אחרי החקירה המתוקשרת והמעצרים בנושא פעילות היבוא המקביל של אלבר, מתברר שרשויות המס חוקרות גם את הפעילה הבולטת השניה בתחום היבוא המקביל – איילון מוטורס.
כזכור, איילון מוטורס היתה החברה הראשונה להיכנס לתחום היבוא המקביל, ב-2012, ועוסקת ביבוא מקביל של מותגי פורד, לינקולן, מרצדס וג'יפ. את לב חובבי הרכב לכדו מכוניות שהביאה באופן בלעדי, כמו הפורד מוסטנג, רפטור או פיאסטה ST, אך היא פעלה בהיקפים נמוכים: בסך הכל היא ייבאה מאז הקמתה כ-500 מכוניות (לפי נתוני רשות המיסים).
היום הותר לפרסום כי החברה נמצאת תחת חקירה של רשות המיסים, ומנהלה ואחד מבעליה, זהר משה כהן, אף נעצר במהלך החקירה.
ככל הנראה, החשד העיקרי הוא בתחום ה"טכני" – זיוף מסמכים לגבי זהות הספק ממנו נרכש הרכב. כזכור, מדובר בנושא בעייתי משום שיצרניות הרכב לא תומכות ברעיון היבוא המקביל, ומפעילות סנקציות כנגד דילרים המשמשים כ"צינור" ליבוא מקביל. לכן מחפשים היבואנים המקבילים דרך להסתיר את זהות הספק, בניגוד לחוק.
כמו כן, אנשי רשות המיסים בודקים האם זויפו גם המחירים המצוינים בחשבוניות (כדי לשלם מכס נמוך יותר).
יבוא מקביל – עוד מסמר בארון?
צילום: מנהל
החקירה נפתחה כבר לפני מספר חודשים, אך היתה תחת צו איסור פרסום – ויכול להיות שחקירה זו היא הסיבה לצמצום בפעילות החברה בחודשים האחרונים. כפי שדיווחנו בעבר, אולם התצוגה בהרצליה, שהיה הראשי של החברה, נסגר עם תאריך יעד לא ברור לפתיחת אולם תצוגה בתל אביב.
התמונה המצטיירת מהבעיות שצצו בתחום היבוא המקביל, הן עם אלבר והן עם איילון מוטורס, שהתנאים שמעמיד החוק לייבואנים המקבילים הופכים את היבוא המקביל ללא מעשי. התקווה היחידה היא חוק שירותי הרכב שעבר לאחרונה, וכולל מספר שינויים בתחום היבוא המקביל. נחכה ונראה האם, לאחר שיכנס לתוקף, יצליח חוק שירותי הרכב להחיות מחדש את תחום היבוא המקביל.