ב-2003 נראו סיכוייה של פיאט לשרוד קטנים יותר משל אווז-בר בחלקת האריות בספארי. המשבר הגדול בתולדותיה לא הותיר לה הרבה סיכויים לחיות בתעשיית הרכב האכזרית. אפילו באיטליה, היכן שפיאט היא המדינה (ואולי בעצם אפילו יותר) היא איבדה גובה כמו קופץ באנג'י. מעבר מהיר ל-2008 מוצא את הקבוצה בתנופה אדירה עליה לא חלמו אפילו האופטימיים ביותר: עם קהל אוהד, ביקוש בריא והרבה-הרבה תוכניות לעתיד. פיאט מכרה בשנה שעברה 2,233,800 מכוניות (עלייה של 12.8 אחוזים) אבל רוצה להגיע ל-3.5 מליון כלים עד 2010. והיא תעשה זאת עם 23 דגמים חדשים ו-23 מתיחות פנים במותגיה השונים ובאזורי המכירה השונים.
ריצ'ארד גדזלי, סמנכ"ל פיאט לענייני תקשורת, שביקר בארץ לכבוד תערוכת אוטומוטור, פינה גומחה בסדר היום הדחוס שלו כדי להסביר לנו באנגלית רהוטה מהיכן מגיעה האופטימיות האיטלקית. בניגוד אלינו, אגב, הוא דווקא התרשם מהתערוכה המקומית ובייחוד מהקהל... בימים אלה, כאשר פיאט נמצאת על הדרך הנכונה, אפשר כבר לשאול איך שקעתם בכלל למשבר ואיך הצלחתם להיחלץ ממנו למרות שהכל נראה גמור?
זה ברור. נכנסנו למשבר כי נמנמנו ולא השקענו מספיק בפיתוח דגמים חדשים. השקענו הרבה פחות מכל היצרנים במעמדנו. אבל למזלנו הנהלת פיאט הבכירה הבינה וידעה את מצבה הרבה לפני שהבעיות והנתונים החלו להתפרסם. התחלנו להשקיע בפיתוח מוצרים חדשים הרבה לפני שהמשבר יצא לאור. בזמן הקריסה הגדולה הפנדה כבר היתה בפיתוח וידענו שהיא חשובה. ומכאן האצנו פיתוח של מוצרים אחרים".

יש תחושה שמול הצטיינות בתחום הדיזל אתם קצת מפגרים בבנזין. למה?
"כשהיינו עם ג'נרל-מוטורס פיאט התמקדה במנועי דיזל וג'נרל מוטורס בבנזין. וכרגע נתקענו עם הרבה מנועים שלהם שהם לא כל כך טובים. מנועי הבנזין שלהם באלפא-רומיאו הם לא בדיוק מה שחלמנו עליו. אבל תוך שנתיים תהיה לנו סדרת מנועים חדשה מעולה וגם כמה חידושים מעניינים, והפעם נקבל עליהם את הקרדיט המגיע לנו".

למה אתה מתכוון?
"מערכת המסילה המשותפת היתה המצאה שלנו – של פיאט. אבל נתנו עליה זכויות ל'בוֹש' ומכאן זה התגלגל והגיע לכולם מהר מאוד. לא קיבלנו על זה קרדיט ולא יתרון טכנולוגי וזה חבל. אבל במערכת החדשה שתופיע באלפא רומיאו מיטו החדשה (שבינתיים כבר הושקה) ותיקרא מולטי-אייר זה יהיה שונה".

במה בדיוק מדובר?
עם המערכת הזו אנחנו יכולים לשנות את תזמון השסתומים באופן הרבה יותר גמיש ורחב בעזרת תפעול אלקטרו-הידראולי. זה יסייע להשיג צריכת דלק טובה, הספק רב ומומנט גבוה. האפשרויות כאן עצומות וזה מתאים לבנזין וגם לדיזל. זה יתחיל במנוע 4 צילינדרים 1.4 ליטר בסוף השנה הבאה ולאחר מכן נגיע עד מנוע 2 צילינדרים מוגדש בנפח 900 סמ"ק שייצר 120 כ"ס. הפעם לא אישרנו את הטכנולוגיה דרך ספקי משנה וזה ייתן לנו יתרון של 4 שנים בערך על היצרנים האחרים".

