"התחלנו ב-2012 ליצור את מה שאנו מכנים 'סיאט החדשה' ואחרי זה התחלנו להרוויח" אומר מטיאס ראבה, סגן נשיא סיאט למחקר ופיתוח וחבר מועצת המנהלים שלה. "החלטנו שאנחנו מותג מוטה-עיצוב – אבל שימושי; ספורטיבי – אבל נוח כמו בקופרה; גם אמוציונאלי, גם טכנולוגי – אך גם איכותי וגם נגיש.
"ואת הנוסחה הזאת הבאנו לכל הדגמים. אנחנו נמצאים כעת בשלב השני במתקפת הדגמים הגדולה שהחלה עם האטקה. בסוף השנה שעברה עדכנו את הלאון, וכעת זו שנת האיביזה. זה דור חמישי לאיביזה, השושלת הכי וותיקה שלנו שהחלה ב-1984. ה-DNA הוא בהתאם לנוסחה וכבר כעת אנחנו מותג שמסמן משהו. יש לנו קהל צעיר וצריך למשוך אותו. ללקוח סיאט יש לרוב מכונית אחת, אז זו צריכה להיות מכונית ליומיום ועדין כזו שהוא יצפה לנהוג בה.
ראשים מדברים / ראיון עם בכירי סיאט
צילום: מנהל
סיאט אטקה
"האיביזה היא עמוד התווך הוותיק ביותר שלנו. זה כמו עמוד שדרה גם אם היום הלאון והאטקה משחקות לפחות את אותו תפקיד. העובדה שקיבלנו את הפלטפורמה החדשה מפגינה את רמת האמון שיש לקבוצה בנו. ולנו זה נותן הרבה יותר אפשרויות. היא נראית יותר מתוחה, אבל היא אינה גדולה יותר כי המקום בעיר לא גדל. בסיס גלגלים ארוך ב-9 ס"מ נתן אפשרות לעיצוב יפה יותר אבל אפשר יצירת חלל פנים גדול בהרבה ותא מטען שגדל ב-40%. הפלטפורמה גם עזרה ליצור מאפייני ניהוג דינאמיים יותר וישיבה עדיפה".
מה המשמעות מבחינתכם ל-MQB?
"זה כמו ערכה גדולה של מודולים ופלטפורמות. במקרה שלנו היא מאפשרת להשתמש בעזרי ניהוג אלקטרוניים הרבה יותר. אבל ה-MQB גם מאפשרת לעשות הרבה יותר דגמים ואתה תראה יותר מכוניות שמוצגות עליה, ומכיוון שהיא יותר מודולארית היא תסייע גם בדגמי פנאי. הארונה העתידית תהיה קרוסאובר עם חישוקים גדולים, ובכלל אנחנו עובדים על 2018-2020 ובכל שנה נציג לפחות דגם אחד חשוב מבחינתנו".
כמותג צעיר וספורטיבי לא חסרה גרסת 3 דלתות באיביזה?
"החלטנו להתמקד בחמש דלתות. בנינו אותה יותר ספורטיבית כך שאנו משלבים שימושיות עם מראה צעיר ואלה גם דרישות הלקוח. גם בקופרה הוא רוצה 5 דלתות, כי השימושיות עדיפה והמראה לא פחות טוב. לא ברור אם נמשיך לייצר לאון שלוש דלתות בדור הבא".
עד כמה משמעותי הוא תחום הפנאי?
"עם הלאון התחלנו ליצור מגוון יותר צעיר ונכון. ההחלטה הייתה להיפטר ממכוניות סדאן כמו האקסיאו ולהתרכז בפנאי. הצגנו את האטקה, לאחרונה גם את הארונה - ונראה עוד רכבי פנאי, גם גדולים יותר. לנו הכי חשוב היה קודם כל להיכנס לתחום ועם הזמן יהיו לנו שלושה כלי פנאי ועוד קומבינציות קרוסאובר שישלבו עיצוב ושימושיות".
ראשים מדברים / ראיון עם בכירי סיאט
צילום: מנהל
סיאט ארונה
ומה עם SUV קופה?
"קשה להגיד כן או לא אבל אנחנו עובדים על רעיונות יפים".
איך אתה רואה את התפתחות סיאט?
"האיביזה מאוד חשובה לעתידה של סיאט וכך גם הלאון וכמובן ישנה שלישיית הפנאי המאוד משמעותית. מעבר לכך יש מה שאנו מכנים 'מכוניות תמיכה' שהן חשובות לסוכנויות כמו אלהמברה, מי וטולדו".
"הגדרנו היטב את ההתמחות שלנו בלאון ובאיביזה. לא נתפתח ליוקרה וברור שנסתכל יותר על מכוניות קטנות ויהיו לנו בהיצע מכוניות חשמליות; ב-2019 וב-2020 נציג שתיים כאלה; הן יהיו מרווחות אבל לא גדולות, מכוניות שכיף לנהוג בהן, עם ה-DNA של סיאט.
"כמהנדס הכיוון הזה חשוב לי ונלך גם לכיוון ההיברידי כי בקבוצה ישנה הטכנולוגיה הנדרשת. כרגע זה יקר אבל בעתיד המחיר ירד. מצד שני גם ב-2025 75% מהמנועים יתבססו על בעירה פנימית. חלקו של הדיזל יקטן מהותית אבל בפנאי הוא יהיה עדיין חשוב והמנועים האלה יהיו מאוד משופרים. זה לא יהיה שחור ולבן. למרחקים ארוכים מנועי בעירה שימושיים יותר ולפעמים גם נקיים יותר אם לוקחים בחשבון איך מייצרים את החשמל. אבל חשמל נחמד למרחקים קצרים. זה תלוי במשימה אבל גם במדינה".
"מה שיפה באיביזה הוא שעשינו צעד נוסף בשפת העיצוב שלנו שהחלה בלאון", מסביר אלסנדרו מוסנרו, האחראי על העיצוב בסיאט שמצטרף לשיחה. "יש כאן פרטי עיצוב חדשים בחזית ובקורה האחורית, קו מותן שיורד לכיוון הגלגל וכנפיים עם הרבה יותר נפח, ומאחור הפנסים המשולשים חדשים. הרצון הוא לשלב בין קווים דקים לקימורים ונפח. היא רחבה ב-8.7 ס"מ ובסיס גלגלים גדל אך האורך לא השתנה והדבר יצר פרופורציות מצוינות. כשמשווים אותה ללאון יש לה יותר 'כתף' והיא נראית חזקה יותר. היא תיראה נהדר על הכביש".
מה אהבת בדורות הקודמים?
"אהבתי את הפשטות, האלגנטיות והקווים הטהורים באיביזה המקורית וניסיתי לשלב מאפיינים אלה בעיצוב החדש, והוא משמעותי יותר מאשר באטקה. הרעיון הוא שכל מכונית תעשה צעד גדול מקודמתה. כרגע אנחנו עדיין בשלבים המתונים וכך יהיה גם בארונה. כדי שאנשים יבינו מה זה סיאט. הארונה תהיה עדיין אבולוציה, ואת המהפך הגדול נעשה בעוד שנתיים-שלוש. אני חושב שזה כך ברוב המותגים: עושים צעדים ואז יוצרים מהפך".
ראשים מדברים / ראיון עם בכירי סיאט
צילום: מנהל