שני המותגים הקוריאנים, יונדאי וקיה, נכנסים שוב למאבק "ראש בראש" על היקף מכירות ודומיננטיות בשוק הרכב הישראלי. בצד אחד של הזירה עומד קיה נירו, רכב פנאי קומפקטי שממדיו קרובים לאלה של הספורטאז'; בצד השני עומדת יונדאי איוניק, מכונית משפחתית עם חמש דלתות. המשותף לשתי המכוניות הוא הבסיס הזהה: פלטפורמה חדשה לגמרי של יונדאי, אותה יחידת הנעה היברידית עם נתונים זהים ותיבת הילוכים דו-מצמדית; למעשה, תאומות לא זהות.
ואותנו מעניין איזו מהשתיים תימכר במספרים גבוהים יותר, ומי מבינן תשפיע יותר על תמונת שוק הרכב ב-2017. בכתבה זו אנסה לנתח את הסיכויים של שתי המתמודדות בתוך השוק, ועל סמך זה לנסות ולקבוע ידה של מי תהיה על העליונה במאבק הזה.
איוניק מול נירו - מי תכבוש את השוק? טור דעה
צילום: מנהל
מה שהיה
בשנה החולפת חזינו בהתמודדות דומה. שתי החברות הקוריאניות השיקו כאן שני רכבי פנאי כמעט זהים. שלא כמו בעימות ההיברידי איוניק-נירו - שניהם שייכים לאותה קבוצת מכוניות, זו של רכבי הפנאי, הצוברת יותר ויותר פופולריות מדי שנה.
ראשון הגיע הטוסון – יפה למראה ובמחיר שפוי. הוא זכה לקבלת פנים מאוד אוהדת אצל קהל הלקוחות ונמכר במספרים מאוד יפים. חודשיים אחריו הגיע גם הספורטאז' החדש. כזכור, הדגם הקודם היה רכב הפנאי הקומפקטי הראשון שגרסה אחת שלו הוצעה במחיר של משפחתית; הדבר הביא לתחילתו של תהליך בו רכבי הפנאי מתחזקים במכירותיהם באופן משמעותי על חשבון המשפחתיות הרגילות והקומפקטיות.
איוניק מול נירו - מי תכבוש את השוק? טור דעה
צילום: מנהל
הספורטאז', לדעתנו (ולדעת הקהל), היה פחות מצודד, אך שלף ג'וקר אמיתי בדמות אבזור בטיחותי מאוד מתקדם כמו בלימה אוטונומית ותיקון עצמאי של סטייה מנתיב. זה לא היה הקלף היחיד; כל הטוב הזה הוצע במחיר שהיה נמוך ב-5000 שקלים מזה של הטוסון באותה גרסת 1.6 ליטר הפופולרית. הערכנו אז שהוא יחלוף על פני הטוסון – אך זה לקח זמן. הטוסון הנאה יותר המשיך לשלוט במכירות של רכבי הפנאי. אבל ברבעון השלישי של השנה הצליח הספורטאז' לחלוף על פני הטוסון ולהיות לא רק לרכב הפנאי הנמכר ביותר, אלא גם לדגם הנמכר ביותר בישראל, עוקף בדרכו לפסגה את פיקנטו של קיה עצמה.
זה המקום להזכיר ולציין כי מותגי יונדאי וקיה שייכים לקונצרן יונדאי. זו הסיבה שדגמים מקבילים שלהם, הגם שיש ביניהם הבדלים, דומים כל כך זה לזה וחולקים אותו בסיס ואותם מכלולים עיקריים.
איוניק מול נירו - מי תכבוש את השוק? טור דעה
צילום: מנהל
מה שהווה
ונחזור להתמודדות הנוכחית. הפעם התייצבה ראשונה בזירה דווקא קיה עם הנירו, אולם תוך פרק זמן קצר מאוד נכנסה אליה יונדאי עם האיוניק.
