כמעט כל המכוניות כולן הן מוצרי צריכה. וכמו כל מוצר צריכה כל דגם צריך להישפט לפי היחס בין מה שהוא מציע והאופן בו הוא מבצע – ובין המחיר.
 
משוואה עם בעיה
צד אחד של המשוואה, זה הכולל את הרכב, ברור יחסית; ביצועים ואבזור הם דברים שניתן להשוות אותם; איכות ויכולת ניתנים להתנסות. הצד השני, דווקא זה של המחיר, הפך לבעייתי הרבה יותר. כי בשעה שהדגם, הגרסאות ורמות הגימור "נשארים" – המחיר לא כל-כך; בעצם, יש כמה.
 
סיאט איביזה – קניית השנה
צילום: אילן קליין,בני דויטש 
 
בכל הקשור למחירים, שוק הרכב הישראלי הפך בשנים האחרונות לדינמי בהרבה מאשר בעבר, אם כי לא בהתנהגות הכביש, לצערנו. "התנהגות המחיר" היא עניין חדש יחסית, והקשר בין המחיר הרשמי ("מחיר מומלץ לצרכן") לבין המחיר בו ניתן לקנות בפועל את הרכב, הפך לגמיש בהרבה מאשר עד לפני זמן לא רב. זה טוב לצרכנים – אבל מקשה על בחירת "קניית השנה".
 
האם המחיר אותו מעמידים מול דגם מסוים הוא הרשמי של היבואן או "מחיר מבצע"? האם המבצע הנ"ל הוא לזמן קצוב – או מבצע מתגלגל להרבה זמן? ואם כן, מהי ההגדרה ל"הרבה זמן"? ומה לגבי עסקאות 'אפס ק"מ'? באלו האחרונות אפשר לא פעם למצוא עסקאות קורצות, אפילו קורצות מאוד.
 
בכל זאת
ועדיין, קניית השנה שלנו היא סיאט איביזה בגרסתה האוטומטית וברמת האבזור הבסיסית. הסופרמיני הנ"ל הוצעה לאורך כל השנה במחיר שנע סביב 80,000 שקלים – ומחיר זה מקביל לזה של הגרסאות הבכירות של דגמי רכבי המיני הנפוצים, למרות שהיא גדולה וחזקה מהם, ולא מוותרת על רמת אבזור סבירה. האיביזה מציעה תחבורה יותר-מבסיסית היכולה לשרת נאמנה גם משפחה צעירה, ומוצעת במחיר שרק לפני שש שנים הספיק בקושי לסופרמיני ידנית בסיסית.
 
אוטו השנה 2017 בקטגורית קניית השנה: סיאט איביזה 2017
    
 
סיאט איביזה – קניית השנה
צילום: אילן קליין,בני דויטש