נכון לעכשיו, מותג פיאט לא נראה כמי שיפגיז אותנו במוצרים חדשים ומרטיטים, או במכוניות קונספט מרגשות. החידושים של פיאט ל-2003 הינם עניניים, פרקטיים, מהסוג – כך מקווים בפיאט – שיביא מכירות. זה מה שצריך היום בקונצרן המקרטע יותר מכל...
או שלא. אולי מה שצריך זה דווקא יותר השראה, התלהבות והתפעמות? אולי פיאט זקוקים דווקא למשהו שיאיץ את הדופק, שיעשה לשם פיאט את מה שעשתה האימפרזה טורבו לסובארו? אולי. אבל בשלב זה – אין כזה דבר.
מה שיש – הם מנועי דיזל חדשים. אצלנו, בשוק בו הפיאט-דיזל היחידים שמוכרים לנו באים במכוניות מסחריות, החדשה הזו גורמת לפיהוק גדול; באירופה, לעומת זאת, עם שוק דיזל-פרייבט ענק הגדל בהתמדה, יש לבשורה הזו משמעות רבה. במיוחד כאשר מדובר במנוע שהוא תולדת שיתוף-פעולה בין פיאט ל-GM...
מדובר במנוע JTD דור חדש, בנפח 1.3 ליטר, הנעזר בטכנולוגיה המכונה "מולטיג‘ט". הסולר מוזרק לחלל השריפה ברצף של הזרקות קטנות, דבר התורם לתהליך בעירה רציף ויעיל יותר. בזכות זאת מגיע המנוע החדש להספק מכובד של 70 כ"ס בגרסה הסדרתית הראשונה, שתצא לשוק ב-2003. זה המקום להזכיר כי על דור הדיזל החדש הזה שמענו לראשונה באופל אקו-ספידסטר, מכונית הקונספט שתוצג בתערוכת פריז. שם מכונה המנוע CTDI, ונעזר בגיאומטריית-טורבו משתנה כדי להגיע להספק מדהים של 112 כ"ס. בגרסה העממית יותר של פיאט אין גיאומטריה משתנה, וההספק כאמור צנוע יותר – 70 כ"ס; פיאט מצהירה כי גרסה בעלת גיאומטרייה משתנה תצא לשוק בשלב מאוחר יותר. בניגוד למנועי ה-JTD מהדור הישן, המנוע החדש מצוייד בארבעה שסתומים לצילינדר. המנוע ייוצר במפעל המנועים של פיאט-GM בפולין.
טכנולוגיית המולטיג‘ט מתגייסת גם לעזרת מנוע ה-JTD הותיק-יותר בנפח 1.9 ל‘. גרסה מחודשת של המנוע הזה – עם 16 שסתומים ומולטיג‘ט – תערוך הופעת בכורה בתערוכת פריז, עם הספק נאה של 140 כ"ס. גרסה זו תשרת בשלב ראשון את דגמי אלפא, ה-147 וה-156. עד עתה, הגרסה החזקה ביותר של מנוע ה-JTD 1.9 ל‘ הסתפקה ב-115 כ"ס. למעשה, מנוע זה יקדים בכניסה לייצור את המנוע הקטן של פיאט. עם המנוע החדש, מאיצה האלפא 147 JTD 1.9 16V ל-100 קמ"ש בתוך 9.1 שניות (לעומת 10.5 שניות במנוע ה-JTD שמונה-שסתומים הנוכחי), ומגיעה ל-206 קמ"ש (לעומת 191).
חדשה לא ממש מרעישה עבורנו היא השקת גרסת סטיישן של הפיאט סטילו (שממילא לא מיובאת) – ואילו אלפא מצידה תציג בפריז את ה-166 עם מנוע JTD 2.4 ל‘, בהספק מוגדל מ-140 ל-150 כ"ס. החדשה המעניינת באמת מצד אלפא, ומצד קונצרן פיאט בכלל, היא ה-147 GTA – ועליה נכתוב בנפרד.