מי שנחשבת למכונית הראשונה ששילבה יכולת ספורטיבית עם תכונות משפחתיות, יודעים כולם, היא הגולף GTI מ-1976. מה שעוד ידוע לכולם, כמו גם לפולקסווגן עצמה, הוא ששני הדורות האחרונים של הגולף GTI התרחקו מאוד מהמכונית החלוצית ההיא שטבעה את שילוש האותיות כסמל לתפישה חדשה. לכולם היה ברור כי הדרך להשיב את פולקסווגן לדרך הנכונה, אם אפשר לומר כך, ולהשיב לה את הקהל שאבד, היא חזרה לשורשים. לא פלא אפוא שפולקסווגן שמרה בסוד כמוס את הצגת קונספט ה-GTI דור 5, למרות החשיפה המקודמת של הגולף עצמה – ומלווה את המכונית בהמון אזכורים חיצוניים ויחצ"ניים ל-GTI הראשונה. על כן מבליטה החברה את קווי הדמיון החיצוניים ופונה לנוסטלגיה ויזואלית, מדגישה כי הצבע חייב היה להיות אדום – ממש כמו מכונית התצוגה המקורית – עם גריל שחור. יש עוד שינויים המבדילים אותה משאר הסדרה: מכסה מנוע משופע בצורת חץ, חישוקי 18 אינץ', פתח מפלט כפול, ותיחום אדום לגריל בו מוטבע שילוש האותיות המפורסם. אין ספק שכל אלו, כמו גם תצורת שלוש הדלתות, יצרו את השינוי המתבקש, ולפחות לפי התמונות היא נראית קלה וקרבית מקודמותיה השמנמנות. גם בתא הנוסעים נעשו שינויים רבים למען בידול משאר הסדרה, כולל שימוש רב באלומיניום מוברש, ארבעה מושבי עור ספורטיביים וגלגל הגה תלת חישורי אשר הגיע – שוב, כך מודגש בידיעה לעיתונות – כמחווה ל-GTI Mk I. דווקא את הנתונים היותר המעניינים במכונית כזאת – ביצועים, משקל וטכנולוגיה – אין החברה חושפת עדיין באופן מלא. כל שידוע הוא שהמנוע הוא FSI חדש (לא צוין נפחו, אבל ברור שמדובר ב-2 ל') עם הזרקה ישרה ומגדש טורבו, אשר מפתח 200 כ"ס. עוד פורסם כי יחסי ההעברה, המתלים והבלמים הותאמו ליומרות הספורטיביות, וכי המכונית תכלול גם את תיבת ההילוכים הידנית-רובוטית DSG (אפילו מספר יחסי ההעברה לא פורסם, אם כי סביר להניח שמדובר בשישה). עוד צוין כי המכונית תכלול את כל אבזרי הבטיחות שיוצעו בגולף הסטנדרטית, כולל בקרת יציבות ומערכות עזר לבלימה, אך לדאבוננו, גם את מערכת ההגה האלקטרו-מכנית. הסיבה להיעדר הנתונים, לפי החברה, היא שזו עדיין מכונית קונספט וכי גרסת הייצור תוצג בתערוכת פאריז 2004, כשנה מהיום. ולמרות שזה זמן רב (מדי?) עד להצגה והרשמית, וכיוון שזה תרגיל שיווקי ידוע, סביר להניח שכמעט ולא יהיו הבדלים בין ה"קונספט" שרואים כאן למכונית הסדרתית.