קטגוריה: קבריולה יוקרתיות

גרסה: 3.0 ליטר טורבו, אוט', 4x4

מתחרות בולטות: אודי S5 קבריולה, ב.מ.וו 440i קבריולה, שברולט קמארו קבריולה

מחיר גרסה נבחנת: 625,000 שקלים

המבחן התפרסם בגיליון 375


מרצדס C קלאס איתנו כבר כ–25 שנה, אבל רק לפני כשנה זכתה לגרסת קבריולה, המצטרפת לסדאן, לסטיישן ולקופה המוכרות. לא הופתענו, על רקע מה שקורה במרצדס ישראל בזמן האחרון, כאשר למדנו שיש כזו להדגמה, ולא סתם אחת אלא C43 AMG המעניינת. אז פתחנו יומן, וסגרנו תאריך.
מרצדס C43 AMG קבריולה - מבחן דרכים
צילום: אורי שר
באופן לא מפתיע, מרצדס C קלאס קבריולה היא מכונית יפה, אבל גם כחובב פתוחות ידוע, הפעם אני נאלץ להסכים עם אלו שטוענים שהקופה יפה ממנה. וזה כמובן לא אומר שהאחות הפתוחה לא יפה, אלא פשוט שאחותה יפה ממנה - במיוחד בקורה C, כאשר הפתוחה נראית מעט כבדה בחלק האחורי.
רושם
שאולי, שמסר לי את הרכב אחרי יום הצילומים, הזהיר אותי להתכונן לשליפת טלפון בכל עצירה, לשאלות ובאופן כללי לעניין רב מהסביבה. לא מפתיע עם תוספות העיצוב של גרסת ה–AMG בדמות החישוקים הנאים, גריל היהלום, הפגושים השונים ועוד - ואלה, יחד עם סמל הכוכב והגג הפתוח, יוצרים שפע של עניין. אז פשוט השתדלתי לעצור כמה שפחות, ולנסוע פתוח כמה שיותר, כדי לתהות על הקבריו החדשה מבית מרצדס.
התחלתי מהיום–יום, ונסענו יחד לסופר. גם מי שיש לו AMG בחניה, נגמרים לו לקראת סוף השבוע החלב, הבטטות ועוד כמה דברים. אני מקדים ופותח את הגג כבר מבחוץ דרך השלט (20 שניות; אפשר גם תוך כדי נסיעה עד 50 קמ"ש), פותח את הדלת הגדולה ומתרשם לטובה מתא הנוסעים הנעים.
מרצדס C43 AMG קבריולה - מבחן דרכים
צילום: אורי שר
העור שולט, האלומיניום פוזר ביד נדיבה, ולא צריך זרוע נטויה כדי למשוך את החגורה האדומה - היא מוגשת בצורה עדינה ונעימה; וגם לא יד חזקה כדי לכוון משהו - הכל חשמלי, עם זיכרונות. ובכלל, הכל נראה מצוין. הבעיה שכאשר נוקשים על הפלסטיקה במקומות מסוימים, למשל מעל לוח המחוונים, מגלים שמדובר בפלסטיק פשוט שעטוף עור. חיסכון מוזר, אבל זה נראה טוב ולא נשמע ציוץ מיותר. לוח המחוונים רגיל, קריא ונוח ובמרכזו יש מסך מידע. מסך נוסף נמצא במרכז הקונסולה והוא נראה קטן (בגלל שהוא "7) אבל סביר בשימוש (ראו בוקסה לרמות אבזור).
נציין שהתפעול לא היה נוח לכל הבוחנים, אבל אחרי הסתגלות קלה, מתרגלים והעסק עובד טוב. היושבים מאחור לא נשכחו, הם ייהנו מפתחי מיזוג והמרחב שם מפתיע לטובה. זווית המושב ישרה, אבל מרווחי הברכיים והראש סבירים לגבוהים (סגרתי את הגג). נוסעים שגובהם ממוצע, יכולים לשהות שם לאורך זמן, גם אם לא ירגישו באמת בנוח. בכל אופן, יחסית לתחרות, זו קבריולה שימושית.
בדרך לסופר קריר קצת, וצעיף האוויר מחמם את הצוואר עם אוויר חם, בקרת האקלים עובדת אחרת ומתאימה עצמה לגג פתוח או סגור ופועלת דרך שפע של פתחים. אפשר להעלות בלחיצת כפתור, מסיט רוח מאחור ומלפנים (מעל השמשה הקדמית) אבל הצמד משפיע בעיקר על מי שיושב מאחור, ופחות שימושי למי שמלפנים.
מרצדס C43 AMG קבריולה - מבחן דרכים
צילום: אורי שר
השומר בקניון הגיב כאילו זכה בלוטו, בהתחשב ברמת השמחה שהפגין לכניסתי לחניה וירה לעברי "מברוק אחי, היא מדהימה". הוא היה הראשון, אבל בהחלט לא האחרון שהפגין התלהבות למראה המכונית הזו. תא המטען לא התקשה לבלוע את השקיות הרב פעמיות שלי ומכיוון שסירבתי להגדיל אותו מ–285 ל' ל–360 ל' על חשבון האפשרות לפתוח את הגג, אחת מהן ישבה לידי בתא הנוסעים. מי שלא חמור גג פתוח כמוני, יוכל להכניס את כל הקניות שלו לתא המטען בקלות.
בהמשך הערב אעבור באזור תעשייה חצי–שבור לבדיקת נוחות, עם צמיגי 225/45 מלפנים ו–245/40 מאחור על חישוקי "18, ההתחלה ממוצעת, אבל בהמשך אגלה שנוחות הנסיעה מספקת בהחלט, גם אם המכונית פחות מוצלחת על שיבושים חדים, או כאלו שפוגעים בשני הגלגלים יחדיו. מחוץ לעיר מרגישים קצת שיבושים קטנים, והיא זזה מעט על גלי כביש במצב 'נוחות', אבל אפשר להעביר למצב נוקשה יותר ולפתור את הנדנוד הקל מאוד שיכול גם להרים ראש. על רצף שיבושים היא לא תמיד מספיקה לשכך וחלקם מועברים פנימה, אבל לא ברמה מטרידה באמת.
