הכתבה המלאה פורסמה במקור בגיליון 260 - ספטמבר-אוקטובר 2007
מאזדה 2 היא הילדה החדשה בשכונה של הסופרמיני. יצאנו לבדוק אותה מול המתחרה הישירה שלה בשוק, סוזוקי סוויפט.
מאזדה 2 החדשה (ירוקה ועצבנית) היא הנכדה של הדמיו שנמכרה אצלנו עד 03' והוחלפה על ידי הדור הקודם של מאזדה 2, שכבר לא הגיע לארץ. הדור החדש (שנקרא דמיו ביפן) מתייצב כאן בסערה שיווקית נרחבת, מוצע בשתי רמות אבזור (אקטיב בסיסית ודינאמיק מאובזרת, אשר נבחנת כאן) עם מנוע אחד ויחיד: 1.5 ל' 103 כ''ס המשודך לתיבה אוטומטית.
מאזדה 2 נבחנה במבחן ריסוק של E-NCAP (עם שש כריות אוויר) וזכתה בציון של 5 כוכבים, ונציין שהיא מצוידת בבקרת יציבות בשני הדגמים, כאשר הדגם הבסיסי מסתפק בשתי כריות אוויר והמאובזר מוסיף עוד ארבע (ופריטי אבזור נוספים).
את המרובעות שאפיינה את הדמיו ואת הדור הקודם של המאזדה 2 החליטה מאזדה לנער, וברוח הדגמים הנוכחיים של החברה יצרה מכונית מעוצבת שנראית נאה מכל כיוון ובעיקר דינאמית. תחושת ה-Zoom Zoom מורגשת עוד לפני ההנעה, עם קו אלכסוני נאה בצדדים שמתחבר לפנסים מאחור ויוצר יציבה אתלטית ביותר.
סוזוקי סוויפט (שהוצגה בתערוכת פריז 04'), היא בעלת התואר ''אוטו השנה 2007'' שלנו. היא מגיעה בשתי רמות אבזור, בסיסית (GLS) ומאובזרת (GLX, הנבחנת כאן) עם 2 ו-6 כריות אוויר בהתאמה, וללא בקרת יציבות לאחרונה נוספה גרסה ביניים המציעה שש כריות אוויר אך עם אבזור חסר. הסוזוקי סוויפט זכתה ב-4 כוכבים במבחן הריסוק, עם ציון קדמי בינוני, כאשר היא מצוידת בשש כריות. לסוזוקי סוויפט עיצוב תואם מיני והיא נראית קטנה ושובבה, גם אם מעט פחות עדכנית ליד מאזדה 2 החדשה לגמרי. רכב המבחן צויד בקיט ניקל המוצע כאופציה, ולדעתנו לפחות, עדיף לוותר עליו.

ברוכים הבאים, ברוכים הנמצאים
אחרי שהתרשמנו לחיוב מעיצובה של מאזדה 2, החלטנו להעלות שלב ביחסים, ונכנסו פנימה לסושי. גם כאן, בדומה לסוזוקי סוויפט, נתקלים בדשבורד כל-שחור העשוי פלסטיקים פשוטים יחסית. בתוך תא הנוסעים שולט המוטיב העגלגל והעיצוב נאה, עם מערכת קול מקורית ומעוצבת בעלת שליטה מההגה מצופה העור, בדיוק כמו בסוזוקי סוויפט (אם כי כאן יש גם חיבור ל-iPod). המזגן, אגב, הוא אחד הטובים בו נתקלנו בזמן האחרון, ובניגוד לדגמי מאזדה אחרים, הוא לא מתנתק בתאוצה חזקה ומקרר את התא נהדר (גם ביום חם במיוחד), אם כי פתחי האוורור יכלו להיות נוחים יותר. נקודה מוזרה בקוקפיט היא תא הכפפות, אשר מחולק לשני חלקים קטנים (אחד פתוח ואחד נפתח) המחוברים בתחתית. התא הפתוח נראה כאילו שכחו לסגור אותו ואינו שימושי במיוחד.
