ארבעים אוהדי הכדורגל מהולנד עשו רעש, הרבה רעש. זהר באלי, נציג היבואן, עמד נדהם והפסיק לדבר בשצף-קצף על היצרן שהוא מייצג - מאורע נדיר כמעט כמו צפייה בניצן אביבי לא מדבר בכלל. האוהדים קפצו ושרו, והמנגינות היו מוכרות לכל מי שאי פעם שמע אוהדי כדורגל שרים.קאיה קרניבל

הכתבה התפרסמה במקור בגיליון אוטו 245
השפה כמובן הייתה שונה, אך נראה שגם פה הזכירו את המקצוע העתיק בעולם בהקשר של אמא של מישהו. מול האוהדים ההולנדים ניצבו האוהדים הגרמנים, במספר כפול, עטופים בדגלים ושרים בהתלהבות זהה. בין כל ההמון הזה, עמד באופן תמוה לחלוטין, אוהד מארגנטינה. אחד, לבד, שר, מנפנף בדגל גדול וצוהל כאילו יש מסביבו עוד עשרת אלפים אוהדי לטיניים. ולמרות הכל, אי אפשר היה להתעלם ממנו, אפילו אם אתה מישהו שלא ממש חובב כדורגל. כמוני, למשל.
זה בדיוק מה שקאיה מנסים לעשות בשוק האירופאי, בהבדל היחיד שהם - עם כל הכבוד - אינם ארגנטינה של עולם הרכב (תפקיד אותו, מן הסתם, ימלאו פגאני או למבורגיני). האירופאים הרי אוהבים מכונית, אך בעיקר את של עצמם. כמו בכל מקום בעולם, פחות-או-יותר, קניית מכונית באירופה היא אקט מאוד פטריוטי (או לפחות כזה שנתפס פטריוטי, כמו קניית מכונית זרה שמיוצרת בארצך). האם קאיה תצליח היכן שרבים וטובים נכשלו? הזמן יגיד. בינתיים הם רוצים שיבחינו בהם. לצורך כך הם מבצעים את מה שהיפנים עשו (ועושים) בארה''ב ובאירופה: בונים מפעלים, משרדים ראשיים ומרכזי עיצוב מקומיים, נעזרים במומחים אירופאים ועובדים על התדמית. מהמונדיאל הבא ואילך תהפוך קאיה לספונסרית ראשית, כזו שאף אחד ממאות מיליוני האוהדים לא יוכל להתעלם משמה. במונדיאל הזה הם התחילו בהצהרת כוונות - הצגת הקרניבל החדש.

מטרה חדשה, הרכב חדש
הקרניבל הושק ב-99' ועבר מתיחת פנים ב-01', כך שבהחלט הגיע הזמן להשיק דור חדש. הקרניבל החדש, כפי שכבר וודאי הבנתם, שונה הפעם מהאח התאום האמריקאי - הסדונה - ומכוון לאירופה. בהשקה פגשנו רק את בסיס הגלגלים הקצר (289 ס''מ), כאשר הבסיס הארוך (302 ס''מ) לא צפוי להגיע ליבשת הקלאסית, אלא רק לארצו של הדוד סם ולקוריאה.
הדגם החדש נראה כמו הדור הקודם לאחר עבודה מסיבית של סטודיו C. אין סיכוי שלא תזהו במי מדובר, אבל עכשיו בהחלט יותר נעים להסתכל. מאחור העיצוב דומה מאוד לדגם הקודם, מלפנים השינוי מורגש יותר, עם יחידות תאורה גדולות ובולטות לפי מיטב האופנה. השינוי הגדול הוא שהקרניבל נראה מעט קומפקטי ואתלטי בהשוואה לדור הקודם (שהיה אחד הגדולים בקטגוריה), דבר שבוודאי יעזור לו בשוק שפחות מעריך ממדי ענק. המספרים מאששים את מה שהעין רואה: האורך עומד על 481 ס''מ (12 ס''מ פחות מהדגם הקודם) הרוחב הוא 198.5 ס''מ (8.5 ס''מ יותר) ואילו הגובה צנח ב-5 ס''מ ל-176 ס''מ, מקנים לו יציבה דינמית יותר. קאיה מתגאים בקוטר הסיבוב של הקרניבל שירד מ-6.3 מ' ל-5.8 מ', מה שיעזור בתמרונים הדוקים בעיר. למי שרוצה שיפור נוסף בתחום, מציעה החברה כאופציה (שכנראה לא תגיע לארץ) מערכת בשם VRS, ראשי תיבות של variable rack stroke. המערכת מספקת זווית גדולה יותר לגלגלים הפונים ובכך מקטינה את קוטר הפניה ל-5.5 מטרים בלבד.
ברשימת ציוד הבטיחות התקני יש 6 כריות אוויר, ABS עם חלוקת עוצמה, בקרת יציבות (ESP) ואופציה למשענות ראש אקטיביות. קאיה מתהדרת בציוני ריסוק טובים במבחנים אמריקאים, אך אלו מחמירים פחות מהמבחן האירופאי המוכר לנו, ה- E-NCAP, ולכן כדאי להמתין לתוצאותיו.
