קטגוריה: רכבי פנאי בינוניים

גרסה: 2.0 ל' דיזל, תיבה רובוטית דו-מצמדית (7 היל'), 4x4
מתחרים בולטים: קיה סורנטו, יונדאי סנטה-פה, ניסאן אקסטרייל

מחיר: מ-239,000 שקלים (לגרסה עם שבעה מושבים)

סקודה קודיאק יצר עניין רב בקרב הלקוחות הפוטנציאלים מרגע השקתו בעולם. היצע רכבי הפנאי שיכולים להסיע שבעה ועולים פחות ממאתיים אלף שקלים מצומצם למדי, לפחות בארץ, והלקוחות שהתלבטו בין אאוטלנדר לאקסטרייל שמחו על התוספת למבחר. לכן לא מפתיע שאת עיקר תשומת הלב משכה גרסת הבנזין הבסיסית, עם מנוע 1.4 ל', 150 כ"ס.
לצד גרסה זו, הקודיאק מוצע במבחר עשיר יחסית של גרסאות – לא פחות משלושה מנועים (שני מנועי בנזין ומנוע דיזל אחד) ושתי אפשרויות הנעה (קדמית או כפולה) הוצעו כבר בהשקה. ועכשיו מצטרפת גרסה רביעית –מונעת על ידי מנוע טורבו-דיזל בנפח 2.0 ל' שמפיק 190 כ"ס, ועם הנעה כפולה. רגע לפני שהגרסה החדשה נחתה בארץ, ניצלנו הזדמנות לבלות איתה קצת זמן באירופה. הרשמים לפניכם.
עיצוב ונראות
מבחוץ אין הרבה שיבדיל בין גרסת הדיזל החדשה לבין הגרסאות המאובזרות שכבר משווקות בארץ. אותן מידות צמיגים, אותם פנסי לד מלפנים ואותו עיצוב רבוע, שנראה ששם פרקטיות לפני שיקולים אופנתיים. הוא מזוהה מיד כסקודה וגם אם קשה לקרוא לו "יפה", הרי שבזכות הממדים יש לו נוכחות.
סקודה קודיאק דיזל - מבחן דרכים (190 כ
צילום: מערכת אוטו
פנים הרכב
רכב ההדגמה לא תאם בדיוק את רמות האבזור שיוצעו בארץ, כשרמת האבזור נמצאת איפשהו באמצע בין ה'סטייל' ל'אקסקלוסיב'. ועדיין, מדובר ברמת אבזור עשירה למדי שכללה מסך מגע גדול, מושבים עטויי עור, חימום מושבים (והגה) וגם איוורור שלהם, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים ועוד. אך למרות האבזור העשיר, התחושה בתא הנוסעים לא השאירה רושם של עושר, בגלל הצבע השחור ששלט בתא ביד רמה.
מבחינת מרחב לנוסעים הרי שהמצב זהה למה שפגשנו בעבר – יש שפע מקום מלפנים וקל למצוא תנוחת נהיגה טובה (אך המושבים היו קשיחים ושטוחים מדי), יש שפע מקום גם בשורה השניה ורק בשורה השלישית נרשמו תלונות על המושבים הנמוכים. ילדים עד גובה 120 ס"מ יסתדרו, גבוהים יותר כנראה יתלוננו (אלא אם הם שקועים בטלפון...).
תא המטען מציע נפח שימושי גם כשכל המושבים מורמים (יש אפשרות להרים רק מושב אחד בשורה השלישית), מקביל בערך לנפח תא המטען של מכונית מיני ממוצעת, ונפח גדול מאוד כאשר השורה השלישית מקופלת.
סקודה קודיאק דיזל - מבחן דרכים (190 כ
צילום: מערכת אוטו
נוחות
גם בגרסה זו לקודיאק מתלים נוקשים יחסית. הם אומנם מרסנים היטב את המסה בכבישים מפותלים, אך מצד שני לא סופגים טוב מספיק שיבושים בכביש, ומדי פעם מעבירים חבטה חדה אל תא הנוסעים. באזורים בהם איכות הסלילה לא מבריקה, זה יכול להציק.
רכב המבחן צויד בבולמי זעזועים מתכווננים, כמו כל גרסאות ההנעה הכפולה המוצעות בארץ, אולם נראה שההבדל בין המצבים השונים אינו גדול במיוחד. במצב 'נוחות' איכות הספיגה לא טובה משמעותית מאשר במצב 'ספורט', למשל.
מנוע הדיזל כמעט ואינו מודיע על נוכחותו, גם בסרק, ורק במצבים של עומס קל – למשל תאוצות רגועות במהירות עירונית – הוא מטרטר בצליל אופייני. בכל מקרה, לא מדובר במשהו שמגיע לרמה מטרידה. בשיוט הוא מסתובב בסל"ד נמוך מאוד (בערך 1500 סל"ד ב-100 קמ"ש), מה שתורם לתחושה הנינוחה בתא הנוסעים.
סקודה קודיאק דיזל - מבחן דרכים (190 כ
צילום: מערכת אוטו
התנהגות ובטיחות
גם בגרסה זו מציע הקודיאק התנהגות צפויה ובטוחה כל זמן שנשארים בגבולות הסביר. כאשר דוחקים אותו אל הפינה/פניה הוא יגיב בתת-היגוי ותחושה ברורה של חוסר שביעות רצון משובבות הנהג. בחירה במצב 'ספורט' בבורר ההילוכים ובבורר מצבי הנהיגה מקשיחה את ההגה ונותנת לו משקל טוב יותר, ומרסנת קצת יותר טוב את תנודות המרכב, אך לא ממש מצליחה לבצע מהפכה ולגרום לרכב הפנאי המגודל להתנהג כמו איזו GTI (או RS במקרה של סקודה).
ההנעה הכפולה עובדת מהר ובאופן חלק, וגם על כבישים רטובים וחלקלקים לא נרשמו פרפורי גלגלים. לא ניתן היה לבחון את מערכת ההנעה הכפולה בשטח בשל תנאי הסביבה – שבילי עשב ובוץ חלקלקים לא נותנים שום סיכוי לרכב עם צמיגי כביש כמו אלו שנעל הקודיאק.
גרסה זו תציע בארץ מערך מרשים של אבזור בטיחות – בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אקטיבית (שעובדת בצורה חלקה ונעימה מאוד), תיקון סטיה מנתיב וניטור שטחים מתים במראות ובנהיגה לאחור. כל אלו, יחד עם תשע כריות אוויר ברמות האבזור הרלוונטיות, עזרו לקודיאק לקבל ציון של חמישה כוכבים במבחן הבטיחות האירופאי.
סקודה קודיאק דיזל - מבחן דרכים (190 כ
צילום: מערכת אוטו

