דאצ'יה דאסטר – מבחן דרכים (דיזל, אוטומטי, 2X4) - אוטו

דאצ'יה דאסטר – מבחן דרכים (דיזל, אוטומטי, 2X4)

דאצ'יה שותלת תיבה אוטומטית ברכב הפנאי שלה – אבל רק בגרסת הנעה קדמית

קטגוריה: רכבי פנאי קטנים
גרסה: דאצ'יה דאסטר 1.5 ל' דיזל, אוטומט, רמת אבזורLaurate
מתחרים בולטים: פיג'ו 2008, שברולט טראקס.
מחיר הגרסה הנבחנת: 100,000 שקלים
דאצ'יה דאסטר, שהושק בארץ לפני יותר משנתיים, זכה לפופולאריות בזכות שילוב בין מחיר זול (מקביל לשל סופרמיני) ליכולת שטח מכובדת. אבל היו גם פשרות – בבטיחות, באיכות תא הנוסעים, ומבחינת חלק גדול מהישראלים גם בעובדה שלא היתה אופציה לתיבה אוטומטית. עד עכשיו.
כעת מציגה דאצ'יה דאסטר אוטומטי, במחיר שהוא אף מעט נמוך יותר משל הגרסה הידנית המקבילה... התיבה היא הדו-מצמדית עם שישה הילוכים המוכרת של רנו/ניסאן. היא משודכת רק למנוע דיזל 1.5 ליטר (110 כ"ס), ההנעה קדמית בלבד ורמות הגימור הן 'לאורט' הבינונית ו'פרסטיג' הגבוהה. המחיר: 100,000 שקלים ו-107,500 שקלים, בהתאמה.
עיצוב ונראות
הדאסטר לא יזכה באף תחרות יופי, אבל עיצובו משדר תכליתיות ועמידות שהולמות היטב את התדמית הרצויה בעולם הפנאי. הוא לא ימשוך מבטים בקניון – ולא לזה הוא מיועד.
פנים הרכב
פנים הרכב הוא המקום שבו בולטות במיוחד הפשרות שנלקחו כדי לשמור על מחיר נמוך: עיצוב סביבת הנהג מיושן, איכות הפלסטיקה נמוכה, איכות ההרכבה בינונית והנדסת האנוש בעייתית. למרות שיפורים קלים – עיצוב חדש להגה, שעכשיו כולל את הצופר (לפני כן הוא הופעל מידית האיתות) – מיקום הכפתורים השונים מוזר עד הזוי (למשל מיקום כפתור כיוון המראות מתחת למנוף בלם החניה) ומסך המולטימדיה נמוך מאוד, מחייב הסרת עיניים מהכביש כשרוצים להחליף תחנה. מלבד המיקום המוזר, מדובר במערכת מוצלחת למדי, יחסית להתקנה מקומית, עם וויז ורדיו אינטרנטי.
המרחב בדאסטר, מלפנים ומאחור, טוב למדי, ורק ממד הרוחב מזכיר שהרכב מבוסס על פלטפורמה של סופרמיני. תא המטען גדול למדי (475 ליטר).
נוחות
נוחות הנסיעה טובה מאוד, תודות למתלים רכים המתמודדים בכבוד עם רוב שילובי המהמורות/מהירויות – בעיר, בכביש המהיר ובשטח. הצד השני של המטבע הוא ריסון לא מספק במהירות גבוהה על כביש גלי. אך בחווית הנסיעה פוגם הצד הווקאלי: רעשי רוח וכביש משתלטים על תא הנוסעים בכביש המהיר, וצליל המנוע נוכח מאוד.
התנהגות ובטיחות
הדאסטר לא מיועד לנהיגה נמרצת, בעיקר בגלל מתלים רכים המאפשרים זוויות גלגול מוחשיות ונטיה דומיננטית לתת היגוי. ההגה קל מידי ועמום סביב המרכז, אך בתוך הפניה הוא מקבל משקל טוב ואפילו מספק תקשורת סבירה.
ציון הריסוק מבהיר שלא רק בבידוד הרעשים ואיכות חומרי הפנים חסכו אנשי דאצ'יה בדרך למחיר הנמוך. הגנה בינונית על מבוגרים וילדים, יחד עם ציון גרוע בהגנה על הולכי רגל, הקנו לדאסטר ציון של שלושה כוכבים בלבד – במבחן הישן! – בהחלט מתחת למקובל ולרצוי. גם היעדר מערכות בטיחות מתקדמות (או אפילו התרעה פאסיבית דוגמת מובילאיי) בולט כאן.
בשטח מציע הדאסטר יכולת מפתיעה גם ללא ההנעה הכפולה. המתלים הרכים סופגים היטב את השיבושים בנסיעת שבילים רגועה (אבל רכים מדי לתקיפת שבילים מהירה), וזוויות המרכב, יחד עם מתלים ארוכי מהלך ובקרת משיכה יעילה, עושים עבודה טובה בשטח טכני יותר.
מנוע וביצועים
הגענו לעיקר בגרסה החדשה. שילוב התיבה האוטומטית החדשה למנוע הדיזל (1.5 ל', 109 כ"ס, 25.5 קג"מ) עובד פשוט נהדר. יחסי ההעברה בתיבה מחולקים היטב, ויחד עם הגמישות הטובה של המנוע מתקבלת יחידת הנעה אפקטיבית בהחלט. רק במהירויות גבוהות המנוע מתחיל להפגין מחסור בסוסים. התיבה עובדת בצורה חלקה וממעטת להתבלבל גם במצבים בעייתיים עבור תיבות דו-מצמדיות, כגון זינוק בעליה או זחילה במהירות איטית.
צריכת הדלק, כמקובל בדיזלים, טובה ובנסיעה משולבת עמדה על 15.5 ק"מ/ל'.
סיכום
את הדאסטר צריך לבחון בעיקר מזווית התמורה למחיר. רכב פנאי קומפקטי ואוטומטי – ב-100,000 שקלים; ללא ספק הצעה מפתה. לחבילה המוכרת שמציע הדאסטר – מראה נאה, נוחות נסיעה טובה, מנוע דיזל חסכן ויכולת שטח טובה יחסית – מוסיפה הגרסה החדשה תיבה אוטומטית יעילה. איכות החומרים בתא הנוסעים והנדסת האנוש הלא מוצלחות הן פשרות סבירות בדרך למחיר הנמוך, גם עם בידוד הרעשים הלקוי אנחנו יכולים להשלים. אך ההתפשרות בתחום הבטיחות – רק ארבע כריות אוויר וציון ריסוק נמוך – הם כבר עניין קשה יותר לבליעה מבחינתנו.
ועדיין, מדובר בעסקה שתקסום לרבים – ואפשר בהחלט להבין למה.
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות