מודאגים מממחירי האנרגיה המאמירים? חוששים לשלום איכות החיים על פני כדור הארץ? הסירו דאגה מלבכם, היפנים מצאו פתרון או לפחות הם היחידים ליישם את הפתרון החדש/ישן - שימוש ברטט ליצירת אנרגיה.העקרון פשוט ומיושם כבר היום אצלכם בסאלון – רק בצורה הפוכה. כמו הרמקולים במערכות שמע המתרגמים פולסים חשמליים לתנודות מכאניות ולהשמעת צלילים כך גם כאן, אלה שהתהליך התהפך – וויברציות מתורגמות לאנרגייה חשמלית.
למעשה, ניסוי בקנה מידה קטן בנושא כבר החל בחלק מתחנות הרכבת ביפן, שם באמצעות ריצוף מיוחד צעדיהם המהירים של היפנים משמשים את הרכבת התחתית לאנרגיה. אבל היפנים, זריזים ומהירים ככל שיהיו, חושבים בגדול, הכי גדול שאפשר, על גשרים. אם רטט צעדיהם של נחיל אנשים בשעות העומס יכול לעזור ולהאיר את הרכבת התחתית, חשבו על מה רטט של כלי רכב על גשרים יכול להאיר!

לצורך כך נבחר גשר ''גושיקי-זאקורה-אוהאשי'' (Goshiki-Zakura-Ohashi) מעל נהר ''אראקווה'' (Arakawa). גשר זה הוא אחד מתוך חמשת הגשרים המרכיבים את מערכת הכבישים המהירה העוטפים את טוקיו, Shuto Expressway. לעת עתה, היפנים אינם מנדבים מידע אודות קצב ייצור החשמל או בכל הנוגע לכדאיות הכלכלית ומסתפקים באומרם כי רטט כלי הרכב מספיק כדי להאיר חלקו המרכזי של הגשר.

אין ספק, טרם נאמרה המילה האחרונה במירוץ אחר חיפוש מקורת אנריגה חלופיים, ויפן כעת מובילה בשורה שונה מזו שהכרנו עד היום. האם בשורה זו תצליח לעצור את נסיקת מחיר הזהב השחור? לא בטוח, אך העובדה כי היפנים מתכננים ליישם את תוכנית ''הגשרים הרוטטיטים'' לשאר הגשרים המקיפים את טוקיו בהחלט מעודדת, לא.