סיאט מגדירים את האלתיאה החדשה כ"תפיסה חדשנית לגמרי של מכונית", אם כי לנו היא נראית כמו מיניואן קומפקטי – גם אם בעיצוב דרמטי ומאד מוצלח, לטעמנו הפרטי. מדובר בדגם הראשון שתוכנן בשלמותו תחת הארגון החדש של אימפריית פולקסווגן, לפיו הוצב מותג סיאט ב"קבוצת אודי" ב-2002. האלתיאה היא המכונית הרביעית שמתיישבת על הפלטפורמה של הגולף V החדשה, אחרי הטוראן, אודי A3 וכמובן הגולף החדשה עצמה. על פי מידות האורך והרוחב, 429 ו-181 ס"מ בהתאמה, היא ממוקמת בלב משפחת המיניואנים דוגמת הסניק/זאפירה/טוראן, אך היא נמוכה מכולן, 155 ס"מ. קצת מפתיע לגלות שהאלתיאה יושבת על בסיס הגלגלים המקורי, דהיינו 258 ס"מ כמו ב-A3 ובגולף V, ולא בסיס הגלגלים המוארך של הטוראן. סיאט מגדירים את האלתיאה כ-MSV, דהיינו Multi Sport Vehicle. הכוונה, כך סיאט, לרכב במבנה ה"מונוספייס" האופייני למיניואנים, אך עם מאפיינים ספורטיביים יותר. כך, למשל, מצוייד דגם התצוגה ב-4 מושבים בלבד, ובחישוקי "19 ענקיים נושאי צמיגים בחתך אולטרא-נמוך, פריטים שכמובן לא יגיעו לגרסה הסדרתית. העיצוב מתבסס באופן כללי על דגם הקונספט "סאלסה אמוסיון" משנת 2000, ולטעמנו זהו המוצר המוצלח ביותר שיצא עד עכשיו תחת ידיו של המעצב וולטר דה סילבה. סיאט מספרת כי קו העיצוב הנמתח לצידי הרכב ויורד מטה לעבר קשת הגלגל האחורית יהיה הקו העיצובי המוביל בכל דגמי סיאט העתידיים. גרסת התצוגה מצויידת במנוע 2 ל' הזרקה ישירה (FSI) של אודי, עם 150 כ"ס, בתוספת תיבה אוטומטית 6 הילוכים.