למאזדה 2 מרווח טוב ליושבים מלפנים. המושבים נוחים ובעלי תמיכה צידית טובה, וחבל רק שההגה לא מתכוונן למרחק כדי לאפשר תנוחת נהיגה טובה יותר לגבוהים. עם המעבר למושב האחורי מגלים מרווח טוב יחסית בכל המדדים, אם כי גבוהים יגלו שחסר להם עוד קצת מקום לראש ולברכיים כדי לשבת בנוח (וכי המצב בסוזוקי סוויפט טוב יותר, למרות הבדל של 11 ס''מ בבסיס הגלגלים לטובת המאזדה 2). תא המטען של המאזדה בעל נפח של 250 ל' אם כי בפועל נראה שיתרון הפרקטיות שלה מול תא המטען הקטנטן של הסוזוקי סוויפט גדול יותר מההפרש בדף הנתונים (37 ל').
כשנכנסים לסוזוקי סוויפט, כמו במפגשים הקודמים, נתקלים בתא נוסעים על טהרת הצבע השחור, שמורכב היטב ועשוי מחומרים נעימים למראה אך לא למגע. הסוויפט בעלת עיצוב יותר בוגר מהמאזדה 2, והיא מרגישה מרווחת ממנה מלפנים – הדשבורד רחוק יותר מהנהג ומספק תחושה אוורירית יותר בתא.
סוזוקי סוויפט זהה באבזור למאזדה 2 למעט בקרת אקלים שנעדרת ממנה. מאחור המרווח מפתיע כל פעם מחדש, כאשר הרכב הקטן יחסית (18 ס''מ פחות מהמאזדה 2) יכול לאכלס 4 מבוגרים במידות נכבדות. כתבי אוטו, נניח (אף אחד לא דיבר על זה שהאוטו מסוגל לזוז כשאנחנו בפנים, כן?). גם מלפנים לא נרשם מחסור כלשהו במרווח. רק תא המטען קטן ולא יספק אתכם אם מדובר ברכב יחיד למשפחה צעירה.

בינו לבינה
למאזדה 2 מנוע 1.5 ל' המספק 103 כ''ס ב-6000 סל''ד ו-14 קג''מ ב-4000 סל''ד. ואם אתם תוהים, כן, זה ממש דומה לסוזוקי סוויפט – לסוזוקי מנוע 1.5 ל' המספק 102 כ''ס ב-6000 סל''ד ו-13.5 קג''מ ב-4000 סל''ד. המנוע במאזדה 2 משודך לתיבה אוטומטית בעלת 4 יחסי העברה (ללא אפשרות לתפעול ידני, אך עם כפתור ה-Hold המוכר והמיותר של מאזדה). השילוב ביניהם מוצלח, אך לחלק מהבוחנים הפריעה עצבנותו של הגיר, שנראה כאילו הוא במצב ספורט תמידי – הופך כל ליטוף בדוושה להורדת הילוך אגרסיבית. מאזדה 2 רצה מהר לסל''ד גבוה והמנוע נושם היטב בדרכו למנתק ההצתה. הבעיה שנראה שלמרות שהמאמץ מרגיש לו טבעי, הוא קולני מדי במעברו את גבול ה-3000 סל''ד. לרעש המנוע מצטרפים גם רעשי כביש ומעט קרקושים.
כאמור, לסוזוקי סוויפט מנוע מאוד דומה לזה של המאזדה 2. גם הוא משודך לתיבה אוטומטית נטולת טיפטרוניק (אך עם מסילה משוננת המאפשרת משחק קל בין ההילוכים). הוא איננו שתקן בפני עצמו, אך שקט יותר מזה של המאזדה, במיוחד בסל''ד גבוה. גם כאן המנוע נושם היטב ככל שמעלים אותו בטורים ומקנה תחושת זריזות לרכב, אך בניגוד למאזדה 2 אפשר להאיץ גם בעדינות ולא כל פקודה מיתרגמת לקיק דאון אגרסיבי.
בבדיקת הביצועים במנחת המאזדה 2 והסוזוקי סוויפט היו צמודות בכל סוגי ההאצות, כאשר אף אחת לא מקדימה את השנייה. צריכת הדלק שלהן היתה גבוהה יחסית בגלל נסיעה מאומצת, אך עם זאת ניתן לראות הבדלים: 8.8 ק''מ לליטר לסוזוקי סוויפט ו-7.5 ק''מ לליטר בלבד למאזדה 2.

