"כשפורשה מזמינים, אנחנו באים" כתב פעם אברהם פורת המנוח, על הזמנה הזויה להשקה אותה ערכה פורשה בשעות הקטנות של הלילה שלפני הפתיחה של תערוכת פריז.
"כשפורשה מזמינים אנחנו באים" אמרתי לשי, מנכ"ל פורשה ישראל, כשהזמין אותי לשולחן עגול במוצ"ש עם חבר מועצת המנהלים של פורשה, שביקר בישראל.
פורשה: עבר הווה ועתיד
צילום: רונן טופלברג
אנט לוטקנהאוס מחברת פורשה ושי דואני מנכ"ל פורשה ישראל חושפים את הפאנאמרה החדשה
מר דטלב פון פלאטן התחיל את הקריירה שלו בפורשה בשטוטגארט, עבר לפריז, ארה"ב, עד שנחת שוב בהנהלה הראשית של החברה בשטוטגארט, הפעם כחבר ההנהלה המבצעת לנושא שיווק ומכירות. בפגישה מתגלה האיש כאדם חייכן ומסביר פנים. הוא מדבר באותה רמת שכנוע ובטחון עצמי שאפיינו בזמנו את וונדלין וידיקינג, המנכ"ל האגדי, שהפך את פורשה מחברה על סף חדלון, לחברה רווחית ביותר, שכמעט הצליחה להשתלט על פוולקסווגן.
כשאני אומר לו את מי הוא מזכיר לי, הוא מחייך ולוקח את זה כמחמאה (וזו אכן הייתה כזו). "מר וידיקינג גייס אותי לעבודה, למדתי ממנו הרבה" הוא משיב. לשמחתי, מתברר בהמשך שכמו וידיקינג, גם הוא לא מתחמק מאף שאלה שאנחנו מפנים אליו.
פורשה: עבר הווה ועתיד
צילום: רונן טופלברג
סקירה כללית
הוא מתחיל בסקירה קצרה. "עתידה של פורשה מחובר למכוניות ספורט" הוא אומר ועובר לנתונים יבשים. "למעלה מ-225 אלף מכוניות נמסרו על ידי החברה ללקוחות בשנה החולפת. המכירות שלנו מאוזנות. כשליש נמכרות בצפון אמריקה, שליש באירופה ושליש במזרח הרחוק".
בפורשה לא שכחו את המכה שספגה החברה מהנפילה של השוק האמריקאי ב-2008 (זו שהפכה את רכישת פולקסווגן על ידי פורשה לרכישת פורשה על ידי פולקסווגן), ואינם מוכנים עוד לשים את כל הביצים בסל אחד. הוא ממשיך בהסבר שכאילו נאמר על ידי וידיקינג עצמו (ואני מבטיח שזו הפעם האחרונה בכתבה בה שמו מוזכר) "אנחנו לא רודפים אחרי רווח הבא מכמות של מכירות, אלא על שמירה והאדרה של ערך המותג שלנו. אנחנו לא מוכרים רק מכוניות אלא גם נשמה וחוויה".
הוא מזכיר את מרכזי החוויות (Porsche experience centers) שפורשה פותחת בעולם, שם יכולים לקוחות לבוא ולהתנסות בנהיגה בדגמי המכוניות השונים ובתנאים מיוחדים כמו בוץ או קרח, כדוגמה לערך המותג אותו משווקת החברה.
פורשה: עבר הווה ועתיד
צילום: רונן טופלברג

סקירת הדגמים
מר פון פלאטן המשיך בסקירת הדגמים שמשווקת החברה בהווה ותשווק בעתיד.
"סדרה 718 מצליחה ביותר" אמר והוסיף כי הוספת השם 718 נקלט היטב והלקוחות אכן מכנים כיום את הספורטיביות הקטנות של החברה בשם זה.
הפנאמרה הכל חדשה מחליפה את הקודמת, שמכרה למעלה מ-150,000 יחידות. "הכול חדש בה פרט לסמל" אומר פון פלאטן בחיוך. הוא מתגאה בעובדה שהם הצליחו לייצר מכונית פאר נוחה לנסיעה – שהקיפה את 'הגיהנום הירוק' בנורבורגרינג תוך 7 דקות ו-38 שניות. ואגב ירוק – בין הגרסאות השונות של הפנאמרה יש גם גרסה היברידית עם 468 כ"ס.
