כלים דו-גלגליים הם פתרון תחבורתי נהדר לאזורים צפופים כמו אזור המרכז, וגוש דן בפרט – זריזים, חסכוניים, אינם תופסים הרבה מקום על הכביש וזקוקים למעט מקום לחניה. אולם יש להם גם חסרון גדול אחד – בטיחות. בהעדר כלוב מגן כמו במכוניות, הרוכב חשוף לפגיעה הרבה יותר מנהג המכונית.
להיצע אביזרי המיגון על הרוכב – קסדות, כפפות, מעילי מגן, מגפי רכיבה וכן הלאה – מצטרפים עכשיו המוצרים של חברת HELITE הצרפתית, אותם החלה ליבא לאחרונה חברת אדקיז טכנולוגיות.
HELITE – כריות אוויר לרוכבים
צילום: מנהל
מדובר באפודים (אותם ניתן ללבוש מעל מעיל קיים) ומעילים הכוללים כרית אוויר – אלמנט שמתנפח במהירות במקרה תאונה במטרה להגן על הרוכב, לפחות מחלק מהפגיעות האפשריות. לא מדובר ברעיון חדש – מוצרים דומים קיימים כבר יותר מעשור, אך עד היום לא הצליחו "לתפוס" בשוק הישראלי, ולא נמכרו בכמויות גדולות.
אדקיז מציעה מבחר של עשרה מוצרים – אפודים, מעילי קורדורה ומעילי עור – שכולם עובדים בצורה דומה: רצועה המחברת בין הרוכב לאופנוע/קטנוע מפעילה את כרית האוויר במקרה של תאונה (נדרש כח משיכה חזק, כך שסתם ירידה מהאופנוע לא תפעיל את המערכת). את כרית האוויר מנפח, תוך עשירית שניה, גז CO2 המאוחסן במיכל חד פעמי הניתן להחלפה. כרית האוויר עצמה הינה רב-פעמית. הלייט מתגאה בכך בטכנולוגית ה"טרטל" (צב) שבה מגן הגב הקשיח מותקן מעל כרית האוויר, ובכך מסייע לפזר בצורה יעילה יותר מכות וחבטות. בנוסף, כרית האוויר גם מגבילה את תנועת הראש של הרוכב, כדי לצמצם נזקים לצוואר כגון פגיעת "צליפת שוט". לכל המוצרים תקן אירופאי ואישור מכון התקנים הישראלי.
מחיר כריות האוויר מתחיל ב-2500 שקלים לאפוד הבסיסי, ומסתיים ב-4900 שקלים למעילי העור. מחיר בלון הגז עומד על 230 שקלים.
HELITE – כריות אוויר לרוכבים
צילום: מנהל