למיכאל ואן-דר סנדה, המנהל החדש של אלפין, יש בהחלט ניסיון עשיר ומאוד מגוון בתחום הרכב. מאז שהצטרף לניסאן ב-1991 הוא הספיק לנהל את השיווק באירופה של בנטלי ורולס-רויס (אז חברות אחיות), לפעול בתפקידים מגוונים בהרלי דיווידסון, לחזור למכוניות עם טסלה ולאחר מכן לפעול באסטון מרטין. ב-2013 הוא מונה סגן נשיא בכיר לשיווק ברנו, ובמרץ 2016 הוא קיבל תפקיד מרתק למדי. ואן-דר סנדה מונה לנהל את אלפין, מותג הספורט הוותיק שרנו רוצה להחיות 21 שנים אחרי שנסגר (1995).
לפרויקט הזה הייתה כבר התחלה אחת לא ממש מוצלחת ב-2012 עם ניסיון והבטחה לבנות מכונית משותפת עם קייטרהאם שבבעלות איש העסקים טוני פרננדז (אייר-אסיה). קייטרהאם אף רכשה מחצית מהמפעל בדיאפ, אך עם סיום הקשר ב-2014 רכשה אותו רנו בחזרה.
עכשיו, מתחילים, שוב
בפברואר השנה הוצגה האחרונה והחשובה מבין מכוניות התצוגה ששיגר המותג בשנים האחרונות. "אלפין ויז'ן", לפי רנו, קרובה מאוד למכונית שייצר המותג המחודש, כאשר העיצוב מהווה מחווה ברורה ל-A110 האגדית של המותג, שעוצבה במקור על-ידי ג'ובאני מיקולטי האגדי; לא פחות. פרטים טכניים טרם שוחררו אבל השמועות מדברות על מנוע 1.8 ליטר עם 250 כ"ס ושלדת הנעה אחורית קלת משקל.
אלפין חוזרת - ראיון עם מנהל המותג
צילום: מנהל
"אלפין זה מותג שנמצא כאן מאז 1955" פותח ואן-דר סנדה בהתלהבות רהוטה ומאוד דיפלומטית את הפגישה "הוא הוקם במקור כדי ליצור מכוניות ספורט בייחוד לראלי. ז'אן רידל, מי שהקים את אלפין היה סוכן של רנו ונהג ראלי. הוא התחיל בשיפור מכוניות רנו ואז ייצר מכוניות שלו עם מכלולים של רנו (ה-A106 הראשונה מ-1955 התבססה על רנו 4; א.ש). אלפין ייצרה מכוניות קלות שהיו מהירות בהרבה ממה שנתוני המנוע רמזו. וזו נקודה חשובה לעתיד. הייצור של אלפין הסתיים ב-1995 כשהייתה כבר תחת רנו.
"אנחנו כרגע מרוצים מהמבחר ברנו אבל רוצים גם לפנות ללקוח של מכוניות ספורט שמוכן לשלם קצת יותר. אלפין תציע יותר חיוך לקילומטר – Smile Per Mile – מכל מכונית אחרת. הדרך שלנו לעשות זאת היא עם שלדה ייעודית בעלת מנוע מרכזי שתהיה סופר-ספורטיבית בפניות ותציג יכולת טובה ממכוניות יקרות בהרבה. אנחנו רוצים ליצור מכונית מאוד מהנה וזו תהיה בבירור מכונית יקרה ויוקרתית מרנו. רצינו שיהיה לנו בקבוצה משהו שנמצא מעל דגמי הביצועים הרגילים של רנו פרפורמנס, ולכן החלטנו לבנות שלדה נפרדת ולא להסתמך על הקיים".
האם הקמת מותג כזה, ובצורה כזו היא כלכלית?
"אנחנו חושבים על אלפין לטווח ארוך ורואים בו מותג עתידי שיתרום לרנו. נכון, זה ייקח זמן, אבל בגלל שכרגע אנו מרגישים יציבים ברנו זה הזמן לצאת לדרך".
אלפין חוזרת - ראיון עם מנהל המותג
צילום: מנהל
האם באמת תציגו רק דגם אחד?
"כרגע כן, והויז'ן מצביעה על המיקום שלנו. בחרנו בדגם כזה כדי לקבל את מיטב ה-DNA של אלפין. יש לנו הרבה רעיונות לאן להתפתח אחרי כן, אבל אין לזה ערך אם לא נבצע את הדבר הראשון באופן הנכון ביותר. אז הרעיונות האחרים הם כרגע לטווח ארוך. בינתיים צריך להתמקד במכונית הזו. ה-DNA שלנו זה משקל קל, יכולת יוצאת דופן, מנוע קטן וחזק ומכונית שהיא הכי מהנה לדולר ולמייל".
למה בעצם להחיות את המותג הזה ולא להשתמש ברנו-ספורט?
