קטגוריה: רכב פנאי בינוני

גרסה: 1.6 ל' דיזל, אוטומט, ויזיה

מתחרות בולטות: מיצובישי אאוטלנדר, קיה סורנטו

מחיר הגרסה הנבחנת: 175,000 שקלים

השושלת של ניסאן אקס טרייל וותיקה למדי, והדגם משווק בארץ, לסירוגין, כבר שני דורות וארבע עשרה שנים. אך למרות הוותק, הוא נשאר בצללים ולא זכה אצלנו לפופולאריות דומה לשל אחיו הקטנים, הקשקאי והג'וק.
ניסאן אקס-טרייל - מבחן דרכים (1.6 ל' דיזל, אוט', 2x4)
צילום: תומר פדר
הדגם החדש הינו הדור השלישי של האקס טרייל, וחולק בסיס עם הקשקאי הנוכחי (למעשה, הוא נחשף עוד לפניו, בפרנקפורט 2013). לראשונה בתולדות הדגם הוא צויד בשבעה מקומות ובעצם החליף את הקשקאי שבעה מקומות היוצא. לארץ הוא הגיע באיחור, רק לפני כשנה, ובמחיר לא זול - שנבע גם מהעובדה שהוא מוצע רק עם מנוע דיזל. אבל רמת גימור חדשה, ויזיה, שהושקה לאחרונה, הורידה את מחיר הכניסה לדגם ל-175,000 שקלים, והציבה אותו מול המיצובישי אאוטלנדר המצליח.
עכשיו כבר יש על מה לדבר...

עיצוב ונראות
האקס טרייל אינו נראה כמו קשקאי מתוח, אלא כמו אח גדול וחסון. יש דימיון ברור בין השניים בחזית ובפרטים שונים (קימור הכנף הקדמית, חיתוך שמשת הצד האחורית), אבל הוא לא מוגזם. הוא אינו נראה גדול או מגושם, אבל העובדה שהוא נחשף לפני הקשקאי מורגשת - הוא אמנם נראה עכשווי אך פחות קליל וצעיר.
ניסאן אקס-טרייל - מבחן דרכים (1.6 ל' דיזל, אוט', 2x4)
צילום: תומר פדר

פנים הרכב
סביבת הנהג נעימה ומזכירה את זו שבקשקאי, ולתחושה תורם גג זכוכית פנוראמי נפתח. המחוונים וצג המידע (עמוס התפריטים) שביניהם הם בעלי מראה עכשווי, ומערכת בקרת האקלים נוחה לתפעול ויעילה אבל רועשת.
השינוי העיקרי שבוצע בירידה מרמת האבזור 'אסנטה' ל'ויזיה' הוא החלפת המולטימדיה למקומית. הצג גדול ומרשים, אך רגיש להשתקפויות ובלילה מעט מסנוור. הוא גם נטול מתגי שליטה "פיזיים" ותפעול כפתורי המגע לא נוח, במיוחד בלילה.
ניסאן אקס-טרייל - מבחן דרכים (1.6 ל' דיזל, אוט', 2x4)
צילום: תומר פדר
מאחורי ההגה התחושה קומפקטית יחסית, וזה טוב למי שמסתובב בעיר. המושבים בשרניים אך אינם נוחים במיוחד בנסיעות ארוכות, המרחב ליושבי השורה המרכזית גדול ויש יציאות מיזוג חשובות. אך השורה השלישית צפופה אפילו ביחס למקובל בקטגוריה, ובעיקר חסר מקום לרגליים. אפילו בת תשע לא גבוהה במיוחד התלוננה על תנאי המחייה שם. הכניסה הלא-נוחה היא כבר בונוס.
קיפול המושבים האחוריים קל ואז מתקבל תא מטען גדול ונוח עם אפשרות למחיצות.

נוחות נסיעה
למרות צמיגים בחתך סביר (225/50-17) ה-X אינו נוח במיוחד בעיר שם הוא מעביר לישבן כמעט כל סוג שיבוש, ולעיתים רוטט על אספלט מחוספס. מחוץ לעיר המצב משתפר, כאשר השיבושים מפריעים פחות וה-X מציג ריסון תנודות טוב. הוא גם אינו שקט במיוחד וסובל מרעשי כביש.
ניסאן אקס-טרייל - מבחן דרכים (1.6 ל' דיזל, אוט', 2x4)
צילום: תומר פדר
השורה השלישית צפופה אפילו ביחס למקובל בקטגוריה
גם בשביל הוא אינו נוח במיוחד, אך הריסון הטוב תורם לביטחון בנהיגה מהירה. על שבילים משובשים הוא דורש תשומת לב, אך עדיין מרגיש חסון מהקשקאי. על שבילים משובשים הוא גם עלול להתקשות להעביר את כוחו באופן זורם.

מנוע וביצועים
האקס טרייל מצויד במנוע ה-1.6 ליטר דיזל (130 כ"ס) שמקורו ברנו, ואשר כמו בקשקאי משודך לתיבה רציפה. זמינות כוח טובה (32.6 קג"מ ב-1750 סל"ד) מעניקה לו תגובה "חיה" לפקודות רגל ימין - הוא צובר מהירות באופן קליל ולא מאומץ. התפעול המדורג של התיבה מצליח לחקות ביעילות פעולת תיבה אוטומטית "רגיל". חבל שאין פיקוד על ההילוכים מההגה.
התלונה היחידה הא לגבי השתהות בולטת ביציאה מהמקום. במהירויות איטיות ובעמידה המנוע מסגיר את סוג המשקה החביב עליו, גם אם לא בווליום צורם. אבל צריכת הדלק יותר ממפצה על כך - בשיוט הוא השיג 17.5 ק"מ לליטר וביום שכלל קטעים מאומצים השיג 12.1 קילומטרים לכל ליטר. מכובד מאוד.
ניסאן אקס-טרייל - מבחן דרכים (1.6 ל' דיזל, אוט', 2x4)
צילום: תומר פדר

התנהגות ובטיחות
האקס טרייל מעניק תחושה ראשונה דינמית - המתלים הנוקשים מרסנים את זוויות הגלגול והתגובה להגה (הקל מדי) מהירה. הוא מציג התנהגות מאוזנת בדרך כלל, אך אם תדחקו אותו לפינה הוא מתחיל להתנהג באופן לא צפוי. תחת עומס הבלמים, שחסרים נשיכה ראשונית, מאבדים מיכולתם מהר מהרצוי.
גם בגרסת הבסיס רשימת האבזור הבטיחותי טובה וכוללת התרעה על שמירת מרחק, סטייה מנתיב (יכולה לעצבן) קריאת תמרורים (לא משימה פשוטה בארצנו) ובלימה אוטונומית במהירות עירונית.
ניסאן אקס-טרייל - מבחן דרכים (1.6 ל' דיזל, אוט', 2x4)
צילום: תומר פדר

סיכום
ניסיונה של ניסאן בתחום הפנאי מורגש גם באקס טרייל. הוא נראה נכון ואופנתי, מציע תא נוסעים נעים ומרווח לחמישה, ורק השורה השלישית נראית כאילו הוספה רק במחשבה שניה, ומציעה תנאי מחיה פחות טובים מהמקובל.
נקודת החוזק הברורה היא חטיבת הכוח החסכונית והיעילה, שתתאים למי שגומע מרחקים ורוצה לשלב שבעה מושבים בפנאי. אין ספק שכעת יש לאקס טרייל סיכוי טוב משמעותית מבעבר להצליח בישראל.
ניסאן אקס-טרייל - מבחן דרכים (1.6 ל' דיזל, אוט', 2x4)
צילום: תומר פדר