נוחות להמונים, דינאמיות לדורשים
בעיר מאזדה 2 הייתה הפחות נוחה. היא כמעט אף פעם לא מתרסקת ברעש גדול אבל גם לא ממש מספקת נוחות טובה לנוסעים. בכביש הבינעירוני המצב לא השתפר משמעותית, כאשר המכונית מעבירה לנוסעים את השיבושים הקטנים, מלווים בתחושת יציבות חסרה.
סוזוקי סוויפט הראתה לנו שהיא לא אוהבת להיות עמוסה, והמתלים הרכים וקצרי המהלך מרבים להיסגר כאשר הרכב מאכלס ארבעה אנשים. מחוץ לעיר היא משככת את האספלט באופן סביר, כאשר רק שיבושים גדולים יגרמו לחבטה של ממש בגוף הקטן. בכל זאת, היא נוחה יותר מהמאזדה 2 בכל מצב, גם אם זה לא מתבטא ביתרון מאוד משמעותי בתוך העיר.
בצד המתנהג ציפינו מהקטנות דווקא להתבלט. מכוניות קטנות ודינאמיות זה חיבור כמעט ישיר, וכך גם דגמי מאזדה של הדור הנוכחי. מיד עם תחילת הנסיעה במאזדה 2, במיוחד בכביש המפותל, מרגישים שמדובר ברכב קל משקל. הנתון הרשמי מאמת זאת עם 980 ק''ג קלים (40 ק''ג פחות מהסוויפט). המאזדה 2 מצוידת כסטנדרט בבקרת יציבות – ומאוד בצדק. אין ספק שעדיף שבקרת יציבות (ניתנת לניתוק) תהיה בכל רכב, אבל ישנם כלי רכב שצריכים את הגננת האלקטרונית הזו יותר מאחרים – והמאזדה 2 עליזת הזנב היא אחת מהן. יש לה הגה מהיר משולב עם ניתוק תקשורתי מושלם ומשקל קל מדי. המאזדה 2 נוטה להיכנס להיגוי יתר בקלות יתרה מדי, ובקרת היציבות ההיסטרית (שגם לא פועלת בצורה שקטה במיוחד) נכנסת לפעולה מוקדם וממהרת לשמור על הנהג. בנסיעה מהירה יותר נתקלים גם בתחושת חוסר יציבות ורגישות לרוחות צד, וגם תחת בלימה הזנב מרגיש קל מדי ולא יציב. עם זאת הבלמים טובים במקצת מאלו של הסוויפט וסיפקו עוצמה סבירה ברוב הזמן.
את סוזוקי סוויפט אנחנו זוכרים כנציגה נאמנה לעליזות של האסכולה הישנה, אולם אחרי מאזדה 2 היא הרגישה בוגרת הרבה יותר – ההגה מתקשר, אין נטייה להיגוי יתר על פי רמיזה (אלא רק על פי דרישה) והאחיזה והיציבות טובות משמעותית. בקרת היציבות אומנם נעדרת מהמפרט, אבל תזדקקו לשטות די קיצונית כדי לגרום לסוזוקי סוויפט לאבד את דעתה. בסופו של דבר בכביש המפותל כמעט כולם העדיפו את הסוויפט על פני המאזדה 2.

הדור החדש
מאזדה 2 מסיימת כאן במקום השני. אין ספק שהיא מכונית מוצלחת למדי – זריזה, צעירה ושובת לב. אולם תא הנוסעים מרגיש פשוט מדי, המרווח מעט חסר ושילוב המנוע-גיר נע בקו התפר שבין תזזיתי ל''לא רגוע''. אבל הסיבה שהיא לא זוכה בבכורה בהשוואה הזאת היא שהסוזוקי סוויפט פשוט טובה יותר, כמעט בכל סעיף. היא נוחה יותר, מרווחת יותר, צריכת הדלק שלה עדיפה והתנהגות הכביש שלה טובה ומהנה יותר. רק תא המטען עלול לא להספיק לכל אחד וכדאי לקחת זאת בחשבון.
אז כן, יש ילדה חדשה בשכונה (ממשפחה טובה), היא נחמדה מאוד וחייכנית – אבל היא לא מאיימת על מלכת הכיתה.