אחרי שסידרתי את הקניות, ישבתי עם המפרט בשביל להכיר אותה יותר טוב לפני יום המבחן. ה–C43 היא בייבי–AMG, אבל זה תינוק של פיל; מנוע 3.0 ל' כפול–מגדשים מספק 367 כ"ס ו–53 קג"מ שזמינים מ–2000 סל"ד. הכוח עובר לארבעת הגלגלים - ואין אופציה להנעה אחורית (במרצדס, כן?) - דרך תיבה אוטומטית עם תשעה הילוכים. "אין ארוחות חינם" אומר הפתגם הפולני, ובמסגרת איבוד הגג ותוספת החיזוקים הנדרשים העלתה הקבריו 135 ק"ג בהשוואה לקופה המקבילה, לנתון של 1870 ק"ג, וכן זה הרבה. אבל נראה שזה לא מטריד את המנוע, אפילו ההבדל בביצועים עומד על עשירית שניה בתאוצה ל–100 קמ"ש; 4.8 שניות בדרך ל–250 קמ"ש מוגבלים.
מרצדס C43 AMG קבריולה - מבחן דרכים
צילום: אורי שר
ל–C43 יש חמישה מצבי נהיגה - 'ספורט פלוס', 'ספורט', 'נוחות', 'חיסכון' ו'מצב אישי'. אלו משפיעים על המתלים (שכבר בבסיסם מונמכים ב–15 מ"מ בהשוואה לסדאן), יחידת ההנעה, ההגה, המיזוג ומערכת הדימום/התנעה. ב'מצב אישי' אפשר לקבוע בנפרד את מצבו של כל מרכיב. יאמר לזכות מרצדס שמעבר למצב האישי, ניתן בכל רגע נתון לשלוט במצבי המתלים - ניתן לבחור בין 'נוחות', 'ספורט' או 'ספורט פלוס - דרך כפתור ייעודי, זה קל ונוח לשינוי תוך כדי נהיגה.
לדרך
בוקר, שוב הגג נפתח עוד לפני הכניסה למכונית, חמוש בכובע, ספרי נגד שיזוף (סחבק לבן כמו דף A4, ומחליף צבעים בשמש) ואנחנו יוצאים לדרך. הדבר הראשון שראוי לציון הוא הצליל של המנוע, שהוא פשוט בול פגיעה. לא חלש מדי, לא רועש מדי, ובעיקר נשמע נהדר. דואג להבהיר לך, וגם לסביבה, שיש כאן משהו קצת–אחר, אבל עם סטייל. בדרך לכביש המפותל קל להתרשם שיחידת ההנעה הזו מצוינת, תיבת ההילוכים עובדת נפלא וכמעט לא ראיתי צורך להשתמש באפשרות לתפעול ידני, שמציע גם אפשרות לתפעול עצמאי. אתה במצב קרבי? תעביר את מצב הנהיגה ל'ספורט' או 'ספורט פלוס', והכל עובד בדיוק כמו שאתה רוצה, כולל הורדות הילוכים עם גז ביניים קטן ומופלא לאוזן. נהדר. הכוח זמין כמעט תמיד והמכונית חזקה כצפוי, רצה לסל"ד גבוה בשמחה בעודה שרה בצליל נעים לאוזן, פשוט יופי של יחידת הנעה. באמת.
מרצדס C43 AMG קבריולה - מבחן דרכים
צילום: אורי שר
כאשר מגיעים לכבישים המפותלים ה–43 מבהירה שלא לחינם יש לה מצבי נהיגה ושמר–נהג יתכבד ויבחר באחד ממצבי הספורט אם הוא רוצה לנהוג בקצב שהמנוע יודע לייצר. כאשר בוחרים בהם, מקבלים הגה עם משקל עדיף, מתלים מרוסנים יותר ויכולת משופרת. נכון, היא פחות דינאמית מהקופה או הסדאן עם נכונות פחותה להיכנס לפנייה, ומרגישים את ההבדל במשקל - אבל היא עדיין כיפית וטובה בפני עצמה. אין מה לעשות, יותר משקל, מחסור בגג שמביא להתנגדות פחותה לפיתול = מחיר דינאמי, וכן מרגישים קצת עיוותי שלדה בעומס, אבל לא באופן בולט.
האם המחיר הזה שווה את היתרון לחובבי גג פתוח? התשובה היא כן. כי עדיין כיף לנהוג כאן, היא עדיין מהירה מאוד, הבלמים טובים, ההגה בסדר, המנוע נהדר, והמתלים עובדים יפה ומצליחים לרסן טוב את משקל המכונית - ואפשר לעשות את כל זה עם היתרונות והכיף של הגג המופשל. מערכת ההנעה הכפולה מאוד יעילה ומכוונת לפתור בעיות ולא להחמיר אותם. תנו גז והיא תמשוך אתכם החוצה מהסיבוב, ולא תנסה לשלוח את הזנב החוצה. בכלל, ה–43 לא מאיימת כאשר לוחצים אותה, ואם תגזימו תקבלו תת היגוי סביר שיבהיר את גבולות הגזרה. ושוב - מי שרוצה דינמיות כתכונה מובילה, שיבחר בקופה, וזה נכון גם ביחס למתחרות, לא רק לפתוחה הזו.
מרצדס C43 AMG קבריולה - מבחן דרכים
צילום: אורי שר
מה שברור היא העובדה שמדובר במכונית נעימה - אני חושב שמעולם לא נהגתי כל כך הרבה זמן במבחן עם גג פתוח. אולי זה מזג האוויר שהיה נוח יחסית, או כמות רעשי הרוח הסבירה עם גג פתוח (במהירות שפויה) או הסביבה שפרגנה למכונית. בדרך הביתה, סגרתי את הגג למטרת בדיקה (וגם בשביל להתחבא מעט מהשמש) ואז גיליתי שיש לא מעט רעשי כביש וגם קצת רוח, ושצריכת הדלק בשיוט עומדת על 13.3 ק"מ/ל'. בימי המבחן נרשם ממוצע של 7.5 ק"מ/ל'.
חבילה
מרצדס C43 קבריולה היא מכונית שמצליחה להיות בדיוק מה שמצפים ממנה להיות. קודם כל היא יפה (גם אם קצת–פחות מהקופה), ומושכת שפע של תשומת לב. רמת האבזור גבוהה, כולל הבטיחותית, יחידת ההנעה מצוינת, והיא מהנה לנהיגה, גם אם היא לא סופר–חדה וגם נוחות הנסיעה בסדר גמור במרבית הזמן.
השאלה העיקרית העולה אחרי שהייה במחיצתה היא האם יש לכם צורך דווקא בה. אם אין בעיית תקציב, זו בחירה נהדרת, כמעט חסרת מגרעות, אבל אם אתם כן מסתכלים על הסעיף הזה, אולי דווקא אחת מגרסאות הכניסה תציע חבילה שהיא פחות מסעירה, כמעט חסרת מגרעות, אבל יותר נגישה. מה שבטוח, החיים עם ה–C קבריו יפים יותר, במיוחד באביב.



