הכתבה פורסמה במגזין אוטו בגיליון 214. רבים מאתנו יודעים מה מידות הצמיג המותקן במכוניותינו ואף יודעים לקרוא את המידות הרשומות על דופן הצמיג ולהבין את משמעותן. אך המידע הרשום על דופן הצמיג הוא נרחב בהרבה, וכולל אוצר בלום של מידע, ליודע לפענחו. בין היתר, מפרטת תעודת הזהות הצמיגית את יצרן הצמיג, מתי יוּצר, באילו תקנים הוא עומד, מה המהירות, העומס ולחץ האוויר המרביים המותרים בו ובמה הם שונים מנתוני יצרן הרכב, מה עמידות הצמיג בטמפרטורה, בשחיקה ומה איכותו בבלימה. אם כל הרשום על דופן הצמיג יהיה נהיר לנו בבואנו לקנות צמיג חדש, חזקה עלינו כי "מבצע" שיוצע לנו לרכישת צמיג במחיר מופחת, יוכל להיבחן בעיניים מקצועיות יותר, שתוכלנה להבין מדוע המחיר מופחת. לגזור ולשמור. הגודל כן קובע גודל הצמיג הנו הנתון הראשוני והבסיסי בבואנו לבחור צמיג. לכל רכב מותאם צמיג בגודל מסוים, ובמדינתנו הגודל אף רשום ברשיון הרכב. חריגה מגודל זה אינה מותרת, ורכב שיימצא כשעליו מותקנים צמיגים רחבים או גדולי-קוטר מהמותר עלול להיות מורד מהכביש. מותר לשנות את מידת הצמיג למידה המאושרת על ידי היבואן המקומי, ולאחר שינוי רשיון הרכב בהתאם. לצמיג בעל גודל שאינו מתאים לרכב עלולות להיות מספר השפעות: צמיג רחב מדי עלול לפגוע בחלקו הפנימי של בית הגלגל (הכנף) בעת הפנייה מלאה של ההגה, להתחכך עמה ולהשתפשף דווקא בדופנו, שהיא הפחות עמידה לשחיקה מבין חלקי הצמיג. צמיג בעל קוטר גדול מדי, עלול להתחכך בחלקו העליון של בית הגלגל בעת עלייה על מהמורה, אם בולם הזעזועים לא הותאם כראוי. חתך הצמיג גם הוא מצוין במידה הרשומה, שכן סה"כ גובה הצמיג, המורכב מקוטר החישוק ועוד גובה הדופן (הגם שמידה זו אינה נמדדת כשצמיג מורכב על החישוק), צריך להישמר. לשינוי בגודל הגלגל, בפרט בקוטרו, השפעה גם על דיוק מד המהירות. זה, שבדרך כלל מודד את מהירות סיבוב ציר היציאה מתיבת ההילוכים, לוקח בחשבון קוטר מסוים של הגלגל, אשר בכל סיבוב עושה דרך מסוימת. כאשר הקוטר גדל, בכל סיבוב הגלגל עושה דרך ארוכה יותר, ובסה"כ ללא כיול מד המהירות, במכוניות בהן זה אפשרי, יתקבל זיוף של המהירות הנמדדת, הגם שאינו משמעותי. לדוגמא, במעבר מחישוק בגודל "13 ל-"14, ללא שינוי בחתך הצמיג, במהירות של 100 קמ"ש, ייווצר אחרי שעה פער של כ-188 מ' במדידת המרחק. מידת הצמיג מערבת מספר שיטות מדידה-מטרית, אינצ'ית ויחסית. בצמיג שבדוגמא, המידה הרשומה היא 13R175/70. המידה 175 מציינת את רוחב הסוליה במילימטרים, כפי שנמדד בין שתי הנקודות החיצוניות ביותר שעל הדופן. כאשר יש על דופן הצמיג בליטה של פס קישוט או פס הגנה, המידה כוללת גם אותם. המידה 70 מציינת את גובה דופן הצמיג, באחוזים מרוחבו. בצמיג הדוגמא, גובה הדופן הוא, לפיכך, 122.5 מ"מ. גובה זה נמדד מתושבת הצמיג בחישוק, ולא מהחלק החיצוני ביותר של החישוק. האות R מבהירה כי מדובר בצמיג רדיאלי והמידה 13 מגדירה את קוטר החישוק המתאים לצמיג זה, באינצ'ים. הקוטר נמדד בין תושבות הצמיג, בחלק הפנימי של החישוק, על כן הוא ניתן למדידה רק כאשר הצמיג אינו מותקן עליו. לפיכך, סך כל קוטר הגלגל (החישוק והצמיג המותקן עליו) הוא 13 אינץ' כפול 25.4 מ"מ לאינץ' ועוד פעמיים גובה הדופן, ובסך הכל כ-57.5 ס"מ. רצון להקטין את חתך הצמיג, על מנת לשוות לגלגל מראה