ומה עם מנוע ה-1.6 ל' שמפותח עם צ'רי, עד כמה זה חשוב לכם ולאן האפיק הזה יתפתח?
"צריך להבין שהמנוע הזה חשוב לנו במיוחד עבור סין. שם, חייבים להודות, עשינו עסקים רעים במיוחד וחייבים לשפר את התוצאות (בלשון המעטה - עם מכירת 13,500 מכוניות לשנה בלבד, התוצאות של פיאט היו מביכות ביחס ליצרנים גדולים אחרים וגם ביחס למפעל שיכול לייצר 100,000 מכוניות בשנה. א.ש.). אז צ'רי פותרת לנו את בעיית המנועים. אם כבר יש לנו את יחידת הכוח הזו החלטנו להביאה למספר שווקים באירופה, כמו השוק שלכם, שם צריכים מנוע כזה ותיבה אוטומטית. אבל זה בהחלט לא הצד החשוב של העסקה, ולכן בזווית האירופאית איני רואה כרגע התפתחות".

אלפא רומיאו רוצה לחזור לארצות הברית. האם אכן תייצרו שם מכוניות?

"אלפא רוצה לחזור לארצות הברית ב-2011 ושנה אחרי כן אנחנו רוצים להתחיל לייצר מכוניות בצפון אמריקה. יש לנו כמה אפשרויות. אפשר כמובן לבנות שם מפעל חדש לגמרי, אבל אפשר גם לקחת מפעל או פס של יצרנים עם עודפי ייצור, משהו שמורגש מאוד אצל האמריקאים כרגע. האפשרות השלישית היא להשתמש בחלק ממפעל לכלים חקלאיים של 'ניו-הולנד' ששייכת לנו".

מה קורה עם המכוניות הגדולות שלכם? האם תהיה מחליפה ללנצ'יה ת'זיס?
"מבחינתנו, היורשת של ה-166 תחליף גם את הת'זיס. באלפא אנחנו צריכים מכונית גדולה בשביל ארצות הברית, אבל בלנצ'יה זה בעייתי. כדי לתת לך מושג לגבי סדר הגודל – אנחנו מוכרים בין 5,000 ל-6,000 מזראטי קוואטרופורטה בשנה במחירים יקרים ביותר ורק 1,500 תזיס (ושוב גדזלי רחמן... א.ש.). זה רק מראה לך עד כמה התחום הזה בעייתי. כולנו מנסים, גם הצרפתים, אבל צריך להבין שבסופו של דבר אין לנו סיכוי נגד הגרמנים".

מדברים על כך שפיאט תייצר מכונית שהינה קטנה אף מהפנדה. מה אתה יכול לספר על כך?
"עד 2010 פיאט רוצה להציג מכונית מיני קטנה מאוד שתתבסס על הפלטפורמה של הפנדה, כלומר עם מנוע קדמי. אבל בניגוד למה שעושה טויוטה עם ה-IQ הננסית, המכונית שלנו לא תהיה יקרה. גם הפנדה הבאה, שתוצג תוך שנתיים, תתבסס על הפלטפורמה הנוכחית".

מה עם המולטיפלה, האם תהיה לה יורשת והאם היא תשמור על הפלטפורמה הייחודית?
"ב-2010 תהיה לה יורשת, אבל היא לא תוכל להשתמש בפלטפורמה הייחודית של הדגם הנוכחי או במבנה דומה. הצורה הזו כדאית לייצור של עד 85,000 כלים בשנה. אבל אנחנו מאוד רוצים לשמור על המבנה של שתי שורות של שלושה מושבים".