בהשראת המונדיאל ככל הנראה, החליטו לשנות בקאיה את הרכב המושבים, ועברו מהתצורה הבעייתית של 2-2-3 בקרניבל הקודם ל-2-3-2 בחדש. גם רשימת האבזור התקני והאופציונלי השתפרה, כפי שהדגימו היטב כל רכבי ההדגמה שהיו מהגרסאות המאובזרות (EX) וכללו מושבים חשמליים מלפנים (כאשר מושב הנהג נע לאחור עם כיבוי הרכב) משולבים בדיפוני עור, דלתות צד ותא מטען חשמליות המופעלות משלט רחוק, דוושות מתכווננות חשמלית, בקרת שיוט, מחשב דרך ועוד.
ההתמקמות במושב הנהג, עם זאת, עדיין לא מספיק נוחה. ההגה מתכוונן רק בציר הגובה וגורם לכך שנהגים גבוהים ירגישו מעט לא בנוח (וגם ירגישו את הקונסולה בשני הצדדים). כמות התאים גדולה (וכמות מחזיקי הכוסות אדירה עד גיחוך), יש תא למשקפיים מעל ראש הנהג ומראה קטנה המתקפלת מן התקרה ומאפשרת לנהג לראות את הנוסעים מאחור. טוב במיוחד להורים עם תינוקות, או סתם כדי לדעת מי באמת הרביץ למי כאשר הילדים גדלים. החומרים נעימים למראה - אם כי חלקם לא נעימים למגע - עם שילוב צבעים נאה של שחור ואפור וקונסולה בכסף בהיר בגרסאות שלנו.
קאיה טוענים כי הקרניבל מיועד לשבעה מבוגרים, אך הכניסה לספסל השלישי אינה נוחה במיוחד (למרות שקיפול המושב האמצעי מאוד נוח [והחזרתו פחות]) ומי שגובהו מעל הממוצע יפגוש את התקרה בתהליך. במושב עצמו המצב לגבוהים מעט טוב יותר, אם כי עבדכם הגבוה (1.87 מ') לא מצא את המושבים הצדדיים מספקים מבחינת מרווח ראש. במושב האמצעי לא נרשמה בעיה כלשהי, אפילו לממדי החריגים למדי. מלפנים המרחב נדיב, גם לגבוהים ולמרות גג השמש. המושב יחסית נוח, כאשר חסרה מעט תמיכה בחלק העליון של המשענת. כל מושב בנפרד, בשתי השורות האחוריות, ניתן לפירוק וכל המושבים זזים על מסילות לפנים-אחור. ניתן גם לכוון את גב המשענת, עניין חריג יחסית, ובהחלט יעיל. כל הנוסעים יזכו גם ליהנות מהמזגן, עם בקרת אקלים מפוצלת מלפנים, פנל שליטה נפרד ליושבים בספסל המרכזי וארבעה פתחים בתקרה - שניים בשורה האמצעית ושניים לשורה האחורית. ''גודלו של תא המטען, ללא קיפול המושבים, עומד על 172 ליטר שימושיים''. כאן המקום להוריד את הכובע בפני אנשי השיווק של קאיה על ניסוח המשפט הנ''ל לרכב עם תא מטען הקטן ב-41 ליטר מזה של הסוזוקי סוויפט. כמובן שניתן לקפל, להזיז, להסיע ולהוציא את שלל המושבים כדי להגיע לשלל קומבינציות נפח שונות (מקסימום של 2840 ליטר), אך בתפוסה מלאה, נפח המטען כמעט לא שימושי.

קרנבל בדרכים
הקרניבל מוצע עם זוג מנועים בלבד, דיזל ובנזין. החשוב יותר לשוק האירופאי, הדיזל 2.9 ל', מצויד בהזרקת מסילה משותפת וטורבו בעל גיאומטריה משתנה. הוא מספק 185 כ''ס ב-3800 סל''ד ו-35 קג''מ בין 1750 ל-3500 סל''ד. בהשוואה למנוע הקודם מדובר בשיפור מרשים של 41 כ''ס ו-3 קג''מ. מנוע ה- V6 בנזין, בנפח 2.7 ל', מספק 189 כ''ס ב-6000 סל''ד ו-25.4 קג''מ ב-4000 סל''ד. עליה של 39 כ''ס ו-2.6 קג''מ בהשוואה למנוע הקודם בנפח 2.5 ל'.
ההשקה שאליה הגענו יועדה לעיתונאים מגרמניה, בריטניה ופולין. אנשי קאיה נערכו בהתאם ורוב כלי רכב היו עם תיבות ידניות (כן, גם במיניוואנים האירופאים מעדיפים ידני). לבסוף הצלחנו לקבל את גרסת הבנזין האוטומטית לנסיעה קצרה שאפשרה התרשמות חלקית בלבד.
