על פי כל הסימנים, ראלי דאקאר 2003 עומד להיות מהיותר-מעניינים שנערכו בשנים האחרונות, ולא רק בגלל המסלול החריג שיעבור קרוב אלינו, בסיני, ויסתיים בשארם-א-שייך. העניין נובע מכך שיש לפחות ארבע קבוצות רציניות עם סיכויים אמיתיים לנצחון – מתוכן לא פחות משלוש עם תמיכת-יצרן משמעותית. למיצובישי, שיכלה להחשב כפייבורטית ברורה עד לא מכבר, צפוייה הגנה לא קלה על התואר.

מיצובישי עם פטר
נתחיל אכן במיצובישי. לכאורה נחלשה הקבוצה, שאחרי שני נצחונות רצופים איבדה השנה את מנצחת 2001 והסגנית מ-2002, יוטה קליינשמידט, לטובת פולקסווגן; ואילו קנג‘ירו שינוזוקה, מי שהיה הנהג היפני הראשון שניצח בראלי ב-96‘, נטש לטובת הקבוצה המחודשת של ניסאן. כפי שכבר דיווחנו, מיצובישי רכשה אס אמיתי בדמותו של סטפן פטרהנסל, גיבור-דאקאר המיתולוגי שצבר בו יותר נצחונות באופנועים מכל אחד אחר – 6 במספר – ובשנה שעברה ניצח בקטגוריית T1. השנה הוכיח פטרהנסל את יכולתו כאשר ניצח בראלי טוניסיה, ולאחרונה – בראלי האמירויות. את הנצחון האחרון השיג כשהוא נוהג בנשק החדש של מיצובישי, הפאג‘רו אבולושן, אשר הוכיח עליונות ברורה במדבריות ערב – והשילוב של השניים מציב את פטרהנסל כפייבוריט לנצחון. פטרהנסל אינו היחיד שמסוגל לנצח בקבוצת מיצובישי: גם הירושי מסואוקה, אשר ניצח בראלי בשנה שעברה, ינהג בפאג‘רו-אבולושן החדש. ז‘ן-פייר פונטניי המנוסה שמר גם הוא אמונים לקבוצת מיצובישי אך יסתפק (?) בגרסה משופרת של הפאג‘רו-מונטרו שניצח אשתקד בראלי. פנים חדשות-ישנות בקבוצה שייכות למיקי ביאזון, לשעבר אלוף העולם ב-WRC בשנות ה-80, אשר חוזר לפעילות אחרי מספר שנות פרישה. גם הוא ינהג בפאג‘רו הקודם.

ניסאן, ברצינות
התחרות הקשה ביותר למיצובישי תגיע, ככל הנראה, מכיוון ניסאן. בשנה שעברה נערכה טבילת-אש מוצלחת למדי לנשק החדש של ניסאן, הטנדר המדהים עם המנוע המרכזי – והשנה מתייצבת ניסאן לתחרות באופן רציני מאי-פעם, תמיכה מסיבית מהיצרן, עם תכנית מקיפה ל-4 שנים, וקבוצה חזקה בת 5 מכוניות – ונהגים מהשורה הראשונה. האס ששלפה ניסאן מהשרוול, אחרי שאיבדה את פטרהנסל לטובת מיצובישי, היתה החתמתו המפתיעה של ארי ואטאנן – אלוף העולם בראלי בשנות ה-80, ומנצח-עבר של הדאקאר לא פחות מ-4 פעמים. לצידו ינהג מנצח-עבר נוסף של הדאקאר, קנג‘ירו שינוזוקה המוזכר לעיל, אשר סיים שלישי בשנה שעברה אחרי מסואוקה וקליינשמידט. עוד נהג מנוסה בקבוצה הוא תיירי דה-לוורן, איש ניסאן ותיק שניצח מספר פעמים בדאקאר בקטגוריית המכוניות הסדרתיות. נהג מצויין נוסף הוא אל-מוטאיווי מהאמירויות, מי שסיים שני אחרי פטרהנסל בראלי טוניסיה השנה. הסופר-טנדר של ניסאן, עם מנוע V6 בנפח 3.5 ל‘ ו-280 כ"ס – נתונים דומים מאד לאלו של הפאג‘רו אבולושן, אגב – עבר לאחרונה נסיעות-מבחן ואימון בדרום-אפריקה, יחד עם כל הקבוצה. ניתן למצוא פרטים נוספים באתר הקבוצה, www.nissan-dakar.com.

