ג'יל טיילור, המעצב הראשי של רולס-רויס, חי ונושם את תעשיית הרכב הבריטית מלידתו. הוא נולד בקובנטרי, ועבד כמעצב 14 שנים ביגואר, שם הוביל מספר פרויקטים חשובים כמו XJ ו-XK. ב-2011 עבר טיילור לרולס-רויס כאחראי על העיצוב החיצוני ושנה לאחר מכן ירש את איאן קאמרון כמעצב הראשי. כאשר אני פוגש בו, לצד קו בלק באדג' (Black badge) החדש והכוחני, הוא נלהב לקשר אותו לשינוי במותג.
"כמה דברים הובילו לבלק באדג'. עם ריית' (Wraith) ודואן (Dawn) הגענו ללקוחות חדשים ושונים מאלה שמקושרים למכוניות הסדאן שלנו, כאלה שחיים אחרת מהלקוחות הרגילים שלנו. יש להם דרכים להדגיש את עצמם והם אומרים לנו 'אנחנו אוהבים רולס-רויס, אבל רוצים אותה אחרת'. הבלק באדג' זו התשובה שלנו. רצינו להביא מראה קצת פחות שמרני ובוטה לחזית ושהשבכה והסמל יהיו קצת כהים ופחות מסורתיים. זה קהל אדג'י יותר שלא מצפה שנאמר לו לא. אנחנו מגדילים את כוח הפנייה שלנו וזה קורה באופן טבעי. אנחנו לא אומרים בואו נדחוף משהו אלא הולכים עם משהו שהגיע באופן טבעי עם לקוחות שהגיל שלהם הוא בין 20 ל-30 לעומת 45 שזה הממוצע שלנו. כמובן שלא נעשה בלק בדג' רק ליופי. זה חייב להיות נתמך בביצועים ולכן יש לא מעט שינויים בצד הטכני עם מנוע ותיבה ספורטיביים יותר. אנשים שבאים מבוגאטי ופרארי אמרו לנו אנחנו אוהבים את הכוח של הריית' אבל תנו קצת יותר ניצוץ...".
הנוכחות מחייבת - ראיון עם המעצב
צילום: מנהל
יש הרבה דיבורים על קאלינן, רכב הפנאי שלכם. מה האתגר בתכנון מכונית כזו?
"האתגר הוא להיות נאמן לערכים של רולס-רויס. קל יותר לייצר אותם בפאנטום וקשה יותר כאשר עולים לגובה. יש לנו מחויבות לנוכחות ומכונית כזו צריכה להביא הרבה נוכחות. אבל אני רוצה להכניס אלגנטיות לכל רולס-רויס. וזה אתגר נחמד".
האם אתה שואף שרכב הפנאי יציג שינוי בקו של רולס-רויס? "אני לא רוצה רכב פנאי שיציג את הקו החדש או הסגנון החדש שלנו. אני לא רוצה שעימו תגיע נקודת מהפך. כל המוצרים שלנו יבליטו את האבולוציה שלנו. יש לנו משהו יקר ערך שמהפיכה אינה תואמת אותו. בכל הדגמים נרצה אבולוציה עדינה". מדוע בעצם החלטתם לבנות רכב כזה? "בדקנו הרבה אם ללכת לכיוון וזה נראה לנו טבעי. מבחינה היסטורית רולס-רויס התקיימה במדבר של אפריקה ובג'ונגלים של הודו ועברה את השטח בקלות ובאמינות, וכיום יש צידוק למוצר כזה. ואנחנו לא קוראים לו SUV אלא 'מכונית עם מרכב גבוה'".
האם העובדה שבנטלי השיקה רכב כזה דחפה אתכם לכיוון?
"אנחנו שוקלים רכב כזה הרבה לפני שבנטלי הודיעה על הבנטאיגה. וזה יתרון. אנחנו לא מזדרזים ולא רודפים, ויש לנו זמן לפתח משהו שיראה כמו רולס-רויס. אנחנו לא מתכננים כמויות אדירות בעתיד ואנחנו חייבים לשמור על רכב יפה ואיכותי ללקוח".
האם כמעצב אתה מרגיש מוגבל בגלל הקו הברור של רולס-רויס?
"לא. אני חושב שיש הרבה השראות מרגשות בספריה שלנו ויש הרבה אפשרויות. הדימוי של השבכה הגדולה והבולטת הוא דבר שאנו צריכים לעבוד איתו וזה ברור, אבל אנחנו יודעים לשחק איתו. יש לנו אחריות לפתח עיצוב מתקדם לעתיד, ולכן גם אם ההשראה באה מהעבר המטרה היא לפתח מכוניות יפהפיות לעתיד של רולס-רויס. מודרניות היא אחת מאבני הדרך שלנו. בסופו של דבר אני מאמין שעם הערכים הקיימים אנחנו יכולים לחדש יותר מאשר בלעדיהם".
על מה אתה רוצה לשמור בעתיד?
"אני רוצה לשמור על תחושת הערך. רולס-רויס מסמלת 'תפירה טובה', ערך טוב ונימוס בריטי ויש בה תחושת חוסר מאמץ". ומה לשנות? "לא שינוי אלא אבולוציה. לכל מוצר יש סיבת קיום ואני חושב שנעשה אבולוציה לכיוון יותר מודרני כדי שנהיה רלוונטיים יותר לאנשים עם טעם עכשווי."
האם זה אומר שבעתיד המראה יהיה יותר קל מהכבדות הנוכחית?
"'קל' זו מילה נכונה. אנחנו מפתחים שלדת אלומיניום לכל המכוניות בעתיד וזה ישפר את יחס המשקל/הספק. כמעצב אחפש פתרונות שיצרו תחושה של מראה קל ולא כבד. רולס-רויס צריכה להראות מכונית פרמננטית ולא כזו שעפה כמו עלה נידף ברוח אבל בעתיד, כשנשתמש בחומרים מרוכבים ואלומיניום, הצוות יצטרך למצוא פתרונות חכמים; פאנטום זו מכונית חכמה".
האם תחשבו גם על מכוניות קטנות יותר?
"זה לא בתכנון הקרוב. כמעצבים המטרה היא תמיד לחזות את העתיד. הצוות שלי שוקל עכשיו מה אנחנו צריכים להציע בעתיד הרחוק כי אנו מבינים את קצב ההתקדמות בתקשורת, חומרים וכו'. והמנהלים שלנו תמיד אומרים 'תראו לנו את האפשרויות בעתיד'. ולכן לא אגיד שרעיון של מכונית קטנה יותר אינו נמצא על השולחן, אבל אני לא רוצה להתייחס למידות".
הנוכחות מחייבת - ראיון עם המעצב
צילום: מנהל