נתחיל מהעובדות כדי שלא יהיה כאן בלבול: ג'טה היא גולף סדאן עם שם אחר ועיצוב שונה. היא נולדה ב-1980 והשתנתה במהלך השנים יחד עם הגולף (באיחור אופנתי לרוב). בדרך היא זכתה למבחר שמות וברוב השווקים שמרה על השם המקורי אותו קיבלה בתחילה. אצלנו, לעומת זאת, היא החליפה שמות כמו גרביים – ג'טה, וונטו ובורה, ועכשיו חזרה לשם הנעורים. הפולקסווגן ג'טה מוצעת בארץ עם שלושה מנועים – דיזל אחד, 1.9 ל' 105 כ"ס, ושני מנועי בנזין 1.6 ל' 102 כ"ס והגרסה שלנו, 2.0 ל' FSI המספקת 150 כ"ס ודורשת בתמורה 151 אלף ש"ח (ותוספת תשלום לרכב המבחן המאובזר). החל מגרסת הבסיס מציעה המכונית שש כריות אוויר ובקרת יציבות. היא לא נבחנה במבחני NCAP אך מכיוון שהיא מבוססת על הגולף בעלת חמשת הכוכבים, ניתן להניח כי תשיג תוצאה זהה.תדמית ומראה
המתדלק היה החלטי, "פאסאט, מה? זה אוטו!". הוא לא היה הראשון במהלך ימי המבחן שהיה בטוח שמדובר בפאסאט, וזו בהחלט מחמאה למעצבי הג'טה. היא מכונית יפה ומכובדת, ומאחור באמת קל מאוד לחשוב שמדובר בפאסאט. מלפנים הג'טה נראית כמו גולף אך נותנת תחושה יוקרתית יותר מהאחות,
הודות לגריל משולב ניקל שדומה דווקא לזה של הפאסאט הגדולה. החישוקים (חלק מהחבילה איתה צויד רכב המבחן, הכוללת גם את גג השמש) מוסיפים גם כן. היא לא מושלמת, ומחלק מהזוויות נראית מעט צרה, אבל בסופו של דבר נדמית כמגיעה מקטגוריה גבוהה יותר. בפנים הרושם החיובי נמשך, תא הנוסעים נאה עם חומרים טובים ונעימים למגע ואיכות הרכבה מצוינת, אם כי לחלק מהבוחנים הפריע שילוב הצבעים. במרכז הקונסולה, בדומה לגולף, יש צג גדול ונוח למערכת הקול (ללא MP3) אם כי התפעול שלה מעט מסובך לכוונון.

פנים ומתלים
מרווח הפנים בג'טה גדול למדי ונוחות הישיבה טובה (אם כי תנוחת הנהיגה טעונה שיפור, והקונסולה המרכזית עשויה לגעת בברך ימין אצל נהגים גבוהים). לחיוב נציין גם את כיוון הגובה לכסא הנוסע ואת משענת היד הניתנת לכיוון לגובה ולפנים-אחור כך שניתן להתאים אותה לכל נהג. מעבר למושב האחורי מגלה מרווח ברכיים סביר ומרווח ראש וכתפיים בינוני ומטה, כאשר הראש פוגש בתקרה פלסטיק קשיח. המושב עצמו סובל ממסעד קשה ובסיס קצר ולא תומך. עם זאת, הנוסעים מאחור נהנים מפתחי מיזוג – הבדל גדול בארץ חמה כמו שלנו. הראות לפנים טובה אם כי החלון הקדמי נותן תחושה שהוא מעט נמוך. מאחור, משענות הראש מפריעות ותא המטען הגבוה וגדול הנפח (527 ל' מרשימים) מפריע לראות. פולקסווגן ג'טה היא מכונית נוקשה למדי, ומקפצת על שיבושים קטנים. בגדולים היא מרסנת, לא חובטת ומרגישה מסיבית. בכביש גלי-משובש ומהיר היא מקפצת קצת יותר על המידה ופוגעת בנוחות היושבים. איכות הנסיעה הכוללת טובה ובשיוט הג'טה שמרה על שקט בתא הנוסעים, כאשר רק הבולמים נשמעו מעט.

