פולקסווגן דיזלגייט: 14.7 מיליארד דולר בארה"ב. וזה לא הסוף - אוטו

פולקסווגן דיזלגייט: 14.7 מיליארד דולר בארה"ב. וזה לא הסוף

שופט פדרלי קיבל את ההסדר שסוכם בין הרשויות והלקוחות ובין פולקסווגן, שתקנה קרוב לחצי מיליון מכוניות, תפצה, תשקיע, תוציא 14.7 מיליארד דולר – ועדיין לא תסגור עניין

פרשת ההונאה הגדולה של פולקסווגן, שתכנתה את מנועי הדיזל שלה "להתנהג יפה" בזמן מדידות זיהום, ונחשפה בספטמבר 15', הגיעה לידי סיכום בארה"ב; חלקי, חשוב לציין. שופט פדרלי בסן פרנציסקו נתן אתמול (שלישי) תוקף של פסק דין להסכם פשרה שהושג בין הרשויות בארה"ב, הלקוחות ובין הקונצרן הגרמני. לפי הסכם זה ישלם הקונצרן סך של 14.7 מיליארד דולר ללקוחות ולרשויות.
הלקוחות
פולקסווגן תקציב סך של כ-10 מיליארד דולר עבור רכישה בחזרה של מכוניות מתוצרתה, ותשלום פיצויים לבעלי הרכב. הקונצרן יציע לרכוש חזרה 475,000 מכוניות של מותגי פולקסווגן המצוידים במנועי הדיזל הנגועים בנפח 2.0 ליטר. תהליך הרכישה מחדש יתחיל כבר באמצע נובמבר הקרוב, ובשלב זה 340,000 לקוחות הביעו נכונות לקחת בו חלק.
לפי השופט צ'רלס בראייר, ההסכם הוגן, ומעניק לבעלי הרכב פיצוי הנע בין 5000 ל-10,000 דולר מעבר לשווי הרכב. סיבה נוספת שהביאה את השופט לקבל את ההסדר הוא קיצור משמעותי של זמן ההתדיינות. פולקסווגן חויבה לקנות או לסדר את הבעיות של 85% מכלל המכוניות הפגועות תוך שנתיים (כ-200,000 מכוניות בשנה).
הרשויות
סכום כסף נוסף של 4.7 מיליארד דולר יושקע בצמצום משמעותי של הזיהום והרחבה של תשתיות לרכב עם אפס-זיהום ופרויקטים נוספים של רכב נקי. לפי ההסכם, פולקסווגן תשקיע 2 מיליארד דולר במשך 10 שנים ליצירת תשתית הטענה לרכב חשמלי, תשתיות של רכב חשמלי בשיתוף, ובעוד כלי רכב שאינם צורכים דלק.
סכום נוסף של 2.7 מיליארד דולר יושקעו ב-3 השנים הקרובות בסוכנויות ממשל אמריקאיות או בסוכנויות הפועלות בשטחם של שבטים ילידים, על-מנת להחליף אוטובוסים ישנים או כדי לממן תשתית להפחתת זיהום הנובע ממנועי דיזל.
לא סוף פסוק
"פולקסווגן מחויבת להבטיח כי התכנית תבוצע באופן החלק ביותר האפשרי" נאום היינריך וובקן, מנכ"ל קבוצת פולקסווגן באמריקה, שציין כי פולקסווגן כבר הכינה את כל שנדרש כדי לעמוד בהסדר. אבל ההסכם הזה, הגם שפותר את רוב הבעיות, אינו מכסה את כולן.
ההסכם מתייחס לבעיה העיקרית – מנועי הדיזל בנפח 2.0 ליטר – אך אינו עוסק ב-85,000 מכוניות (רובן דגמי פנאי), בעיקר של אודי אך גם של פורשה, שצוידו במנועי דיזל V6 בנפח 3.0 ליטר. בנוסף, צפויות לפולקסווגן תביעות נוספות של לפחות 16 מדינות בארצות הברית, שהפסיקה הפדרלית אינה מספקת אותן.
יש לציין כי במסגרת ההסכם ובנוסף לסכום של 14.7 מיליארד דולר, הקצה הקונצרן עוד 1.2 מיליארד דולר ל-652 סוכניו ועוד 600 מיליון ל-44 מדינות כדי לפתור בעיות שאלה העלו.
בקיצור: ההערכות הן שדיזלגייט יעלה לפולקסווגן בארה"ב, עד סיומה של הפרשה, כ-20 מיליארד דולר. בלי לספור נזקים תדמיתיים...
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות