מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה, כי 43% מתאונות הדרכים בישראל מתרחשות בשעות החשיכה. ואילו בשנת 2001 היו מעורבות משאיות ב-3.3% מכלל התאונות אולם חלקן במספר התאונות הקטלניות עמד על 10.0%, פי 3 לערך. על השילוב של משאיות וחשיכה מדברים הנתונים המפתיעים הבאים. מחקרים שנערכו בארה"ב מראים כי רמת הבטיחות של משאיות משתפרת על ידי שימוש בסימון היקפי מחזיר אור. המחקרים בחנו את יעילות הסימון ההיקפי בשעות החשיכה. לצורך כך, נותחו סטטיסטית 10,395 (כן, מעל עשרת-אלפים!) מקרי התנגשות על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בכבישים (NHTSA). המחקרים הראו ירידה של 29% במספר תאונות חזית-צד וחזית-אחור, ירידה של 44% במספר ההרוגים והפצועים בתאונות אלו, וירידה של 55% במספר תאונות הדרכים בהן מעורבות משאיות גרר (ללא דפנות). מחקר שטח נוסף שנערך בארה"ב על גבי 200 משאיות שסומנו בסימון היקפי הראה ירידה של 21.2% במספר התאונות בשעות החשיכה. ואילו במחקר שנערך במשך שנתיים בגרמניה על גבי 850 משאיות עם סימון היקפי נמצאה ירידה של 37 אחוז בתאונות חזית-צד ו-41% ירידה בתאונות חזית-אחור. חברות ביטוח בארה"ב ביצעו בדיקה ב-3,500 משאיות שנסעו כ-5.6 מיליון (!) מיילים שנתיים. הנזק הכספי כתוצאה מתאונות לפני סימון המשאיות נאמד ב-3.4 מיליון דולר ב-17 חודשים - ולאחר סימון המשאיות בסימון היקפי מחזיר אור נאמד הנזק ב...0 (אפס!) דולרים ב- 18 חודשים! עד כאן ההוכחות המוצקות להגברת הרמה הבטיחותית של משאיות המסומנות על ידי מחזירי אור. ברור גם שהחסכון הכספי של בעלי משאיות כאלו עולה לעין ערוך על ההשקעה. ויש גם בונוס נוסף. החברה האמריקאית 3M, המובילה בעולם בתחום מחזירי האור, פיתחה לאחרונה, שיטה שהופכת את מחזירי האור לשלט פרסומי בולט במיוחד על גבי המשאית. בקיצור, גם השקעה לא יקרה, גם תרומה בטיחותית אמיתית ומוכחת וגם פרסום בולט בלילה. אז למה אתם מחכים? בישראל נאמד המחיר הכלכלי הקשור בפגיעות גופניות שנגרמו בתאונות דרכים מסוג חזית-אחור, חזית-צד ופגיעה ברכב חונה ב-262.5 מיליון דולר בשנה, כלומר כ-1050 מיליון ש"ח. סכום זה מהווה כ-56% מהמחיר הכלכלי של הפגיעות הגופניות שנגרמו בכל סוגי התאונות. פה היינו מצפים ממשרד התחבורה להכנס מייד לעניינים, ולפעול לתקנות שיחייבו התקנת סימון היקפי מחזיר אור במשאיות – או לפחות שיבדקו את הנושא. ובואתה זמן, כדאי אולי להפיק עוד לקח קטן לגבי דרכים אלטרנטיביות למלחמה בתאונות, לגבי אופן ביצוע מחקרים תעבורתיים, ובכלל לגבי חשיבה יוצרת בכל הקשור בתחום כאוב זה.