אחת מהשאלות הנפוצות ששואלים אותי היא "האם יש אמצעי הגנה אחד הנותן פתרון מלא לכל מכמונות המהירות" ? וממשיכים באותו המשפט ב"אל תגיד לי לקנות סל שלם של מוצרי אלקטרוניקה יקרים..." לצערי, נכון להיום, התשובה שלי היא שאין עדיין פתרון אחד כולל, על נהג הרוצה להתגונן באופן מלא לשלב מוצרים של חברות שונות או לקנות מערכת משולבת. לך תסביר לשוטר שהוא לא מדד את המהירות של הרכב שלך...היות ואמצעי המניעה אמורים להגן על הנהג במספר תחומי טכנולוגיה (רדאר, לייזר) הרי שאם היו מצליחים לשלב את הכל במכשיר אחד, היינו מקבלים מוצר יקר מאוד ומורכב מאוד, שרק מעטים היו יכולים להרשות אותו לעצמם. שלא לדבר על כך שהמוצר היה בעייתי מהיבטי מכירתו היות ובכל מדינה חוקים משלה לגבי המוצרים בתחום זה.
במצב הקיים כיום כל נהג יכול להרכיב עבורו את חבילת ההגנה המתאימה לעומק כיסו ולכובד רגלו, ולהחליט באיזו רמת הגנה הוא מסתפק, האם הוא בוחר להיות פאסיבי בלבד או שהוא רוצה לעלות מדרגה ולהיות אקטיבי.

זה הזמן לעבור ולבחון אלו אמצעי הגנה עומדים לרשות הנהג/ת בישראל, אלו יעילים יותר, ואלו רק ימשכו תשומת לב מיותרת.
ניתן לחלק את אמצעי ההגנה למספר משפחות על פי הדרך שבה הם מבצעים את המניעה:
1. גלאי רדאר – גילוי מכמונות רדאר ולייזר
2. משבשי לייזר – שיבוש אקדחי לייזר
3. פלאש נגדי – מניעת צילום מצלמות המהירות
4. תרסיסים וכיסויי ללוחית רישוי – מניעת צילום מצלמות המהירות
5. תרסיסים וכיסויים ללוחית רישוי – שיבוש פאסיבי של אקדח הלייזר
6. טלפון סלולרי – התראה סלולרית לפני מפגש עם מארב מהירות
במאמר הזה נעסוק בגלאי הרדאר.

גלאי הרדאר הינם אמצעי המניעה המוכרים ביותר. עד לשנת 2000 הם היו אך ורק נחלתם של מי שהבריח אותם בכיס המעיל, אולם החל משנת 2000 גלאי הרדאר הותרו לשימוש חוקי בישראל.
גלאי הרדאר הינם מקלטי רדיו המכוונים לקלוט את התדרים בהם פועלות המכמונות השונות, והם כוללים גם חיישני לייזר לקליטת אקדחי לייזר.
היות וכיום בארץ פועלות מכמונות רדאר רק בתחום KA (הדבורה ומצלמות המולטנובה) הרי שזהו תחום התדר היחיד הנדרש לקליטה.
גלאי רדאר טובים יגלו את מצלמות המהירות בטווחים של 100-200 מטר לפני המצלמה, טווח המספיק בהחלט להאט את המהירות. את הדבורה הם יגלו מטווחים הגדולים מ- 2 קילומטר, הרבה לפני שהשוטר מתחיל להריח את ריח הקורבן המתקרב לרשתו.