תקופה זו מאופיינת בכך שקהל הרוכשים מאט את קצב קניית המכוניות וממתין לדגמים של השנה הקלנדרית הבאה. לכן, את היקף המכירות האמיתי של שני הדגמים ומכאן היחס ביניהן, נוכל לקבל רק עם נתוני המסירות של ינואר 2017. עובדה זו נותנת לנו פסק זמן מספיק לצורך ניתוח סיכויי ההצלחה של כל אחת מהן לחוד וסיכויי האחת מול השנייה.
איוניק מול נירו - מי תכבוש את השוק? טור דעה
צילום: מנהל
יונדאי איוניק היא משפחתית-קומפקטית היברידית 5 דלתות, מודרנית ונאה המוצעת ב-136,000 שקלים. מחיר זה מקנה לה יכולת להתחרות בכל משפחתית קומפקטית רגילה אחרת בשוק. עם זאת, בהקשר ההיברידי יש לה מתחרה ישירה בעלת מוניטין ארוך שנים – פריוס, ההיברידית הראשונה והנמכרת ביותר. מיליוני מכוניות מדגם פריוס הנעות כיום בעולם צברו מוניטין מוצקים להנעה ההיברידית בכלל ולטויוטה בפרט. אולם הפריוס יקרה מהאיוניק ב-16,000 שקלים, ולא משחקת במגרש של המשפחתיות.
עם זאת, לטויוטה יש משפחתית היברידית, אוריס – גרסת חמש הדלתות של קורולה. בכל הקשור למכלולים ההיברידיים, האוריס חולקת אותם עם הפריוס ומחירה כמעט זהה לזה של האיוניק.
אם כן, על האיוניק להתחרות בתוך שוק המשפחתיות הנמצא בירידה ולעשות זאת עם מכונית חדשה לגמרי מול מכונית היברידית רבת מוניטין הפועלת שנים בשוק זה. ועם כל האהדה האישית שלי למכונית – וזה לא סוד שאני אישית מעדיף משפחתיות על רכבי פנאי – ולמרות שהתמורה למחיר אותו היא נותנת ביחס למשפחתית רגילה היא מצוינת, לא יהיו לאיוניק חיים מאוד קלים.
איוניק מול נירו - מי תכבוש את השוק? טור דעה
צילום: מנהל
הנירו לעומתה עומד להתחרות בקטגוריה של רכבי הפנאי הקומפקטיים. הוא זול מעט מהספורטאז', אין לו אותו ה"לוק", אך מתוצאות המאבק הקודם בין הספורטאז' לטוסון למדנו שהעיצוב אינו המרכיב היחיד הקובע, גם בין רכבי הפנאי. לי אין ספק שהנירו מהווה קנייה טובה יותר מהספורטאז' בזכות חיסכון ניכר בדלק, ויתרון זה יאפשר לו לנגוס גם בקטגוריה המשפחתית. גם לנירו יש מתחרים מבית טויוטה – רכב פנאי קומפקטי והיברידי – אך הראב 4 יקר בהרבה, וה-C-HR צפוי רק אחרי מחצית 2017 (וגם הוא יקר יותר). לכן, הנירו יכול להתבסס היטב בקטגוריה הקומפקטית של רכבי הפנאי, ולנגוס נתח גדול גם ממנה וגם, כמו רכבי הפנאי האחרים, מקטגורית המשפחתיות.
מה שיהיה
עם בסיס זהה, נתונים ומחיר מאוד דומים, הנירו הוא שיהיה לדעתי הרכב הנמכר יותר, וזה שינצח בתחרות עם האיוניק. הנירו שייך לקטגוריה הנחשבת היום כ"סקסית" ולכן יימכר יותר מהאיוניק, שמצידה שייכת לקטגוריה פרקטית – אך מושכת פחות.
איוניק מול נירו - מי תכבוש את השוק? טור דעה
צילום: מנהל