ארגון הבטיחות האירופי, יורו NCAP, פרסם היום את הציונים של סבב מבחני הריסוק האחרון. סבב זה כולל ארבעה דגמים – טויוטה היילקס, סובארו לבורג, רנו סניק וקיה נירו – וכולם משווקים בישראל, או עתידים להיות משווקים אצלנו בזמן הקרוב, וכולם זכו בציון של חמישה כוכבים. בערך.
למה "בערך"? הנה החלק המבלבל – שניים מתוך ארבעת הכלים נבחנו בשתי תצורות, עם ובלי חבילת מערכות בטיחות אופציונאלית המשפיעה על ציון הבטיחות. במקרה של ההיילקס, המערכת מוסיפה לציון שני כוכבים(!), ובמקרה של הנירו, כוכב אחד. ועוד סיבה ל"בערך" – מתוך ארבעת הדגמים שנבחנו, שניים כבר משווקים בישראל (היילקס ולבורג'), אבל שניהם משווקים בלי מערכות הבטיחות המתקדמות, ולכן הדגמים הישראלים לא זכאים לציון של חמישה כוכבים. אמרנו שזה מבלבל... נשאר לקוות כי שני הדגמים שעדיין לא משווקים כאן, הנירו והסניק, יגיעו ארצה עם מערך הבטיחות המלא.
טויוטה היילקס – שלושה כוכבים (חמישה כוכבים עם חבילת האבזור)
טויוטה היילקס, שנבחן לראשונה במבחני הריסוק האירופיים, עבר מבחן ריסוק כפול – פעם עם מפרט הבטיחות הסטנדרטי, ופעם עם המפרט האופציונאלי (מערכת בלימה אוטונומית, התרעה על סכנת התנגשות מלפנים, התרעת סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים משולב עם מגביל מהירות). יש לציין כי בשלב זה, מוצע ההיילקס בישראל רק עם מפרט הבטיחות הבסיסי, ללא מערכות בטיחות אקטיביות כלל.
עם המפרט הסטנדרטי, הציון הוא שלושה כוכבים בלבד – אולם מבט מעמיק יותר מגלה כי רמת ההגנה של ההיילקס על נוסעיו במקרה תאונה היא על הסף של ארבעה כוכבים. מיצובישי טרייטון, עם ציונים קרובים מאוד לאלו של ההיילקס, זכה בארבעה כוכבים.
מבוגרים – 85% (דגם מאובזר – 93%)
ילדים – 82%
הולכי רגל – 73% (דגם מאובזר – 83%)
מערכות בטיחות – 25% (דגם מאובזר – 63%)
מבחני הריסוק של יורו NCAP – חמישה כוכבים, בתשלום נוסף
צילום: מנהל
סובארו לבורג – חמישה כוכבים, לא אצלנו
סוארו לבורג זכתה לדירוג הבטיחות הגבוה ביותר – חמישה כוכבים – אולם גם כאן ישנן הסתייגויות. ההגנה במקרה תאונה, על הנוסעים ועל הולכי רגל, טובה אבל מה שעזר לרכב לקבל את הכוכב החמישי הוא מערך הבטיחות 'אייסייט' של סובארו. מערך זה כולל בלימה אוטונומית אפקטיבית במיוחד (כנראה גם בזכות שליטה בדוושת הגז. וכן, גם את זה מודד ה-Euro NCAP), התרעת התנגשות מלפנים ומערכת שמירת נתיב. הבעיה היא שמערך הבטיחות המוזכר אינו מוצע כלל בישראל, כך שציון הבטיחות של הלבורג אינו רלוונטי עבורנו.
מבוגרים – 92%
ילדים – 83%
הולכי רגל – 75%
מערכות בטיחות –68%
מבחני הריסוק של יורו NCAP – חמישה כוכבים, בתשלום נוסף
צילום: מנהל
קיה נירו – ארבעה כוכבים (חמישה כוכבים עם חבילת האבזור)
גם קיה נירו נבחן פעמיים – פעם עם מפרט הבטיחות הסטנדרטי, ופעם עם המפרט האופציונאלי (המוסיף, בעיקר, מערכת בלימה אוטונומית והתרעה על סכנת התנגשות מלפנים). הנירו מציע הגנה טובה, גם אם לא מצטיינת, לנוסעים, ומקבל ניקוד סביר בסעיף מערכות הבטיחות גם בגרסת הבסיס. אולם הנירו מפסיד את הכוכב החמישי (בגרסת הבסיס) בעיקר בשל הגנה בינונית על הולכי הרגל – עניין שחבילת הבטיחות משפרת באופן משמעותי. נשאר לקוות כי כמו בספוראטז', גם בנירו תשכיל טלקאר, יבואנית קיה, להביא את חבילת מערכות הבטיחות המתקדמות כסטנדרט.
מבוגרים – 83% (דגם מאובזר – 91%)
ילדים – 80%
הולכי רגל – 57% (דגם מאובזר – 70%)
מערכות בטיחות – 59% (דגם מאובזר – 81%)
מבחני הריסוק של יורו NCAP – חמישה כוכבים, בתשלום נוסף
צילום: מנהל
רנו סניק – חמישה כוכבים
הדור החדש של הסניק מקבל את דירוג הבטיחות המרבי - חמישה כוכבים. גם כאן, רמת ההגנה על הנוסעים ועל הולכי הרגל טובה והיצע מערכות הבטיחות סביר (בלימה אוטונומית – אבל רק במהירות עירונית; התרעה על סכנת התנגשות). אולם בשלב זה התרעת סטייה מנתיב איננה זמינה. יש לציין כי מערכת הבלימה האוטונומית של הסניק זכתה לדירוג יעילות לא מרשים, הן בשל טווח הפעולה המצומצם יחסית והן בשל ביצועיה בפועל. בשלב זה הסניק עוד לא מוצע בישראל, ולכן יש להתאזר בסבלנות עד הגעת הדגם לישראל, כדי לדעת האם מפרט הבטיחות המקומי יהיה חופף לזה שאיתו נבחן הדגם.
מבוגרים – 90%
ילדים – 82%
הולכי רגל – 67%
מערכות בטיחות – 59%
מבחני הריסוק של יורו NCAP – חמישה כוכבים, בתשלום נוסף
צילום: מנהל