האם אנו בדרך לשותפות-על חובקת עולם? בסיכומו של מהלך-פתע שזעזע את דטרויט והכה גלים ברחבי תעשיית הרכב העולמי, אישר ביום ו' דירקטוריון ג'נרל-מוטורס להנהלת החברה לפתוח במגעים עם רנו-ניסאן לגבי אפשרות הקמת שותפות משולשת חדשה. מאחורי הצעד המפתיע עומד קירק קרקוריאן, בעל המניות הפרטי הגדול ביותר של GM. באמצעות חברת 'טרסינדה' שבבעלותו מחזיק קרקוריאן ב-9.9% מהון המניות של הקונצרן, אותן רכש ב-2005, ובשל כך צורף נציגו לדירקטוריון מוקדם יותר השנה. השתלשלות העניינים העגומה ב-GM מאז היתה ללא ספק מוטיבציה חזקה לקרקוריאן ליזום את המהלך. הוא פנה באופן דיסקרטי לקרלוס גוסן, הבוס רב-הכוח והמוערך של רנו-ניסאן, בהצעה לשקול שיתוף פעולה בין החברות. בעקבות תגובתו החיובית של גוסן דיווח קרקוריאן לפני כשבוע לרשות המניות האמריקנית כי שלח מכתב רשמי ליו^ר GM ריק וואגונר בדרישה להקים ועדה מטעם הדירקטוריון שתבחן את האפשרויות לשיתוף פעולה. כמו כן דיווח קרקוריאן כי פנה במכתבים גם לקרלוס גוסן וללואי שווייצר, היו^ר לשעבר של רנו. עוד ציין כי רנו-ניסאן הביע התעניינות ברכישת נתח משמעותי ב-GM – אולי מדובר במניותיו שלו-עצמו, שבעקבות מהלך שכזה צפויות לקפוץ משמעותית בשוויין. מוקדם יותר בשבוע שעבר דנו הנהלות ניסאן ורנו בהצעה העומדת על הפרק ואישרו המשך מגעים. ביום ו', כאמור, קיים דירקטוריון GM דיון-חירום חפוז בהצעתו של קרקוריאן, ואמנם לא אישר הקמת ועדה מטעמו לבחינת הנושא כדרישתו של קרקוריאן אך אישר להנהלת GM לפתוח במגעים עם נציגי רנו-ניסאן. המהלך הנוכחי מהווה חזרה על הצעדים שנקט קרקוריאן ב-1998, כאשר היה בעל מניות משמעותי בקרייזלר והיה גורם מרכזי ביצירת האיחוד עם מרצדס – מהלך שהביא לו רווח נאה (וגם דיון משפטי ארוך לאחר שטען כי מרצדס הסתירה מידע קריטי מבעלי מניותיה לגבי אופי האיחוד עם קרייזלר – שהיה יותר השתלטות מאשר איחוד. קרקוריאן תבע נזקים בשיעור של מיליארד דולר ורק ב-2005 הסתיים הדיון כאשר בית המשפט דחה את תביעתו. בשלב זה מוקדם לומר אילו משמעויות יהיו למהלך המתבשל, גם אם יצא לפועל, אך בדבר אחד אין ספק: צעדו של קרקוריאן מהווה הצבעת אי-אמון פומבית ונוקבת ביכולתו של וואגונר להמשיך ולהנהיג את קונצרן GM הצולע. אם אחד תתהווה שותפות משולשת, אין כל ספק כי קרלוס גוסן ייטול את מקומו של וואגונר כיו^ר GM. במצב כזה ישלוט גוסן על כ-25% משוק הרכב העולמי – סיטואציה מטרידה שצריכה להוות חומר למחשבה. הכינוי המתבקש ^גלובל מוטורס^ כבר הושמע, ואף היה מי שהגדיר את השילוש החדש האפשרי כ^גוסן מוטורס^...