מה דעתכם בפיאט על הטכנולוגיה ההיברידית?
"יש יצרנים שבאו לציבור ואמרו 'יש לנו פיתרון וקוראים לו היברידי'. אבל אנחנו מאמינים בכמה פתרונות שונים לכל מקום בעולם. הפריוס הומצאה כי ביפן ובארצות הברית אין דיזל. אצלנו באירופה מנוע דיזל יעיל יכול להיות חסכוני בהרבה. אנחנו מאמינים שבאירופה גז טבעי דחוס יכול להיות השלב הבא. הוא יעיל וכבר היום אנחנו מוכרים הכי הרבה מכוניות CNG באירופה. הבעיה היא שתשתית התדלוק אינה טובה. אנחנו גם עובדים על שילוב של CNG-היברידי.
"אבל בדרום אמריקה הסיפור שונה. בברזיל רוב המכוניות נעות על אתנול ואנחנו הכי גדולים שם בתחום הזה. אז בדרום אמריקה הפתרון הוא אתנול. מימן, לעומת זאת, נמצא היום בדרך ללא מוצא. יש כל מיני רעיונות אבל יש הבדל בין אב-טיפוס נוסע לבין השאלות הגדולות של איפה לייצר, איך להעביר, כמה זיהום זה ייצור. זה מזכיר את המכונית החשמלית שבעצם מזיזה את הזיהום לתחנות חשמל. מכונית מימן סדרתית נמצאת לדעתנו במרחק של 20 שנים והמטרה של היצרנים היא למצוא משהו לפרק הזמן הקרוב".

מה לגבי חשמל? בוודאי שמעת על הפרויקט המקומי של שי אגסי?
"בברזיל יש הרבה מכוניות חשמליות והם באו עם הרעיון להשכרת מצברים. אבל צריך לזכור שטווח של 120 ק"מ אומר בעצם 60 ק"מ, כי צריך לחזור מהמקום אליו נסעת...".

האם פיאט תייצר מכונית חשמלית?
"אנחנו נבנה מכוניות חשמליות כי אנחנו בעסק ואנחנו לא יכולים להתעלם מזה כיצרן. אבל זה לא הפיתרון האולטימטיבי וכרגע כולנו מצפים להתפתחות טכנולוגיית המצברים. אנחנו מאמינים למשל שמכונית תא דלק צריכה להיות עירונית ואנחנו מומחים במכוניות קטנות, אז התרכזנו במזעור הטכנולוגיה. עשינו פנדה כזו כשמערך תא הדלק תופס את מקום התמסורת של ההנעה הכפולה של גרסת ה-4X4".

עד כמה חשוב לפיאט הצד הירוק?
"פיאט רוצה להיות היצרן הירוק ביותר בעולם, וכבר כרגע אנחנו הראשונים ב'דירוג ה-CO2' באירופה בזכות המכוניות הקטנות שלנו. עכשיו, בגלל תקנות איכות הסביבה הרבות, זה גם מתחיל לעזור לנו מאוד. תראה למשל מה קורה היום בלונדון. יש לנו פנדה, פונטו ובראבו שפולטות פחות מרף ה-120 גרם CO2 וזה אומר שמכוניות אלה נכנסות חינם למרכז העיר. זה חיסכון אדיר".

פיאט אוהבת בשנים האחרונות להשתמש בתיבה הרובוטית. האם אתם מודעים לביקורות נגד התיבה הזו, בייחוד בשוק כמו שלנו?
"אני תמיד נדהם שכאשר אנשים נוהגים בפרארי הם מתלהבים מהתיבה הזו וכשזה מגיע לפונטו פתאום זה לא טוב. נכון שלא מדובר באותה תיבה או תוכנה אבל העיקרון הרי דומה".

סיכום דברי גדזלי על העתיד של פיאט, אלפא-רומיאו ולנצ'יה

התנופה של פיאט נמצאת היום במצב מעניין וסל המוצרים הולך לתפוח עם שפע של מכוניות חדשות, שחלקן מרחיב מהותית את היצע היצרן. גדזלי מספר שמעבר לגרסאות הנוספות ל-500 (אבארת', קבריולה וסטיישן), עד 2010 נראה גם מכונית מיקרו קטנה וזולה על בסיס הפנדה ואחריה גם פנדה חדשה. מולטיפלה חדשה תגיע ב-2010 (כנראה על בסיס הבראבו) וקצת אחרי כן רכב פנאי קומפקטי שבסיסו ישרת גם את אלפא-רומיאו (ושניהם יתבססו כנראה על פלטפורמת הבראבו). למרות שראש לנצ'יה סיפר לנו בז'נבה שהוא רוצה לייצר כלי פנאי, גדזלי מתעקש שללנצ'יה לא יהיה כלי כזה אלא משהו מודרני שיחליף את הפדרה (המיניוואן הגדול של החברה). אלפא, שבקרוב תחל בשיווק המיטו, צפויה גם להציג תוך פחות משנתיים יורשת ל-166 ומחליפה ל-147.

פורסם ב'אוטו' גיליון 268 (יוני 2008)