הוא מזכיר את המקאן ואת הקאיין כאחראיות לגידול במכירות החברה, וכשהוא מגיע לדבר על ה-911, הוא אומר רק ש"היא מדהימה במכירותיה", אבל החיוך שעל פניו מסגיר את העובדה שיש לנו עסק עם "פורשיסט" אמיתי.
פורשה: עבר הווה ועתיד
צילום: רונן טופלברג
העתיד
פון פלאטן לא מחדש דבר כשהוא אומר שתוך עשור תעבור המכונית יותר שינויים מאשר עברה אי פעם. "גם אנחנו שם" הוא מוסיף, ומספר על המכונית החשמלית של פורשה, שתראה כביש לדבריו עוד לפני תום העשור הנוכחי. "למעלה מ-600 כ"ס, עם טווח של 500 ק"מ ומהירות הטענה של עד 80% מקיבול הסוללה תוך 15 דקות. "שמתם את טסלה על הכוונת?" אני שואל.
"אנחנו לא צריכים לכוון אל מישהו כדי לייצר את מכונית הספורט הטובה ביותר, בין אם היא חשמלית ובין אם לא. אבל אנחנו דואגים שתהיה תשתית הטענה מהירה כדי שמכונית כזו תהיה באמת שימושית בארצות בהן תימכר. אנחנו מתכוונים להתחיל עם יצור של 20 אלף מכוניות כאלו."
התשובה מאוד מזכירה לי תשובה דומה שקיבלתי פעם באחת ההשקות של 911 בהן השתתפתי. גם שם שאלתי את מי "שמו על הכוונת" במהלך התכנון, והתשובה הייתה שעל ה-911 הקודמת, שאותה הם רוצים לשפר. אין ספק שלחברה הזו יש DNA מאוד ברור (ולא מעט ביטחון עצמי), אותו DNA שמופיע גם בתשובה לשאלה שנשאל לגבי המכונית המקושרת. "אנחנו מאמינים בשילוב של מסורת עם חדשנות. בסופו של דבר המכונית תדע לנהוג את עצמה אבל לא במיידי. אנחנו, נמשיך לייצר מכוניות עם הגה". אם תרצו, חזון פורשה בשש מילים...
פורשה: עבר הווה ועתיד
צילום: רונן טופלברג
אבל, מאתנו האורח לא השתחרר בקלות שכזו. שאלנו אותו על טכנולוגיה ישראלית. "אנחנו מאוד מתעניינים בטכנולוגיות כאלו. הן חיוניות לנושא המכונית המקושרת. אנחנו גם השקענו בחברה צעירה שהאפליקציה שלה מסייעת למצוא מקום חנייה. (איני בטוח אם ישראלית ד.פ). פורשה מחפשת דרכים לשיפור חווית הנהיגה ומציאת מקום חנייה בקלות היא אחת מהן."
שאלנו גם על השפעת "דיזל-גייט" על פורשה, ונענינו כי "זה לא סוד שאת מנועי הדיזל לקאיין קיבלנו ממותג אחר בחברה" הוא אומר. "מיד עם התפוצצות הפרשה, הפסקנו לגמרי את שיווק מנועי הדיזל בארה"ב. יצרנו ושמרנו על קשר יציב עם הלקוחות, שהבינו שהם לא עומדים להינטש על ידי פורשה. לכן המותג נפגע פחות ממותגים אחרים. כרגע אנחנו במו"מ עם השלטונות בארה"ב והתוצאה שלו תקבע איך ננהג עם הלקוחות ואם נשוב למכור דיזל בארה"ב. באירופה לא יהיו קריאות לשירות ואנחנו ממשיכים למכור מכוניות דיזל בהצלחה."
ומילה על הסוכן החדש לארץ – "אנחנו מכירים היטב את בעלי הסוכנות החדשים מפעילותם באירופה. גם כאן הם מצליחים יפה מאוד. המכירות השנה היו הגבוהות ביותר שהיו בישראל עד היום. אנחנו נמשיך לעמוד לצדם ולקדם את המותג."
פורשה: עבר הווה ועתיד
צילום: רונן טופלברג
מימין: דטלב פון פלאטן מדרקטוריון פורשה, פטריק לוש וגיא מיוחס, בעלי הסוכנות בישראל