ביקור הגברת הראשונה
על המתקפה של פולקסווגן בדאקאר 2003, עם הרכש יוטה קליינשמידט כנושאת הדגל כבר סיפרנו לכם כאן. אם תצליח פולקסווגן להתברג בצמרת כבר בנסיונה הראשון, ועוד עם רכב בלתי-קונבנציונלי כמו הטארק – באגי הנעה-אחורית עם מנוע דיזל! – יהיה זה הישג בלתי רגיל, אבל אי אפשר להתעלם מנסיונה וכשרונה של הגברת קליינשמידט. הבאגי החדש אמנם סובל מנחיתות הספק יחסית למתחרים, אך על כך ינסה לכפר בזכות צריכת הדלק הנמוכה של מנוע הדיזל שתאפשר לשאת פחות דלק – ובכך להרוויח משקל יקר. כפי שכבר סיפרנו לכם, ניתן להתעדכן לגבי קורות הקבוצה באתר היעודי שהוקם לצורך הפעילות בדאקאר, www.touareg-dakar.com. - ואנו שמחים לדווח שהאתר כבר קיים גם בשפה האנגלית.

מלך הבאגים
אם הזכרנו באגי, הרי שמלך הבאגים של הדאקאר הוא כמובן ז‘אן-לואי שלסר. הרי שאין ספק כי הצרפתי חם-המזג הינו מועמד תמידי לנצחון. לאחר הנסיון הכושל עם ה"רנו קנגו" מונע הדיזל בשנה שעברה, חוזר שלסר למנועי V6 בנזין עימם זכה להצלחה רבה בעבר, אבל נוטש את שיתוף הפעולה רב השנים עם רנו ועובר לפורד. המנוע, בנפח 3.0 ליטר, מניע כרגיל את הגלגלים האחוריים בלבד; עם 260 כ"ס המניעים 1,160 ק"ג (פחות מהטארק של פולקסווגן!), הבאגים של שלסר צפויים להיות המהירים מכולם בקטעים הישרים. כדאי לשים לב לעיצוב חרטום הבאגי – ממש פוקוס... פורד או לא פורד? שלסר מציב שני באגים לדאקאר. הוא ינהג באחד, ג‘וספ-מריה סרוויה בשני. דוברי הצרפתית ביניכם מוזמנים לבקר באתר של שלסר, https://www.schlesser-aventures.org/.

לאן, מתי וכמה
המירוץ הפעם מכונה "טלפוניקה-דאקאר", על שם הספונסור הראשי ולמרות שהראלי לא מגיע הפעם לדאקאר (ובעצם לא יעבור כלל במערב אפריקה). הראלי יצא לדרכו ב-1 בינואר, ממרסיי שבדרום צרפת, ולאחר 3 קטעים ראשונים בצרפת וספרד יעבור לטוניסיה, נקודת הזינוק לשלב האפריקני והמעניין של הראלי. מטוניסיה יעבור מסלול הראלי דרך לוב ומצרים, ויסתיים בשארם-א-שייך ב-19 בינואר. אורך המסלול הכולל – כ-8,550 ק"מ, מתוכם כ-5,200 ק"מ בקטעים "מיוחדים". היום הארוך ביותר הוא דווקא הלפני-אחרון, זה שיביא את המתחרים עד שארם-א-שייך, בו יעברו 824 ק"מ; ה"מיוחד" הארוך ביותר הוא בן 584 ק"מ, מגאדאמז לגאט במדבר הלובי. קטע זה הוא גם חלק מיום "מראתון" בסיומו נאסר על המתחרים לקבל סיוע כלשהו.
בסך הכל נרשמו השנה 341 כלי רכב מתחרים (לא כולל רכבי סיוע, כ-140 נוספים), מתוכם 165 אופנועים, 128 מכוניות ו-48 משאיות, לעומת 318 כלי רכב בדאקאר הקודם.
פרטים נוספים ודיווחים במהלך הראלי ניתן יהיה לראות, כרגיל, באתר הבית של הדאקאר – www.dakar.com - וגם, כמובן, כאן אצלנו.