עיתון העסקים הגרמני האנדלסבלאט (Handelsblatt) פרסם כי אודי עתידה להשקיע שליש מתקציב המחקר והפיתוח שלה לשיפור היכולות של הרכב החשמלי שלה, כולל נהיגה אוטונמומית ומערכות מידע ותקשורת. מהמידע, שלא אושר על-ידי אודי, עולה כי מנכ"ל החברה, רופרט שטאדלר, עתיד להצהיר על-כך במסגרת כנס קרוב של אודי.
מה שהוכרז, מה שהובטח
כזכור, כבר בתערוכת פרנקפורט שנערכה בספטמבר הציגה אודי דגמים חשמליים – מלאים והיברידיים נטעני-רשת – חלקם כקונספט (כמו E-Tron Quattro). המופע של אודי היה במסגרת ההכרזה הכוללת של קונצרן פולקסווגן כי חשמל הוא הדבר הגדול הבא של הקבוצה בתחום ההנעה.
אודי תשקיע מיליארדים במכוניות חשמליות
צילום: מנהל
באמצע נובמבר, בתערוכת לוס אנג'לס, התייחס סקוט קאו, נשיא אודי ארה"ב, לנושא זה, והכריז כי 25% מכלל המכוניות שאודי תייצר יהיו מחושמלות, באופן מלא או היברידי-נטען. שנת היעד: 2025.
הכרזה זו נשמעה כמו, ובכן, הכרזה. בתחום היוקרה, טסלה פעילה מספר שנים בארה"ב, ואמורה למכור את דגם 3 שלה – העממי יחסית, עם רשימת המתנה של כ-400,000 אנשים – כבר ב-2017. גם בהשוואה למתחרות המסורתיות שלה, אודי היא לא מצטיינת המחזור במגמת החשמל.
אודי תשקיע מיליארדים במכוניות חשמליות
צילום: מנהל
כיום נמצאת החברה במקום ה-22 בעולם בתחום – זאת כאשר מרצדס במקום ה-14 וב.מ.וו במקום ה-12; לקסוס נמצאת באמצע העשירייה הראשונה.
מדיניות לביצוע
אודי מתכוונת ליישם את ההתחייבות שלה באמצעות הפניית תקציבי מחקר ופיתוח מתחום המנועים הרגילים לתחום המנועים החשמליים. אין ספק כי הדבר הזה לא יבוא לה "בקלות"; באירופה, הדרישה העכשווית לרכב היברידי וחשמלי נמוכה מאוד – 1.7% ו-1.3% בהתאמה, ולאחר גידול של 55% במכירות ב-2015, השנה מדובר בתוספת של רק 15%. כלומר, נראה כי בינתיים הציבור לא "זורם" עם המגמה החשמלית עליה מכריזות יצרניות הרכב באופן מודגש יותר ויותר.
אודי תשקיע מיליארדים במכוניות חשמליות
צילום: מנהל
החלק המיועד למחקר גדול יחסית, ומדובר בשליש. חשוב לזכור כי בשאר אגפי הקונצרן – החל מפורשה, עבור בפולקסווגן וגמור ביצרניות הרכב הכבד, מאן וסקניה – עוסקים במרץ רב בעניין החשמלי, והמחקר והפיתוח נעשים בשת"פ עם אוניברסיטאות ומכוני מחקר.
ואכן, בכנס בתחום האוטובוסים שערכה מאן לקראת תערוכת IAA (הנובר, 21.9.16), הצהירה החברה על "מפת דרכים" בתחום האוטובוסים המחושמלים (פרטים עליו ועל כנס דומה בתחום המשאיות – בשבוע הבא). בכנס נאמרו דברים מפורשים על אחוזי ייצור עד 2030 וגודל תקציבי המחקר והפיתוח שיופנו לתחום זה. בנוסף, התייחסה מאן גם למערכות תקשורת עתידיות ליישום ניהול תנועה ובקרה בקנה מידה גדול מאוד באוטובוסים ובמשאיות. ומה שמאן כבר הכריזה רשמית, דומה מאוד למה שנמסר ביחס לאודי.
אודי תשקיע מיליארדים במכוניות חשמליות
צילום: מנהל