קטגוריה: סופרמיני

גרסה: 1.2 ל', ידנית, אקטיב

מתחרות בולטות: סיאט איביזה , פיג'ו 208, יונדאי i20

מחיר גרסה נבחנת: 80,000 שקלים
לרגע מסוים, אי שם בצמוד למחאה החברתית של תחילת העשור, התעורר תחום הסופרמיני הידני. פתאום התברר שבמחיר הנכון, קיים ביקוש גם למכוניות שאינן אוטומטיות.
הדרך להשיג מחיר אטרקטיבי, זול משמעותית משל הגרסאות האוטומטיות, היה בדרך כלל בחירה במנועים חלשים יותר ורמות אבזור נמוכות, כמו גם העובדה שלא היה צריך לשמור "מרווח הנחה" לטובת ציי הרכב.
אבל עם הזמן החלו להופיע גרסאות מוזלות גם עם תיבה אוטומטית ופער המחיר הצטמצם – ואיתו נתח השוק של הגרסאות הידניות.
אבל מי שמחפש סופרמיני זולה, ובמיוחד אם הוא לא נרתע מתיבה ידנית (יש שמועות שיש כאלו שאפילו אוהבים תיבה ידנית!), עדיין יכול לחסוך הרבה כסף על ידי בחירה באופציה הידנית. כך למשל בפאביה שאנו בוחנים כאן – הגרסה הידנית זולה מהגרסה האוטומטית בכמעט 20,000 שקלים!
סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.2 ל', ידנית)
צילום: מנהל

עיצוב ונראות
העיצוב הבסיסי, כמובן, הוא אותו עיצוב קופסתי וגבוה יחסית של הפאביה האוטומטית. הרמז הגדול ביותר לכך שמדובר בגרסה הידנית הינו הגריל הכהה ונטול המסגרת הכסופה, ויחידות תאורה מעט שונות. גם גלגלי ברזל עם "טסות" במקום חישוקים קלים רומזים לכך שמדובר בגרסה הבסיסית. ואולם בצבע האדום סמוק של רכב ההדגמה היא נראית נראית בסך הכל לא רע, ואיכשהו הגריל ה"כל-שחור" דווקא מתאים ויוצר תחושה מעט ספורטיבית.

פנים הרכב
תא הנוסעים בפאביה מעט קודר עם שפע שחור מכל כיוון, אך בגרסת בסיס זה מתקבל בהבנה. הוויתורים בתחום האבזור אינם גדולים, כאשר הפרט הבולט ביותר הוא החלפת צג המולטימדיה המוכר במערך שמע הנאה למראה אך לא נוח לתפעול.
עוד ברשימת הויתורים נמצאים פרטים קטנים – היעדר תאורת מפות, וידיות פתיחת דלת כהות – וגדולים יותר כמו היעדר תפעול חשמלי לחלונות האחוריים והיעלמות מחשב הדרך (ואבזור הבטיחות, בו ניגע בהמשך). השאר דומה ומקובל לתחום, וגם אם הפלסטיקה אינה רכה היא נראית מוצקה.
סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.2 ל', ידנית)
צילום: מנהל
מושב הנהג נוח יחסית אבל התנוחה אינה מושלמת – וזה בולט במיוחד בגרסה זו, כי דוושת המצמד רחוקה מדי. מאחור יש מרחב טוב לראש אבל רק סביר-מינוס לרגליים. בנוסף, יש במרכז הרצפה בליטה גדולה והמושב מעט מוטה מדי לאחור, כך שבסך הכל, לא מדובר במושב אחורי מהמוצלחים בקטגוריה. תא המטען בגודל ממוצע אך בזכות מבנה שימושי אפשר להעמיס כמות מפתיעה של ציוד.

נוחות נסיעה
הפאביה הידנית מייצרת תחושה רכה משמעותית מאחותה האוטומטית, גם בזכות צמיגים במידה שפויה יותר – 185/50-15. ועדיין – נוחות הנסיעה בעיר אינה מצטיינת, והפאביה נעה וזעה על שיבושים, ביחוד הקטנים. היא בדרך כלל לא חובטת או מקפיצה, אבל מדווחת על כל שיבוש. מחוץ לעיר המצב עדיף, אם כי כאן יפריע מחסור בריסון וההתמודדות לא מוצלחת עם מהמורות גדולות. רעשי הכביש פחות מפריעים מבגרסה המצוידת, ורעשי הרוח אינם מוגזמים.

התנהגות ובטיחות
לפאביה התנהגות כביש צפויה וברורה, בטוחה – גם אם לא כזו שתגרום לך להשתעשע עם האוטו. גרסה זו רכה יותר מהאוטומטית, ומציגה יותר רכינת מרכב בכניסה לפניה, אך לא ברמה מטרידה. גם הבלמים פעלו היטב.
בניגוד לשתי רמות הגימור הבכירות יותר, שמוצעות עם תיבה אוטומטית, גרסת האקטיב נטולת אבזור בטיחותי מתקדם, וזהו אחד הויתורים הגדולים יותר.
סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.2 ל', ידנית)
צילום: מנהל
מנוע וביצועים
בתא המנוע נמצאת גרסת 90 כ"ס למנוע ה-1.2 ליטר המוגדש של קבוצת פולקסווגן (זה כמובן הדור השני של המנוע הזה). השילוב עם תיבה ידנית מביא לויתור על שני הילוכים לעומת האוטומטית (חמישה לעומת שבעה), אבל הביצועים בהחלט נאותים, למרות יחסי העברה מעט ארוכים מדי – 182 קמ"ש מרביים והאצה למאה קמ"ש ב-10.9 ש'. למרות שזו הגרסה החלשה בהיצע הפאביה הביצועים טובים גם עם מטען מלא. אין בעיה לעקוף, גם בעליות, או להאיץ במהירויות כביש 6.
המנוע עצמו נשמע קצת יותר מדי בהאצות, והצליל לפעמים ספורטיבי ולעיתים מחוספס. תפעול הבורר נוח – וטוב שכך, בתנועה איטית צריך לתפעל אותו לא מעט בגלל הפערים הגדולים בין ההילוכים.
היות ואין מחשב דרך, אנחנו יכולים לדבר רק על צריכת הדלק הכללית לאורך המבחן שהייתה 13.3 ק"מ לליטר. לא מבריק, אבל גם לא רע בהתחשב בכך שנענו רוב הזמן בעומס מלא מבחינת נוסעים ומטען, עם מזגן ובמסלול שכלל גם קטעים מאומצים.

תמורה
הפאביה הידנית מתגלה כסופרמיני שימושית, מאובזרת באופן סביר, שבולט בה מנוע חזק יחסית לסגמנט. על פניו, במחיר של 80,000 שקלים ובפער של 19,000 שקלים לעומת הגרסה האוטומטית, היא אפילו נראית משתלמת. אבל התמונה הכוללת פחות מחמיאה, כאשר לוקחים בחשבון את בת-דודתה האיביזה, שעם מנוע דומה עולה 75,000 שקלים, את פיג'ו 208 שאמנם קצת חלשה יותר, אבל גם היא זולה יותר (בין 74,000 ל-79,000 שקלים) ואת רנו קליאו (0.9 ל', 90 כ"ס) שמזה זמן נמכרת בכ-70,000 שקלים ב"מבצע" שלא נגמר. וזה עוד לפני שנגענו בסופרמיני אוטומטיות שנמכרות בפחות מתשעים אלך שקלים. כל זה אומר שסקודה צריכה להתאמץ יותר בתמחור גרסה זו.
סקודה פאביה - מבחן דרכים (1.2 ל', ידנית)
צילום: מנהל