יצרנית המכוניות החשמליות טסלה שוב פונה לעזרת הציבור. העיתון הכלכלי IFR מדווח מפי מקורות במערכת הבנקאית, כי היצרנית האמריקאית תנפיק אגרות-חוב (אג"ח) בשווי של כ-1.5 מיליארד דולר (כ-5.4 מיליארד שקל), לטובת מימון פעילותה השוטפת.
טסלה מודל 3 יוצאת לדרך - במספר מצומצם
טסלה, יש לציין, לא רשמה רווח נקי מעולם - וזקוקה למזומן רב לצורך מימון המעבר מיצרנית נישה שמתמחה במכוניות יוקרה, ליצרנית מיינסטרים. המכונית הזולה ביותר של היצרנית, המודל 3, יצאה לדרך בחודש שעבר - אך עדיין נדרשת השקעה כספית משמעותית בכדי לאפשר ייצור המוני שלה. בטסלה צופים כי רק לקראת סוף שנה הבאה יוכלו להתחיל בייצור רחב-היקף ולמלא חלק ארי מההזמנות שהצטברו - כחצי מיליון בני אדם שילמו עד כה 1,000 דולר (ניתנים להחזרה) בתמורה לשמירת מקום בתור.
טסלה תגייס 1.5 מיליארד דולר מהציבור
צילום: מנהל
טסלה מודל 3
על-פי הדיווח, האג"ח יוגדר כאג"ח זבל, כלומר כזה שכלכלנים מגדירים בסיכון גבוה. במילים אחרות, חברות הדירוג מעריכות כי האג"ח נושא סיכון גבוה למשקיעים, זאת בשל מצב כלכלי בעייתי של החברה המנפיקה. בסטנדרד אנד פור (S&P) לדוגמה, צופים כי האג"ח יישא דירוג -B, בדומה לדירוג ההשקעה שהחברה נותנת לטסלה גם בבורסה האמריקאית.
על-פי S&P, "בהתחשב בהשקת המודל 3, מידת ההשקעה של היצרנית בייצור מצברים, תפיסת הציבור את הטכנולוגיה (של טסלה, ר.צ) והגישה שלה לשווקי ההון, ההתחייבות הכספית של החברה נראית בת-קיימה - אך עם סיכונים משמעותיים ביכולת הביצוע". בסוכנות הדירוג מודי הצמידו לאג"ח דירוג B2, והסבירו כי גם אם טסלה תיקלע לקשיים, שם המותג, מוצריו ונכסיו נושאים ב"ערך משמעותי" ליצרניות אחרות, כלומר קיים סיכוי גדול לרכישת נכסים אלו במקרה של פשיטת רגל או קשיים משמעותיים.
באירוע השקת המודל 3 בחודש שעבר, מייסד ומנכ"ל טסלה, אילון מאסק, אמר כי הוא צופה "לפחות שישה חודשים של גיהינום בייצור". מאסק התייחס לקשיים - הטכניים והכלכליים - במעבר מיצרנית נישה ליצרנית במספרים גדולים, ובפרט בקשיים הנדרשים לייצור רכב עממי וזול יחסית (מחיר המודל 3 מתחיל בארה"ב מ-35 אלף דולר, כ-126 אלף שקל).