כבר עם ההתנעה, הקרניבל החדש מרגיש טוב בהרבה - תחושת המשאית נעלמה. שלא תבינו לא נכון, לא תרגישו שאתם נוהגים במשפחתית, אך בניגוד לעבר, גם לא תקבלו תחושה של וואן גדול ומסורבל. מנוע הבנזין משודך לתיבת טיפטרוניק בעלת 4 הילוכים בלבד (5 הילוכים בדיזל). בעולם שבו לחלק מהמשפחתיות יש תיבות עם שישה הילוכים, אפשר היה לקבל את התחושה (ולאחר מכן גם באופן רשמי במסיבת העיתונאים) כי זו לא הגרסה שבאמת מעניינת את קאיה. למנוע הבנזין צליל מעט נוכח והוא הפתיע אותנו עם מחסור בכוח. תאוצה במהירות של כ-80 קמ''ש מרגישה עצלה להפליא, כאשר ליחסי ההעברה המעט-ארוכים מצטרפת תיבה בעלת פעולה איטית במיוחד. לחיוב נציין כי אין דפיקות או תחושות לא נעימות גם בהעברת הילוכים בעומס מלא, אך כל העברת הילוך אורכת יותר זמן מהצפוי.
לא קל למצוא כביש מאתגר מתלים (בקו ישר) באירופה. כאשר הצלחנו לאתר כביש עירוני שהקשה על הקרניבל עם מעט בורות וסלילה לא איכותית, הוא טרח להעביר יותר מדי מן המתרחש בכביש הישר לתא הנוסעים. התחושה היא של כיול ''אירופאי'' נוקשה, אך את המסקנות הסופיות נשמור למבחן המקומי. במהלך הנסיעה נשמעו גם לא מעט רעשי רוח, אליהם הצטרפו מעט קרקושים מיותרים.
למחרת קיבלנו את הגרסה המתאימה יותר לשוק המקומי, הדיזל האוטומטי. התנעת בוקר ראשונה, במזג אוויר לא קר במיוחד, הביאה לתהיות האם אכן מדובר במיניוואן לוגם סולר - או במשאית. בעולם בו מנועי דיזל הולכים ומוחרשים, מנוע הדיזל הזה רעש ורעד יתר על המידה בכל מצב. עם זאת, לזכותו נרשמת תחושה טובה מאחיו לוגם הבנזין, הרבה בזכות מומנט הגדול בכ-40% ומגיע בסל''ד נמוך יותר, 1750 מול 4000. גם כאן תיבת ההילוכים חלקה אך עצלה כאשר במצב הידני היא תעלה הילוכים בעצמה בקו האדום, אך לא תספק הורדת הילוכים, גם לא בלחיצה מלאה על המצערת.
בדומה לדור הקודם, גם מנוע הדיזל הנוכחי סובל מהשהיית טורבו מציקה בתחילת נסיעה. בלחיצה מלאה על הדוושה ביציאה מרמזור (או בחציית כביש סואן בפניה שמאלה) עוברות כשתי שניות עד שמקבלים תגובה ראויה מן המנוע, אשר מורגשת החל מ-1750 סל''ד אגב שריקת טורבו מעט מציקה. דווקא בשיוט ב-100 קמ''ש מסתובב לו המנוע ב-1700 סל''ד נמוכים וכמעט אינו נשמע, ומאפשר תאוצות עדיפות משמעותית מאלו של הבנזין.
בכביש המפותל המשיך השיפור ביחס לדור הקודם להיות מורגש. הממדים העדיפים (פחות אורך וגובה, יותר רוחב) וסידור המתלים המודרני (מקפרסון מלפנים ומתלה רב חיבורי מאחור) מתבטאים במעט זוויות גלגול ואחיזה גבוהה הודות לצמיגים מגודלים (ואופציונליים) במידה 235/60-17 (ולחשוב שהאימפרזה GT שלי הסתפקה ב-205/50-16), שאפשרו לנהוג במהירות שרוב הרוכשים לא ינסו בבית. ההגה, עם משקל טוב יחסית, טרח לשמור על זכות השתיקה ולא סיפק מידע על המתרחש.

קרנבל אחר
הקרניבל החדש הוא שיפור משמעותי בהשוואה לקודמו. עצם העובדה שמכוונים אותו במיוחד לאירופה מראה שקאיה מבינה את הצרכים השונים של שני השווקים ומתקדמת בכיוון הנכון. הוא פחות גדול, כך שהוא יותר קליל לתמרון ויותר דינמי, ובמקביל יוכל להסיע שבעה אנשים בנוחות גבוהה יותר בזכות סידור המושבים החדש והאבזור המשופר.
לארץ הוא צפוי להגיע בחודשים הקרובים, וינחת בשוק כמעט חסר מתחרים המציעים את השילוב הקוסם ''דיזל-אוטומטי''. כך שעם מחיר אטרקטיבי כבעבר, יש לו הרבה מה להציע למי שצריך להסיע.