ברדיו הודיעו על תאונה חמורה במיוחד בכביש מספר 1, ליד הכניסה לנתב"ג. שלושה הרוגים ופצועה קשה. המשטרה מעריכה, כך נמסר, שהנהג נסע מהר מדי ושנבדקת האפשרות שהיה שיכור. היא הפנתה אצבע מאשימה לנהג המת, אך לא הצביעה לא על הסיבה לתאונה ולא על הגורם לקטלניות הנוראה.
בישראל מתרחשות מאות תאונות מידי יום, חלקן על ידי נהגים הנוסעים מעל למהירות המותרת בחוק, חלקן על ידי נהגים שתויים. למיעוט שבמיעוט שביניהן תוצאות כל כך חמורות. נסעתי למקום התאונה לנסות ולהבין מה קרה הפעם, מדוע נהרגו שלושה ואחת נפצעה קשות בכביש שנחשב בטיחותי יחסית. המסקנה פשוטה להחריד: לצד הכביש שכבה פצצה מתקתקת שחיכתה למפגש עם רכב תועה ונהג טועה.
לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כ-50 מיליון מכוניות חולפות ליד הפצצה המתקתקת הזו מדי שנה, ויכול להיות שעשרות תאונות היו מתרחשות ליד הנקודה הזאת ותוצאותיהן היו חמורות הרבה פחות. אבל די בטעות של נהג אחד, דווקא בנקודה הספציפית הזו כדי לגרום לתוצאה נוראית. הפצצה מוסווית בדמותה של קוביית בטון מרובעת וחדת קצוות ועליה עמוד, אשר מיקומה, באמצע כביש מהיר, הופכת אותה לכל כך מסוכנת.
כביש 1 בקטע זה הוא כביש מהיר ובטוח למדי שבמרכזו גדר הפרדה רצופה העשויה בטון. לגדר תפקיד חשוב ביותר המסייע בשמירת ביטחונם של המשתמשים בכביש. מכונית הפוגעת בגדר המשופעת, מטפסת עליה ומוסטת חזרה למסלולה. ברור לכן, שחור באורך של מטר בודד בגדר כזו, מסכן מאוד את מי שאיתרע מזלו לפגוע בה דווקא שם. במקום להחליק לאורכה ולשוב למסלולו עם נזק מינורי למכונית ולנוסעים, עשוי הרכב להתנגש בצד הגדר הפעורה מולו ולהיפגע קשות. ואם פתח בגדר מסוכן, חישבו על הסכנה שבקוביית בטון מסיבית וחדת קצוות שהוצבה בדיוק שם, באמצע פער בגדר. כדי שהאלתור המגושם יראה "בטיחותי" נמתח לאורך הבטון פס פלדה קצר שהמרחק מצידו הפנימי לבטון עצמו שואף לאפס. אם נהג המכונית ביש המזל היה פוגע בגדר הבטיחות מטרים ספורים לפני הנקודה בה פגע, או סנטימטרים בודדים לאחריה, כנראה שלא היתה נגרמת למי מהנוסעים במכונית פגיעה בגוף ובוודאי שלא בנפש. אולם הנהג פגע בגדר ההפרדה בנקודה רגישה ונזרק אל קוביית הבטון.
התוצאות היו מחרידות: המכונית נחתכה לשניים מעוצמת ההתנגשות, שלושה הרוגים ופצועה קשה. העמוד הקטלני עדיין במקומו. כחמישים מיליון מכוניות תעבורנה לידו מדי שנה. העמוד מחכה להן. לנו. השאלה היא לא אם הוא יגבה קורבנות אדם בפעם נוספת - השאלה היא רק מתי.


לשר התחבורה והבטיחות בדרכים זה כנראה לא מזיז. האם שאול מופז ביקר במקום התאונה, הורה להסיר את המפגע הזה באופן מיידי, או מסר כל גרסה שהיא לסיבה שהתאונה הזו הייתה כל כך קטלנית? אם כן, אני לא שמעתי על כך (ואני דווקא מקבל הודעות מדובר המשרד). מופז עסוק עכשיו בבחירות פנימיות במפלגה שלו. הוא רוצה להיות ראש ממשלה. שר תחבורה, כך הוא חושב כנראה - קטן עליו.
