המלעיזים אמרו שתעשיית הרכב האמריקאית איבדה את היכולת לחדש. פריחת אפנת ה^רטרו^ אשר פשתה בכל חלקה פנויה בדטרויט רק חיזקה את האמירה הזו. וגם קרייזלר שטה עם הזרם. אחרי שנים שבהן דגל בהנעה קדמית והלל את מבנה התא הקדמי, חוזר הענק האמריקאי למקורות עם V8 אורכי, הנעה אחורית ותצורת סדאן קלאסית. אבל הפעם לא מדובר בסתם עוד מכונית גדולה שמדברת אל האמריקנים. קרייזלר מרכזת מאמץ רב בנסיון להתחזק בשוק האירופאי ול-300 יש כאן תפקיד מפתח. יחד עם עוד דגמים יוצאת קרייזלר לאירופה בתנופה מחודשת – ובמסגרת זו גם הגענו אנחנו לצרפת, להשקה הרשמית ולמפגש ראשון עם המכונית שתהווה ראש-חץ במאמץ. ה-300C אמורה להתחרות מול ב.מ.וו סדרה 5, מרצדס E, אודי A6 וחברותיהן. והיא עושה זאת בדרך האמריקאית הקלאסית: יותר אוטו עבור פחות כסף. סדרה 300 של קרייזלר הייתה בעבר מזוהה עם מכונית שרירים איתנה. היא קיבלה את הציון 300 מכיוון שזה היה הספק המנוע: 300 כ^ס. גם ה-300C החדשה נכנסת היטב להגדרה מכונית שרירים. עם מנוע ^המי^ – V8 בנפח 5.7 ל' המפיק 340 כ^ס ו-52 קג^מ, היא בהחלט ראויה לתואר הזה. המנוע הוא שילוב מעניין של טכנולוגיה חדשה ועתיקה – את השסתומים העיליים עדיין מפעילים מוטות דחיף ארוכים שעולים מגל-זיזים יחיד במרכז ה-V, אולם מערכת חדשה מנתקת ומשלבת ארבעה צילינדרים לפי הצורך, משיגה בכך חיסכון של עד 20% בצריכת הדלק. המעבר נעשה בפחות מחצי שניה ומתבצע באמצעות לחץ הידראולי וכמובן פיקוד ממוחשב. העיצוב גם הוא מפשפש עמוק בעבר למצוא מוטיבים ייחודיים. בעיקר בולט הדבר בשבכה הקדמית העצומה אשר לא רק מתחברת ישירות לאוטו של פעם, אלא גם מרמזת על הכוח החבוי מתחת למכסה המנוע הארוך. יתר קווי המרכב אגרסיביים ביותר, מזוותים ומחודדים. המראה הכוחני מתחזק עוד יותר בזכות גלגלים (על חישוקים ^18) שנדחפו לקצוות ויוצרים סרחי עודף קצרים אך בסיס גלגלים סופר-ארוך של 305 ס^מ. האורך עומד על 5 מטרים בדיוק, הרוחב 188 ס^מ והגובה 148 ס^מ. המשקל הכולל גם הוא אינו צנום ועומד על 1840 ק^ג. ומן הסתם הבלמים גדולים ומרשימים עם דיסקים בקוטר 340 מ^מ בחזית ו-320 מאחור. עצמות עצה כפולות בחזית ומתלה רב-חיבורי מאחור שואבים השראה ממרצדס E קלאס. המבנה הבסיסי נשמר אך שונה, עובה ובקיצור הותאם למכונית החדשה. המתלים תומכים בחלוקת משקל כמעט מושלמת של 54% בחזית ו46% על הציר האחורי. המכונית מרשימה מאוד מהרבה בחינות ובעיקר מהאופן שבו היא מסוגלת לכסות מרחק גדול במהירות רבה ובנוחות טובה מאוד. ה-C300 מצוידת במערכות בטיחות אקטיביות ESP המשלבות בקרת יציבות מהדור האחרון ובקרת משיכה לריסון הקג^מים ששוטפים דרך תיבת-הילוכים חדשה בת חמישה יחסי העברה ואפשרות לתפעול ידני (^אוטוסטיק^). כמו מכונית שרירים אמיתית תעדיף ה-C300 כבישים פתוחים וזורמים על פני כבישים הררים מתפתלים. שם, על הזיגזגים התכופים ובמהירות איטית יחסית, חשה המכונית גדולה וגמלונית. היא מתקשה להיכנס בחדות לסיבוב למרות האחיזה הרבה של צמיגיה או לשנות כיוונים במהירות. ההתנהגות ניטראלית ובטוחה לרוב ואם צריך (ואם הגזמתם) תתערב ה-ESP למחיקה מיידית של סחרור או החלקה. כשנפתח הכביש יכולה המכונית הגדולה למתוח רגליה ואז היא מסוגלת לנסוע מהר. מהר מאוד. שיוט על 220 קמ^ש בהחלט ברפרטואר ועקומות מהירות על הכביש ב-180 קמ^ש הן דבר של מה בכך. וזה בסדר כי הפנים מאוד מחמיא ומפנק על מושבי העור שלו. מאחור יש מטר (!) של מרווח כללי וקורה C שמסתירה את המכובד היושב שם. קווי העיצוב נקיים ואלגנטיים כאשר מסביב החלונות קטנים וממוסגרים בקורות עבות מאוד, אשר תורמות מאוד לתחושת הבטחון והמאסיביות בקרב הנוסעים. ויש גם דוושות עם כיוונון חשמלי, שמונה כיווני תנועה למושבים המחוממים, מערכת שמע איכותית ביותר, פנסי קסנון ועוד. קרייזלר נמצאת השנה בפתחו של תהליך התחדשות מקיף אשר יחליף, בסופו של דבר, את פניה של החברה. לא פחות משבעה דגמים חדשים צפויים להיות מוצגים ב-12 החודשים הבאים והיד עוד נטויה. אלינו צפויה להגיע ה-300 לקראת סתיו 2004 בגרסת הבסיס עם מנוע 6V 3.5 ל' (253 כ^ס ו-34 קג^מ) ותיבת-הילוכים עם ארבעה יחסי העברה. מנוע 8V צפוי להגיע בהמשך.