גרסאות
הקבריו מוצעת רק עם מנועים מוגדשים, החל מ–C200 עם 2.0 ל' ו–184 כ"ס ב–427,000 שקלים, דרך C300 עם מנוע בנפח זהה ו–245 כ"ס, מעליה (בארץ; בעולם גרסה נוספת) AMG C43, עם מנוע 3.0 ל' ו–367 כ"ס ועד ל–C63 AMG המצויד ב–V8 מוגדש בנפח 4.0 ל' המייצר 476 כ"ס ובמהדורת S 510 כ"ס. המחירים נעים בין 427,000 שקלים לראשונה ל–865,000 שקלים ל– S C63.
רמת האבזור של ה–43 גבוהה וכוללת חישוקי "18, מצלמות היקפיות, תאורת לד מלאה, ריפודי עור, כניסה והתנעה ללא מפתח, מסך "7, וברכב ההדגמה מערכת קול טובה מאוד מבית בורמסטר, מושבים מופעלי חשמל עם זיכרונות, בקרת אקלים מפוצלת ועוד. אבזור הבטיחות כלל חניה אוטומטית, שמירת נתיב אקטיבית, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית כולל זיהוי של הולכי רגל, זיהוי רכב בשטח מת במראות ועוד.
מרצדס C43 AMG קבריולה - מבחן דרכים
צילום: אורי שר