ספורטיבי, ובתנאי שהדבר מותר עפ"י החוק, יחייב מעבר לחישוק של 14 אינץ', ולחתך של 65 אחוזים, בו הקוטר יהיה גדול במעט מהמקורי, או לחתך 60, אז יהיה קטן במעט. בכל מקרה, רצוי לא לשנות את נתוני גודל הצמיג הרשומים ברשיון הרכב. במכוניות רבות מותקן צמיג רזרבי הקטן במידותיו מאלו המותקנים באופן קבוע. השיקול העיקרי הנו חיסכון במקום ובמשקל, אלא שיש לזכור כי צמיגים אלה מוגבלים, בדרך כלל, למהירות מרבית של 80 קמ"ש וחיוני ביותר לשמור על מגבלה זו ולתקן את הצמיג המקורי מוקדם ככל האפשר. לחצי הניפוח שלהם גם שונים מהלחצים הקבועים, כפי שניתן לראות בתווית הדלת שבתמונה. שייט אבובים מתחת למידות הצמיג מופיעה המילה Tubeless. רוב הצמיגים המיוצרים היום הם צמיגים ללא אבוב (פנימית, בלשון הילדים). כזכור, דנלופ המציא את הצמיג הפנאומטי הראשון שבתוכו היה אבוב. בזמנו, היה זה פיתוח מהפכני, שהאחים מישליין אימצו למכוניות. אלא שאבוב וקוץ בו: כאשר נפער חור בצמיג ובו אבוב, האוויר יוצא בבת אחת, שכן גם השסתום קורס פנימה. כאשר זה קורה בסיבוב, מדובר בסכנת חיים של ממש. צמיג ללא אבוב הוא צמיג בעל מבנה אחר. השכבה הפנימית בצמיג אטומה לאוויר ובנויה מתרכובת שונה מתרכובות הסוליה והדופן. שכבה זו מכילה חומרים כגון כרומו-בוטיל וברומו-בוטיל, המונעים פעפוע של אוויר דרכם. מניעת פעפוע האוויר היא דו כיוונית, שכן כניסת אוויר מבחוץ עלולה לגרום להפרדת שכבות תחת לחץ. השכבה הפנימית האטימה נוצקת לתוך הצמיג המוכן, והבליטות בתוך החלק הפנימי של הצמיג הן מכוונות, למנוע כליאה של אוויר בתוך התערובת עם יציקתה. השסתום מותקן בתוך החישוק. מבנה הצמיג ללא האבוב מונע בריחה מיידית של האוויר, למעט במקרה של קרע בצמיג כתוצאה מאבן חדה או חפץ חד. בכך יש לצמיג הטיובלס יתרון בטיחותי על פני הצמיג המאובב. פעמים רבות, רוצה מתקן התקרים לפתור את בעיית הנקר בצמיג חסר פנימית על-ידי הכנסת אבוב, שזה הפתרון הקל. אלא שאבוב מתאים לצמיגים עד חתך 70 בלבד. מתחת למידה זו, עלול האבוב להתעוות בעת ההתקנה והניפוח, שכן חתך האבוב הוא עגול וחתך הצמיג הוא יותר מלבני. רוב חברות הצמיגים אוסרות להתקין אבוב בצמיג טיובלס. כאשר צמיג טיובלס ננקר בדופנו, אסור לתקנו, שכן ייתכן כי אחד מחוטי הפלדה נקרע בעת חדירת הגוף הזר, ואוויר ייכנס לדופן ויגרום להפרדת שכבות. מהירות מופרזת בנסיבות העניין עקב החיכוך הבלתי פוסק עם הכביש, הצמיג מתחמם וההתחממות עלולה לגרום להיפרדות שכבות הצמיג זו מזו. התרכובת ממנה בנויה הסוליה מתוכננת לעמוד בעומס חום מסוים, התואם למהירות סיבוב הגלגל. ככל שהמהירות גבוהה יותר, גם גדל הכוח הצנטריפוגלי השואף להפריד בין חגורות הפלדה וביניהן לבין הסוליה. אשר על כן, למהירות המרבית המותרת לצמיג משמעות בטיחותית ממדרגה ראשונה. כמובן, ככל שהצמיג עמיד במהירויות גבוהות יותר, הוא בטיחותי יותר, אך מחירו גם גבוה יותר. בעבר, סומן דירוג המהירות של הצמיג כאות המוצמדת לאות R במידות הצמיג, אך כיום הוא מופיע מיד אחרי מידותיו, תוך ציון אות התואמת את המהירות המרבית המותרת. צמיג בו סימון המהירות עדיין מופיע בתוך המידה חשוד כצמיג מיושן, גם אם הוא נראה חדש. הדירוג מתקדם בעליות של 10 קמ"ש, עד 210 קמ"ש, ומעליהם בעליות של 30 קמ"ש כמופיע בטבלה להלן. דירוג Z מתאים