באביב 2007 זה קרה, מכמונת הדבורה שהגיעה לארץ לבדיקות ראשונות ב- 2004 נכנסה סוף סוף לשרות מבצעי וממלאת את הפער שנוצר למשטרת התנועה בתחום הרדאר הנייד מאז יציאתה משרות של מכמונת ה- Kr-11 הידועה.
בשלב הראשון הותקנו הדבורות בניידות גלויות (ראה תמונה) תוך שימוש בגשר הקוזאק שעל גג הניידות לטובת התקנת שתי האנטנות( שדמית ואחורית), כרגע יעד המשטרה לסד"כ מבצעי עומד על 33 ניידות, וזה הרבה.
מאז נכנסה הדבורה לשרות מבצעי החלו להיות מופצים מיילים רבים שבחלקם המידע היה חלקי ואף לא נכון.
רציתי לנצל הזדמנות זו ולהכיר לכם את מכמונת הדבורה.

כרטיס ביקור מכמונת הדבורה:
תדר פעולה: 33.8 מגה הרץ, תחום KA .
הספק שידור: 12-30 מיליואט, נומינלי, 50 מיליואט מקסימלי.
טווח עבודה: עד כקילומטר (נתון סופי יקבע בהוראות ההפעלה)
מצלמה: אין !
רישום דו"ח: ידני ע"י השוטר שעוצר אותך
מהירות מקסימלית נמדדת: מעל 300 קמ"ש.

תפעול:
1. אכיפה סטטית כאשר הניידת בעמידה בצד הכביש ואוכפת מהירות תנועה מתקרבת אליה או מתרחקת ממנה.
2. אכיפה בתנועה כאשר הניידת בנסיעה ואוכפת רכבים הבאים מולה או נוסעים לפניה או נוסעים מאחוריה.

תא השוטר
פאנל התצוגה והשליטה מותקן בתוך הניידת מעל לוח השעונים, מדובר ביחידת תצוגה ויזואלית וקולית, הכוללת את כל המידע שהשוטר נדרש לדעת. במרכז הפאנל מצוי איור של הניידת וסביבו חצים המורים על כיוון ההפעלה. המכמונת כאמור ניתנת להפעלה מכל ולכל הכיוונים. בלחיצת כפתור השוטר יכול לשנות את כיוון הציד. בצדו השמאלי של הפאנל תוצג מהירות הרכב הנמדד.
מהירות הניידת מופיעה גם היא בפאנל, אך היא איננה משמשת את השוטר, אלא מהווה ידע כללי בלבד.

מגבלותיה וחולשותיה
אחד הדברים החשובים ביותר בהתגוננות מפני איום חדש הוא להבין את המגבלות שלו. במכמונת הדבורה ניראה כי המגבלה הבולטת ביותר היא הצורך שרכב המטרה יהיה בודד לחלוטין בנתיב ובכיוון הנסיעה שלו. כדי לדעת בדיוק מה חסינותה באזור מתח גבוה, גדרות הפרדה ועוד מיני הפרעות נמתין בסבלנות לפרסום הוראות ההפעלה.
מגבלה נוספת הרלוונטית באכיפת מהירות רכבים בכיוון המנוגד, היא הצורך לבצע פניית פרסה, שכידוע למרבית עורכי הדין בתחום, מציבה קושי מהותי בשמירת קשר עין עם הרכב "העבריין", וזהו הרי תנאי בסיס באכיפה עם ציוד ללא יכולת צילום. להבדיל ממכשירי רדאר אחרים, התרים אחר המטרה המהירה ביותר על הכביש, מכמונת הדבורה כברירת מחדל מאתרת את המטרה הגדולה ביותר על הכביש, דהיינו אם בקשר עין לידכם תמצא משאית היא תנטרל את היכולת למדוד את מהירות נסיעתכם.

עקיצת הדבורה
אחד היתרונות של הדבורה הינו מוד ה-POP שאומנם היה קיים בעבר גם במכמונות אחרות אבל בהחלט ראוי לציון מהסיבה שהפעלת הדבורה במוד זה אמורה לאפשר לשוטר לקבל קריאת מהירות ראשונית של הרכב הנמדד עוד לפני שגלאי הרדאר השיג זיהוי ורק לאחר מכן השוטר יפעיל את הדבורה בעוצמה מלאה כדי לקבל קריאת מהירות סופית. על פי את"ן מוד זה יהיה שימושי בארץ ואני צופה כי שיטת הפעלה זו תגיע מהר יחסית למערכת בתי המשפט בטענה שמוד זה נפסל לשימוש במספר מדינות בחו"ל למשל וכי פיסיקלית לא ניתן לקבל קריאת מהירות מדוייקת מספיק במוד זה. בכל מקרה כיום יש כבר גלאים היודעים להתמודד גם עם מוד הפעלה עוקצני זה. נכון להיום מוד זה כמעט ואינו בשימוש היות והשוטרים אינם מוצאים סיבה טובה להשתמש בו כיוון ששיטת ההפעלה הרגילה עוקצנית מספיק.

לסיכום
אין ספק שאכן הדבורה מצויידת היטב ומוכנה לפעולה כנגד נהגי ישראל שיקראו עליה תיגר. בשפת טילי אוויר-אוויר קוראים לזה ”All-aspect", דהיינו, ניתן לשגר את הטיל ללא תלות במיקום המטרה, גם אם היא מאחורי המטוס המיירט.
ממשק המשתמש של הדבורה כולל שלט ידידותי ופשוט להפעלה ומצמצם את הסיכוי לטעות אנוש, כפי שכבר קרה למשל במכמונת הואסקאר בה טעות שוטר בלחיצת כפתור לא נכונה יצרה קריאות מהירות לא פיסיקליות. כנראה שצורת ההתקנה בניידות הסמויות תהיה שונה מזו בניידות הגלויות היות והתקנת הגשר על הגג די פוגעת במראה החשאי שלהן. מרכיב הגמישות במעבר ממצב של מדידת רדאר למצב "שעון עצר"/ואסקאר מאפשרת למפעיל להתמודד גם עם מצבים בהם רכב מהיר מוסתר על ידי רכב אחר.
מבחינת יכולת הנהג להתגונן, גלאי איכותי בעל רגישות גבוהה בתחום KA יתן מענה טוב לרוב מצבי ההיתקלות, גם כאשר המכמונת תפעל בעוצמת השידור הנמוכה ביותר. ללא גלאי רדאר כלל המערכה מבחינת הנהג תהיה אבודה מראש, היות והדבורה תשיג נעילה עוד לפני שיהיה לנהג קשר עין לזהות מה עומד לעקוץ אותו.
את הדבורה נפגוש בעיקר בדרכים המובילות לאילת וכן בכבישי הצפון בהם ניתן להגיע בקלות יחסית למצב של מטרה בודדת.
לאור הצלחת הפעלת הדבורה בכבישי הדרום הדבורים פושטות גם על כביש החוף בעיקר בהפעלה לילית בקטעים הצפוניים של הכביש, השוטר המפעיל נוהג את הניידת במהירות איטית בקטע חשוך וכאשר נהג מהיר מגיח מאחור, הוא מפעיל את הקוזאק ומאותת לא לעצור.

גיא ברלס עורך אתר האינטרנט מלכודות מהירות בישראל ispeed.co.il