מנוע וביצועים
כאן הגענו לעיקר החידוש בגרסה הזו. מנוע הדיזל הזה מפיק 190 כ"ס ו-40.8 קג"מ. שיפור של 40 כ"ס ו-8.2 קג"מ לעומת גרסת הדיזל החלשה יותר שהגיעה בהשקה. המנוע משודך לתיבה דו-מצמדית עם שבעה הילוכים והתוצאה היא רכב ששומר על קצב גבוה בקלילות נונשלנטית – אבל לא נותן תחושה של זריזות או כוחניות. לא "נדבקים למושב" כשהגז נלחץ עד הסוף, אבל אין בעיה לצאת לעקיפה בדרך הררית – עם רכב עמוס.
אבל מה שבאמת מרשים הוא צריכת הדלק – אומנם רוב הזמן נסענו בקצב רגוע, אך רוב הזמן בתוואי עירוני או הררי ועם רכב עמוס, כך שלא עשינו לקודיאק חיים קלים מדי. ובכל זאת קיבלנו צריכת דלק מרשימה (לכלי בגודל הזה) של כ-15 ק"מ לליטר.

סיכום
הגרסה הבכירה של סקודה קודיאק משלבת אבזור עשיר (בסטייל) עד עשיר מאוד (באקסקלוסיב) עם ביצועים טובים וצריכת דלק נמוכה. מצד שני, מחירו של קודיאק דיזל מאמיר לסביבות רבע מיליון שקלים (מ-234,000 שקלים לסטייל בגרסה עם חמש מקומות ישיבה, ועד 255,000 שקלים לאקסקלוסיב עם שבעה מקומות). פער המחיר לגרסת הדיזל 150 כ"ס ברמת האבזור סטייל (220,000 שקלים) גדול מדי לטעמנו – אלא אם אתם נוסעים הרבה בתוואי הררי או גוררים על בסיס קבוע. ההשוואה לגרסת הבנזין הבכירה, ברמת גימור אקסקלוסיב, מראה פער של 10,000 שקלים – כך שגרסת הדיזל משתלמת רק אם נוסעים הרבה יחסית.
סקודה קודיאק דיזל - מבחן דרכים (190 כ
צילום: מערכת אוטו