשונה עם הגדשת טורבו. הטכנולוגיה היתה אז פרימטיבית למדי: שימוש במגדש-טורבו אמנם לא היה חדש, אך עד אז נעשה בו שימוש בעיקר במנועים גדולי-נפח ובמשאיות. בעולם מכוניות הנוסעים, רק GM הקדימה את ב.מ.וו בשימוש בטורבו, עם הקורווייר מונזה והאולדסמוביל ג'טפייר ב-1962, אך אלו לא האריכו חיים בשל בעיות אמינות ואחזקה קשות. ב.מ.וו היתה הראשונה שהצליחה לייצר מנוע טורבו שסיפק את הסחורה. מגדש KKK העלה את ההספק ל-170 כ^ס, מספיק כדי להאיץ ל-100 קמ^ש בתוך כ-7 שניות; המהירות המירבית היתה כ-210 קמ^ש. יחד עם הכוח הגיעו גם שיפורים נוספים: מצמד מחוזק, דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה, בולמי בילשטיין, צמיגי מישלין שיועדו למהירויות גבוהות וגם – כאופציה – תיבה ידנית 5 מהירויות מתוצרת גטרג עם יחסים צמודים. ההופעה תאמה את הביצועים: הטורבו לא היתה מכונית נחבאת אל הכלים עם צביעה צעקנית, חלקי מרכב מנופחים ותוספות אוירודינמיות סביב. ה-2002 המוגדשת היתה חיית-פרא אמיתית שדרשה יד מיומנת על ההגה, עם טורבו-לאג מהגיהינום ואפס כוח מתחת ל-3,500 סל^ד – אבל כאשר המנוע נכנס לתחום הגדישה היעיל שלו, הביצועים היו הרבה יותר מסתם מלהיבים. 170 כ^ס מנפח של שני ליטר לא נראה דרמטי היום, אך במונחים של אז זה היה המון, במיוחד כשהכוח הגיע במכה פראית וקשה לשליטה. ה-2002 טורבו יוצרה במשך שנתיים בלבד, ובכמויות קטנות – רק 1,672 יחידות – אך הותירה חותם חשוב. בעידן שלאחר משבר הנפט של 1973, מכוניות קומפקטיות היו הדרך הנכונה, ומנועים מוגדשים הלכו ותפסו מקום של כבוד, עם התקדמות בלתי פוסקת של הטכנולוגיה. בתוך שנים ספורות יצאו סאאב ופורשה עם דגמים מוגדשים, וב-1978 הציגה מרצדס את מכונית הנוסעים הראשונה עם מנוע טורבו-דיזל. היתר שייך, כמו שאומרים, להיסטוריה. היום, כאשר ב.מ.וו חוזרת לטורבו ומציגה בז'נבה את מנוע הטורבו החדש שלה, ראוי במיוחד לתת לטורבו המקורית את הכבוד המגיע לה, כמו לכל משפחת ה-2002 - המכונית ששמה את ב.מ.וו על המפה.