"האסטרטגיה של רנו-ספורט היא לקחת דגם ולייצר על בסיסו גרסת ספורט. זה אומר שהמחיר יכול להיות הגיוני ואפשר לחבר את זה לפורמולה 1 ולפורמולה E. אנחנו רוצים שרנו תציע עסקה הגיונית ותמורה טובה ולכן שלדה נפרדת זה יקר מדי. הלקוח של אלפין דורש יותר, אבל גם מוכן לשלם יותר. בנוסף החלטנו להחזיר מותג עם עבר שיש לו עדיין הרבה אוהדים.
"אנחנו נהיה אלפין ולא רנו. תהיה לנו זהות ומיצוב נפרדים ותשתית המכירות לא תהיה זהה, למרות שנבחר ממיטב הסוכנים של רנו. ברור שנשתמש בטכנולוגיה של רנו וניסאן ומכיוון שאנחנו קבוצה יהיו לכך השפעות. אבל הקרבה תיתן לנו קרדיט ולרנו סקסיות".
לאן אתם מכוונים מבחינת כמויות?
"המטרה שלנו כרגע אינה להגיע לנתוני מכירות מסוימים. המטרה עם הדגם הזה היא להקים מחדש את המותג ולשם כך לבחור במכונית הנכונה כדי לבטא את הרגשות שלנו ושל הלקוחות. אם נעשה זאת טוב נוכל לעבור הלאה לדגמים נוספים, אבל כעת צריך לדאוג למכונית הנכונה ולשיווק הנכון".
אלפין חוזרת - ראיון עם מנהל המותג
צילום: מנהל
מדוע לא הצגתם את מכונית התצוגה באחת התערוכות הרכב?
"יש לנו מכונית תצוגה מאוד חשובה כעת (ויז'ן; א.ש) ובחרנו לחשוף אותה באזור שמתאים לה. עשינו זאת במונקו על קו הסיום של הראלי היכן שאלפין זכתה להצלחות. השתמשנו גם ב-A110 קלאסיות שבאו מההרים, והכל כדי להציג אותה באווירה הנכונה. עם הזמן נגיע לתערוכות אבל כרגע אנחנו מדגישים את האווירה הנכונה. גם את המכונית הסדרתית לא נציג בפאריז אלא נחפש מקום עם אווירה הולמת לאלפין. המכירות יחלו ב-2017".
היכן תבנו את המכוניות?
"נבנה אותן בדיאפ היכן שנבנו המכוניות של אלפין בעבר. מאז נסגרה אלפין בונים שם את מכוניות הספורט של רנו ומכוניות מירוץ. אז זה מקום טוב לבנות בו מכונית סופר-ספורט. אנחנו משדרגים את המפעל. זה לא יהיה מפעל רובוטי אלא כזה שעשיר בעבודת יד. יש הרבה טכנולוגיה מתקדמת במכונית אבל לא בייצור שלה. יהיה שם גם מרכז מכירה לאנשים שירצו לקחת את המכונית מהמפעל".
מי אתם רואים כמתחרים?
"הלקוח שלנו אוהב מכוניות ונהיגה. כרגע הוא נוהג במכונית GT או ספורט. אנחנו חייבים להציע לו מכונית מאוד מהנה בפניות אבל נוחה ביום-יום. יש הרבה מכוניות חזקות שפחות מהנות בפניות או מכוניות טהורות שקשה לחיות איתן. זה לא קיטרהאם סופר-7, אבל אלפין גם תביא אנשים שכרגע אין להם מכונית ספורט. אנחנו מאמינים שיש כאן נישה קטנה שלא כוסתה".
אלפין חוזרת - ראיון עם מנהל המותג
צילום: מנהל
האם הציבור זוכר עדיין את אלפין?
"אנחנו יודעים שכן. יש אנשים שחלמו עליה כילדים או שהיו להם דגמי אספנות שלה. זו הייתה מכונית מאוד שונה. ולכן אנחנו עושים את המהלך. באירוע שעשינו במונקו עם 100 עיתונאים בלבד קיבלנו כיסוי ענק מכל המקומות בעולם עם תגובות מצוינות. זה לא מיליוני אנשים אבל זה לא מעט".
לאיזה סביבת מחיר אתם מכוונים?
"היא תהיה מעל המבחר של רנו אבל בוודאי מתחת ל-80,000 אירו שזהו כיום מחירה של A110 קלאסית".
האם שאלתם את עצמכם בעקבות איזה דגם של אלפין ללכת או שזה היה ברור?
"אנחנו חושבים שהשפה הטכנית והעיצובית של ה-A110 מבטאת הכי טוב את אלפין, אבל זו לא מכונית רטרו אלא מכונית מודרנית שלוקחת כמה רעיונות מה-A110".
איזה דגמים מהעבר אתה אוהב ומה היית רוצה לקחת?
"היו לאלפין לא מעט דגמים כמו ה-A310 שהייתה המצליחה ביותר מבחינת מכירות. מה שאהבתי בכל הדגמים הוא המיקוד ב-DNA של אלפין עם טכנולוגיה של רנו. וזה ה-DNA שאנו רוצים. ל-A310 אמנם קראו הפורשה של צרפת אבל זו לא הייתה 911. ה-DNA הוא משקל קל יותר מפורשה אבל עם סגנון מיוחד".
אלפין חוזרת - ראיון עם מנהל המותג
צילום: מנהל