לכל מהירות מעל 240 קמ"ש. המספר המופיע ליד האות H בצמיג הדוגמא הוא קוד העומס המותר על הצמיג. עומס המסומן כ-82, כבמקרה שלפנינו, מתאים לעומס של 474 ק"ג. סימון זה מופיע פעם נוספת על דופן הגלגל, בצורה הניתנת להבנה ע"י הדיוטות ככולנו, שאין בידיהם את טבלת הקודים הזו. הסימון מופיע כעומס המרבי (max. load). חובתו של יצרן הרכב לוודא כי המשקל הכולל המרבי של הרכב, מחולק בארבע, אינו מתקרב לעומס המרבי המותר של הצמיג. כמובן, גם הנהג אינו פטור מהבדיקה: נהג המעמיס את רכבו מעבר לעומס המותר, מסתכן בהפחתה ביכולת הבלימה, השפעה על ההיגוי, גזירת מתלים והתפוצצות צמיגים. נוסחת הגזים האידיאליים אוויר, כמו גזים אחרים, מתנהג לפי נוסחת הגזים האידיאליים, הגורסת כי הלחץ והטמפרטורה תלויים זה בזה ביחס ישר. כלומר, הגדלת הלחץ מעלה את הטמפרטורה ולהפך. כאשר הצמיג מתחמם במהלך הנסיעה, לחץ האוויר בו עולה. בבואנו לנפח אוויר בצמיג חם, ימולא מעט מדי אוויר, שכן חיישן הלחץ בפיית המילוי יחוש לחץ גבוה, בשל הטמפרטורה, והחיווי המעיד על הגעה ללחץ הנדרש יגיע מוקדם מדי. כאשר הצמיג יתקרר, יהיה בו פחות אוויר מאשר נדרש. בתעודת הזהות של הצמיג מופיע הלחץ המרבי המותר לניפוח. זה אינו הלחץ אותו נכייל במד הלחץ שבתחנת הדלק! זהו הלחץ המרבי. הלחץ למילוי נקבע ע"י יצרן הרכב, ומופיע בדרך כלל על סף דלת הנהג, בחלק בו מורכב המנעול. יחידות הלחץ עשויות להופיע בשיטה הבריטית (ליברות לאינץ' מרובע - PSI), או בשיטה המטרית (קילו-פסקל [KPa] או באר, השווה למאה KPa). בנסיעה השניה לאחר התקנת צמיג חדש, יש לוודא כי לחץ האוויר לא השתנה ולחזק את אומי הגלגל, שכן עד שהצמיג "מתיישב" במקומו, עלולים לחול שינויים בשני אלה. מתחת לשם יצרן הצמיג מופיע הכיתוב DOT COFH. משמעות ה- DOT היא כי הצמיג יוצר לפי התקן האמריקאי כשלידו יופיע בדרך כלל מס' האישור של בחינת הצמיג לפי תקן זה ותאריך הייצור. תאריך הייצור יופיע רק בצד אחד של הצמיג, כמופיע בהמשך. בחינת צמיגים נעשית ב-80 אחוזים מהעומס המרבי המותר לצמיג. לכל המפעל המייצר צמיגים למכירה בארה"ב חייב להיות קוד משלו. קוד זה הוא שתי האותיות שבצמיג שלפנינו הנן CO - הקוד למפעל "אליאנס"; FH מגדיר את קוד הגודל, הגם שבכך יש כפילות למידה הבולטת המופיעה אף היא על הדופן; הקוד "103" בדוגמא הוא תאריך ייצור הצמיג - השבוע העשירי בשנת 1993. קודים חדשים יותר מצוינים כך: 135H3900 - 135 הוא קוד מפרט הצמיג, H מציין את הלקוח, 39 את השבוע בשנה בו יוצר הצמיג ו-00 את שנת 2000. בקניית צמיג חשוב לבדוק כי מדובר בצמיג חדש ולא רק כזה שרק נראה כך. הסיבה לכך היא שתהליכים כימיים פוגמים בצמיג, גם אם לא נעשה בו שימוש. דופן הצמיג נמצאת במתח קבוע. האוזון שנמצא באוויר תוקף את הגומי ומשום כך מוכנסים לתערובת חומרים נוגדי אוזון וחמצון, אלא שאלה מתכלים עם הזמן. בנוסף, מתרחשת בצמיג תופעה של בליה כימית, שאחת מתוצאותיה היא ירידת כושר ההדבקה בין החומרים השונים (לדוגמא: בין חוטי הפלדה לגומי). לאור זאת, לא מומלץ לרכוש צמיג בן למעלה מ-5 שנים. לכן נאמר בפתיח כי יש לבחון כל מבצע למכירת צמיגים בשבע עיניים, ובמיוחד, להתעכב על תאריך ייצור הצמיג. בכתבה הבאה נסקור את הפרמטרים לשחיקה ובלאי של צמיגים, הן בתעודת הזהות והן בבחינה בעיניים.