מנוע וגיר
הרכב נבחן עם מנוע 2.0 ל' FSI המספק 150 כ"ס ב-6000 סל"ד ומומנט של 20.4 קג"מ ב-3500 סל"ד. תיבת ההילוכים מציעה שישה יחסי העברה עם אופציה לטיפטרוניק. יחדיו הם מהווים את אחד המפרטים המתקדמים בקטגוריית המשפחתיות. המנוע עצמו נושם היטב, אך מעט רועש בעיקר בסל"ד גבוה. הביצועים מצוינים, גם תודות לתיבת ההילוכים המהירה. על התיבה יש רק טרוניה אחת - היא ממהרת להעביר להילוך שישי בהתנהלות ממוצעת ואז מקפצת בין ההילוכים בכל פעם שהנהג דורש האצה שהיא לא שבלולית לחלוטין. ביקור בתחנת הדלק לימד אותנו כי הביצועים עושים את שלהם, ומובילים לצריכה של 7.1 ק"מ לליטר בתנאי המבחן הקשים. מעניין כי היבואן טען בפנינו שניתן לתדלק את הרכב באוקטן 95, וביקש שנתדלק באוקטן הנמוך יותר – וכך עשינו. מאוחר יותר, בעיון בספר הרכב, מצאנו המלצה לאוקטן 98 וניסוח שמקביל להמלצה רפואית לא לעשן – אתה יכול לעשות את זה, אבל בריא זה לא.

פניות ותחושות
הג'טה הפתיעה אותנו, פעמיים. בפעם הראשונה זו הייתה ההתנהגות העדיפה על זו של אחותה הקרויה על שם המשחק המשעמם בעולם – היא חדה ומגיבה יותר מהגולף (לחובבי משחק הגולף – במשפט הקודם התכוונו לקריקט). ההפתעה השניה הגיעה בקטע הדינמי ורק עם ניתוק בקרת היציבות היעילה (שפועלת בצורה חלקה וטובה). במצב זה, הג'טה תשמח להוציא את זנבה לטיול, לא פעם בקלות יתרה מדי. מדובר במשהו שבהחלט יכול להיות מהנה, אך חשוב להיות מוכנים לו מהרגע שניתקתם את הבקרה. לכן כדאי להיות ערניים, במיוחד בפניות חדות יחסית בהן הג'טה נותנת תחושת ביטחון לנהג, שעלולה להיות משולבת בהוצאת זנב לא מתוכננת. גם בסלאלום הג'טה יצאה להיגוי יתר אפילו כאשר בחלק מהמצבים הנהג כמעט ולא חש זאת, מצב הממחיש את התחושה המעט מנותקת שמתקבלת מן הרכב. בפניות מהירות הג'טה מרגישה בטוחה, מדויקת ויחסית ניטראלית ורק תזוזה כמעט בלתי פוסקת של המתלים מפריעה. ההגה בעל 2.8 סיבובים, משקל טוב ומהירות סבירה, סובל ממעט שטח מת במרכז ובעיקר מתחושה מלאכותית הנובעת ממוצאו. הבלמים בעלי תחושה מעט ספוגית וחסרי פידבק, אך העוצמה מצוינת ונשמרת לאורך זמן. פעולת ה-ABS טובה, והוא לא ממהר מדי להיכנס לתמונה.

סיכום וסיום
אין ספק – הפולקסווגן ג'טה איננה מכונית זולה. לחיוב ייאמר כי היא מרגישה בהתאם למחירה - מחמיאה לבעליה עם פנים איכותי ומוקפד, כאשר העיצוב החיצוני משלים את החבילה מלטפת האגו. שילוב המנוע-גיר מצוין והשקט בתא הנוסעים נשמר ברוב מצבי הנהיגה. אך הג'טה תעניש אתכם על יחס לא יוקרתי מצדכם – אם תנהגו איתה בכביש לא חלק במיוחד, או סתם מעט גלי, הנסיעה תהפוך להיות לא נעימה. בפרק ההתנהגות היא לא מעבירה את התחושות הנכונות, בהיגוי לא נעים ובהיגוי יתר מוגזם לנהג לא מיומן שיטעה וינתק את בקרת היציבות. בסופו של דבר מתקבלת חבילה מושכת אשר תקסום לרבים, עם מספר כשלים אשר ידחו מעטים. רק המחיר עומד בדרכה – גבוה משמעותית ממתחרות רבות באגף המשפחתיות-שני-ליטר ומציב אותה הישר מול האריות של קבוצת המשפחתיות הגדולות.

*המחירים בכתבה נכונים לאוגוסט 2006