באמצע יולי יוזנק מסע המונגול ראלי (Mongol Rally) – ה"דקאר" של מסעות הגרוטאות. השנה ישתתף בראלי גם צוות ישראלי, בפעם השנייה בתולדות האירוע, שנערך ברציפות מאז 2004 (הצוות הישראלי הראשון השתתף באירוע של 2014).
מונגול ראלי 2017 – יש גם צוות ישראלי
צילום: מנהל
מונגול ראלי הוא "מסע הגרוטאות" המקורי, שנתן השראה למסעות הגרוטאות שצוברים פופולריות בארץ בשנים האחרונות. המונגול-ראלי הוא מסע בין לאומי, ובניגוד למסעות המקומיים, מעבר לחוויה ולכיף יש לו גם מטרה חברתית - גיוס תרומות לארגון Cool Earth הפועל לשמירה על איכות הסביבה (בדגש על יערות הגשם); כל צוות צריך לגייס לפחות 1000 לירות שטרלינג כתנאי להשתתפות, ומאז 2013 גויסו 870,000 לירות שטרלינג בזכות המונגול ראלי.
חוקי המונגול ראלי מועטים ופשוטים – יש נקודת התחלה, נקודת סיום, הגדרה של סוג הרכב המתאים למסע – וזהו בערך, כל היתר באחריות המשתתפים. מרגע ההתחלה ועד רגע הסיום צפויים לעבור המשתתפים כ-15,000 ק"מ במשך 63 יום, כשנקודת ההתחלה היא באנגליה ונקודת הסיום היא במונגוליה. מארגני המסע ממליצים על מסלול העובר דרך 19 מדינות, אולם החל מנקודת הזינוק - כל צוות רשאי לבחור את הדרך שלו ליעד הסופי, כולל אפילו דרך יבשות אחרות. למעשה, אחריות מארגני המסע נוגעת לדיגום כלי הרכב המשתתפים (זיהוי שנועד להקל במעברים בין מדינות) וכן למספר מסיבות עבור המשתתפים, בכל פעם במדינה אחרת (ביבשת אירופה).
מונגול ראלי 2017 – יש גם צוות ישראלי
צילום: מנהל
גם מבחינת כלי הרכב המותרים אין הרבה הגדרות או הגבלות, כשהעיקרית בהן היא הגבלה על נפח המנוע - עד 1200 סמ"ק (או 125 סמ"ק לדו"ג). בשונה מהאירועים בארץ, במונגול ראלי אין מגבלת תקציב – אולם ההפקה מעודדת שימוש בכלי רכב פשוטים וחבוטים ככל האפשר, בשם הססגוניות והעצמת האתגר.
הצוות הישראלי מורכב משלושה חברי ילדות בני 24, משוחררים טריים מצה"ל – גיא, חובב ואור - שישתתפו במסע תחת השם "קבוצת סלמתאק" (Salamtak Team). משיחה שערכנו עם אור, מי שיזם את הרעיון (ובעבר אף השתתף בשני מסעות של הגרוטראלי), עולה כי השלושה צפויים לטוס באמצע יוני לשטוטגארט לטובת ההיערכות למסע – בעיקר בהיבטים של קניית הרכב וזיוודו לקראת המסע. כרגע מתכוונים השלושה להתמקד בחיפושים אחר סובארו ג'אסטי (שהרשימה לטובה במסעות הגרוטראלי, ולזכותה גם אפשרות לגרסת 4x4), סוזוקי סוויפט או טויוטה סטארלט.
מונגול ראלי 2017 – יש גם צוות ישראלי
צילום: מנהל
מימין לשמאל: חובב, אור וגיא
מבחינת המסלול, אור מספר כי המסלול שלהם עובר דרך אירופה – אך יכלול 14 מדינות במקום 19, משיקולים של ביטחון אישי. מבין 14 המדינות, השלושה צפויים לעבור בין השאר בסלובקיה, רומניה, קזחסטן, אוזבקיסטן וטורקמניסטן. כמו כן, תוואי הקרקע צפוי להיות משובש ברובו - אם כי אין מדובר בתוואי קרקע טכני וקשה כמו במסעות הישראליים, אלא בשבילים משובשים בעיקר. זו גם הסיבה לפיה הזיווד המתוכנן לרכב הנבחר צפוי להיות צנוע ולכלול בעיקר גגון, תאורת גג ואולי מיגון גחון; הגבהות למיניהן פחות מועדפות, וזאת לטובת הארכת חיי המכלולים.
את ההתארגנות למסע עושים השלושה לבדם, ללא כל תמיכה כלכלית. יחד עם זאת, המטרה העיקרית כרגע היא גיוס התרומה לארגון Cool Earth (כאמור, 1000 לירות שטרלינג), הנדרשת כדי להשתתף במסע. נכון לכתיבת שורות אלו, גייסו השלושה 412 לירות שטרלינג בלבד – ולפניהם עוד חודש לטובת השלמת הסכום הדרוש.
צוות אוטו מאחל בהצלחה לאור, גיא, וחובב.
לתרומה עבור ארגון Cool Earth, שתאפשר את השתתפות הצוות – לחצו כאן

מונגול ראלי 2017 – יש גם צוות ישראלי
צילום: מנהל