"הוא בעל ניסיון" אומרים תומכיו ומתכוונים (כנראה) לניסיונו הצבאי והביטחוני. אתאפק ולא אכנס כרגע לפולמוס אם הצבא שהוריש מופז לבא אחריו עמד בסטנדרטים שיש להתגאות בהם, אבל את "תרומתו" של מופז לבטיחות בדרכים אני מכיר היטב – החל מהפרשה המכוערת בה המכונית בה נסע, ננהגה במהירות מופרזת (כ-160 קמ"ש להערכת המשטרה) ונהגו האישי אף התחמק מהשוטרים שרדפו אחריו. "נמנמתי" הגיב השר הממונה על הבטיחות בדרכים, כאילו אף פעם לא למד בצבא אחריות מפקד מהי.
את הבנתו המעמיקה בסיבות לתאונות דרכים הפגין השר במספר נאומים אותם נשא בכנסי בטיחות שונים, בהם טרח והסביר שהוא מודאג עת בניו המשרתים ביחידות קרביות שבים לחופשה ונוהגים בלילות. "אני מצלצל אליהם כל שעה" אמר האב המודאג... זה טוב אולי לאב מודאג שאינו ער לעובדה שהשיחה בטלפון סלולרי בזמן נהיגה מסוכנת – אבל לשר "מנוסה"?
עוד נקודה שחורה ברקורד של מופז הגיעה בהודעת אי-מייל בה התגאה דובר המשרד על הפעילות הנמרצת בה נוקט השר נגד תאונות דרכים: "מר מופז הוריד את הכפפות במלחמה נגד התאונות" היה כתוב שם. השיטה? שלילת רישיונות של נהגים על ידי אנשי משרד התחבורה עצמם, ללא עבירה ספציפית או העמדה לדין. השר פשוט פירש תקנה המאפשרת למשרד התחבורה להשעות רישיונות של נהגים "מסוכנים" (שמצב בריאותם השתנה מעת מתן הרישיון) בצורה חופשית מדי: הוא הורה לזמן לשימוע נהגים שעברו עבירות תנועה רבות בעשר השנים החולפות (לאו דווקא כאלו שבאמת גרמו לתאונות) ונענשו עליהן בעבר, ולשלול את רישיונם לתקופות ארוכות מאוד. היוזמה הזו אומנם נגדעה באיבה, אך בהחלט הצביעה על הבנתו של הגנרל בדימוס את הדמוקרטיה (וגם את נושא הבטיחות בדרכים).
אני חייב להודות שלא אצטער כלל אם שאול מופז יחדל מלשמש בתפקיד שר תחבורה. המשרד הזה – כך טענתי אין ספור פעמים– זקוק לאדם בעל יכולת אמיתית, שיכהן בתפקיד מתוך שליחות אמיתית ולא לפופוליסט חסר הבנה שרואה בו קרש קפיצה לראשות הממשלה (או לפחות לראשות משרד הביטחון). אולם להתפאר ב"ניסיון" אחרי הפגנת רקורד כה עלוב בתפקידו האחרון? נדמה לי שיש בזה מן ההגזמה...


במהלך החודש הקרוב אנו עומדים להשיק את שלב א' של אתר האינטרנט החדש של 'אוטו'. אתר זה, שיחליף את האתר הנוכחי, ייתן מענה נרחב יותר לחובבי הרכב שימצאו בו חדשות, מבחנים, גלריית תמונות עשירה ביותר וספריית וידאו עם מבחני דרך המצולמים ומוגשים על ידי כתבי רכב מקצועיים. מחפשי האינפורמציה ימצאו בה את כל הדרוש להם כדי ללמוד על רכב מסוים – החל מדף יצרן, דרך דפי דגם, מבחני דרכים ועוד.
האתר מהווה כאמור את חלקו הראשון של פורטל הרכב הראשון בישראל והוא ימשיך ויגדל במהלך החודשים הקרובים. אני מקווה שתיהנו מהגלישה באתר ותמליצו עליו לחבריכם. אם יש לכם הערות, הסתייגויות או הצעות לשיפור – אשמח לשמוע.