מה חשוב לדעת לפני שקונים גלאי רדאר:
1. קליטת רדאר ורגישות - כל גלאי הרדאר הנמכרים כיום יקלטו את תחום ה- KA. עם זאת, הדבר אינו מעיד בהכרח על כך שהם יקלטו מכמונות הפועלות בתדרים אלה מטווח גדול מספיק, מאחר וקיימת חשיבות רבה לרגישות הקליטה שלהם. על מנת ללמוד האם גלאי מסויים באמת מגלה את כל המכמונות, יש לקרוא מבחן שטח שבוצע לגלאי מול המכמונות הרלווטיות, או להתייעץ עם חברים, שברשותם הגלאי המיועד וניסו אותו כבר בארץ.
2. קליטת לייזר – כל גלאי הרדאר כיום כוללים גילוי לייזר 360 מעלות, בארצנו אקדח הלייזר לא מופעל בד"כ כלפי אחורי הרכב הנמדד, אלא רק כלפי חזית הרכב. כדי ליהנות מגילוי אחורי, יש לוודא שהגלאי ממוקם באופן כזה, שיש לו שדה ראיה לחלון האחורי של הרכב, בד"כ מיקומו תחת המראה המרכזית ישיג כיסוי אחורי. יש לשים לב שבחלק מהמקרים קליטת הלייזר לא תספיק לעזור לנהג לבלום בזמן, היות ומשך הזמן שלוקח לאקדח לקבל קריאת מהירות הוא 0.3 שנייה זמן אשר לא יספיק לביצוע האטה !
מתי כן יעזור לנו גילוי הלייזר?? כאשר השוטר יפעיל את אקדח הלייזר בטווח הגדול מ- 300 המטרים והגלאי יתריע, בדרך כלל יהיה לנו זמן להאט עד אשר יופעל האקדח בשנית, כאשר הרכב יהיה בטווח חוקי הקטן מ 300 מטר !
3. חצי כיוון – גילוי הכיוון אל המכמונת – חשוב בעיקר על מנת לבצע אבחנה בין התראת שווא לבין גילוי אמיתי. כאשר מנסים להתמודד עם מכמונת חדשה כגון הדבורה, היכולה להגיח מכל כיוון אפשרי, כל מידע נוסף על קליטתה ע"י הגלאי יכול לעזור לנו מאוד בקבלת החלטה על פעולה, לכן קיימת חשיבות ליכולת הגלאי להצביע עבורנו על הכיוון.
4. תכנות תדרים נקלטים - חשוב במיוחד על מנת לחסום קליטת תדרים בהם לא פועלות מכמונות בארצנו. העדר יכולת לחסום תדר לא רצוי תגרום לגלאי לקלוט התראות שווא מיותרות בתדר זה.
5. שדרוגי תוכנה – היות ולאורך השנים מכמונות מהירות ישנות יוצאות משרות וחדשות נכנסות לשרות, מי שחושב שהגלאי ישרת אותו לאורך שנים, רצוי שיבחר בגלאי התומך בשדרוגי תוכנה, ונהנה מקיום שרות כזה ע"י היבואן.

סיכום
הגלאי הינו מערכת אלקטרונית מתוחכמת לקליטת אותות אלקטרומגנטיים, ולכן בדומה למערכות צבאיות מקבילות דורש מיומנות הפעלה מסויימת על מנת להשיג תוצאות רצויות, נכון שהנהג לא צריך חישובים כלשהם אולם די יהיה לנהג אם במבט חטוף לעבר הגלאי יקבל ממנו את כל האינפורציה הדרושה לו כדי להחליט על תגובה ראויה.
ככל שנשתמש בגלאי טוב יותר נהנה מפחות התראות שווא והנהיגה שלנו תהיה חלקה יותר ובלימה תבוצע רק כאשר יהיה בכך צורך.
מי שחושב שקניית גלאי, חיבורו לשקע המצית והפעלתו מספיקים כדי לנהוג מהר ולא להיתפס טועה, לא כך הדבר, ככל שהגלאי יהיה מתוחכם יותר הוא יגדיל את סיכויי ההצלחה של הנהג, אם כי אין מדובר ב 100%.

לקנות או לא לקנות?
כמו בכל תחום, גם בתחום הזה הנהג הישראלי אינו רוצה לשלם הרבה, שלא כמו במחשבי PC שבו ההבדל בביצועי המחשב קטן יחסית בתחום גלאי הרדאר ההבדלים בביצועים משמעותיים ותלויים במחיר, "הכי יקר הוא הכי טוב ".

גלאי זול ימאס מהר מאוד על בעליו עקב התראות שוא רבות, וטווחי קליטה נמוכים עד כדי אפסיים, ואילו הגלאי הטוב ביותר " הולנטין 1" ישרת נאמנה את בעליו שנה אחרי שנה, ללא התיישנות תוך שדרוג תוכנת הגלאי.
לקנות אולם לבצע בדיקה יסודית לפני רכישה, להיות מודעים למגבלות ולמגוון המוצרים בשוק.

לרכישת גלאי ולנטיין 1 בחנות מאובטחת.